pondelok, 30 január 2017 13:22

Nepřátelé a milenci

Láska, bože, láska... Absolútne najčastejšia literárna téma, ktorá je zároveň absolútne najobľúbenejšou. Je vôbec možné napísať o nej ešte čosi nové, nevypovedané?

Kniha švédskej spisovateľky s českými koreňmi Simony Ahrnstedtovej Nepřátelé a milenci ponúka čitateľom a čitateľkám klasickú tému moderným spôsobom. Ona a on a ich znepriatelené rodiny. Napriek nenávisti láska. Rómeo a Júlia v novom šate, respektíve v značkových handrách, so zámkom a povedzme že napríklad aj vrtuľníkom. Ale napokon, prečo nie, láska je predsa večná.

Rómeo a Júlia v novom šate

Natalia de la Grip a David Hammar sa pohybujú vo svete akcií, investícií a veľkého biznisu. Pre Nataliu je tento svet samozrejmosťou, vyrastala v ňom odmalička, patrí k rodine s urodzenými koreňmi, ktorá je silne patriarchálna. Platí to, čo povie otec rodiny. A hoci je Natalia múdrejšia a finančným zákonitostiam rozumie lepšie ako jej dvaja bratia, je len dievča, a preto nikdy nebude mať také postavenie ako oni. Kvôli ženskému pohlaviu, v ktorom sa náhodou narodila, je v rodine druhoradou bytosťou. Povedal otec a každý to rešpektuje. Aj Natalia, hoci po otcovom uznaní, rešpekte a láske, samozrejme, túži.

„,Nemusíš pracovat pro rodinný podnik, abys mohla dokázat, že máš svoji cenu,´ pokračovala Asa. Nikde na světě se k ženským nestaví tak příšerně, to přece víš. Tvůj táta je beznadějný a tvůj brácha idiot. A zbytek vedení jen samí machistický šovinisti. Vím to, protože s nimi pracuju.´“

Bezhlavo sa vnárajú do vzťahu, ktorý nemá budúcnosť.

David Hammar je jej pravým opakom. Chlapec z biednej rodiny, vyrastajúci len s matkou – samoživiteľkou a sestrou. Bez otca a ako nemanželské dieťa aj bez slušného mena. Všetko, čo dokázal, dokázal sám, svojou vlastnou hlavou, nesmierne silnou vôľou, poháňaný ctižiadostivosťou. Vďaka štipendiu vyštudoval prestížnu školu, hoci medzi bohatých spolužiakov nikdy nezapadol. Obaja sa teda pohybujú na rovnakej úrovni, v rovnakej spoločnosti. Ona preto, že to tak akosi zdedila, on vďaka svojim schopnostiam. Hoci aj s biľagom zbohatlíka.

Rodina Natalie vlastní obriu spoločnosť Investum, dlhoročnú stabilnú organizáciu, ktorá finančnému svetu, akciám a burzám dominuje. David je majiteľom firmy Hammar Capital a jeho cieľom je dotyčnú obriu spoločnosť kúpiť. Pomaly a potichu skupuje cez rôznych drobných akcionárov jej akcie a stáva sa tak majiteľom významného balíka. Ešte to však nik nevie, no keď to praskne, bude to jednoducho bomba...

„Ve světě byznysu vládnou nepsaná pravidla a David se právě chystá je všechna do jednoho porušit. Podaří se to, cítí to i tím nejmenším kousíčkem tkáně a buňkou v těle. Donutí Investum klesnout na kolena. Gigant bude krvácet a padne. Od tohohle převratu švédská ekonomika získá navždy přídomek ,předtím´ nebo ,potom´.“

Postupne vychádzajú na svetlo hanebné tajomstvá...

David a Natalia sa však stretnú. On má dôvod, ona je iba zvedavá. Jeden druhého pozitívnym spôsobom prekvapia a hoci to posledné, čo chcú, je budovať medzi sebou nejaký vzťah, ich city sú silnejšie ako rozumy. Autorke sa podarilo veľmi pekne vykresliť čoraz väčšie spojenie medzi nimi dvoma, úprimné a čisté z jej strany, podfarbené počiatočným investičným záujmom z jeho strany... Bezhlavo sa vnárajú do vzťahu, ktorý nemá budúcnosť.

Navyše za tým všetkým, za tou nevraživosťou medzi rodinami je čosi hlbšie. Natalia netuší, o čo ide, zdá sa však, že jej otec i najstarší brat sú do čohosi pokútneho zapletení... Z Davidovej strany preto nejde len o snahu investovať a kúpiť/zruinovať obriu spoločnosť Investum, jeho pohnútky sú oveľa osobnejšie a hlbšie. Tajomstvo nenávisti je postupne odhaľované a čitateľ/čitateľka pochopí...

Musím sa priznať, že aj napriek počiatočnému skepticizmu (kto to chce tromfnúť Shakespeara?) ma kniha Nepřátelé a milenci zaujala. Príbeh písaný sviežim štýlom sa odohrával rýchlo, vtiahol ma do deja a ja som bola úprimne zvedavá, ako to skončí. Možných variantov sa totiž núkalo hneď niekoľko, mohla som odhadovať, ktorý si vyberie autorka. Knižka je skutočne výbornou oddychovkou, ktorá určite nesklame.

Čítané 492 krát