nedeľa, 18 december 2016 08:37

My3

Medziľudské vzťahy bývajú málokedy jednoduché. Niečo vieme, niečo si domyslíme – hlavne my, ženy, sme na to špecialistky. Práve preto sa odborné knihy o vzťahoch predávajú ako teplé rožky.

Lenka a Tomáš však žiadne odborné rady a múdre knižky, ako fungovať vo svojom vzťahu, nepotrebujú. Milujú sa. Sú si sebou istí. Tak veľmi, že ona bez obáv nechá svojho priateľa ísť s bývalou manželkou a ich spoločnou dcérou na týždennú dovolenku k moru. A čitateľka si povie: Čože? Je ona normálna? No maliarka a slobodná umelkyňa si má čím vyplniť čas, keď je milovaný muž preč. Je spokojná a sebavedomá. Asi... celých desať minút... Červík pochybnosti ju začne nahlodávať priam v okamihu, keď sa za ním zavrú dvere.

Nechá svojho priateľa ísť s bývalou manželkou na dovolenku...

„Som súčasná a moderná, preto žijem s Tomášom v jednej domácnosti, nemám deti, robím si, kedy chcem, čo chcem. Z týchto dôvodov tu teraz nie je nikto, pre koho by som mala teraz fungovať.“

Tomáš Lenku vrúcne miluje a jej dôvera ho nesmierne teší. Netuší, že dievča sa zmenilo na uzlík nervov takmer hneď po rozlúčke. Muž ide na dovolenku spokojne. K bývalej partnerke nič necíti, výlet má slúžiť len na to, aby utužil svoj vzťah s dcérou Saškou. Spoločným chvíľam s bývalou sa však nevyhne, sú koniec-koncov v jednej izbe. A ona si je veľmi dobre vedomá, ako vyzerá a ako na mužov pôsobí. Femme fatale priamo a naživo.

Starostlivo budované zázemie, pokoj, radosť a dôvera sa odrazu rúcajú. Až keď Tomáš odíde, Lenka si uvedomí, ako silno, priam až nezdravo, je na neho naviazaná. On je alfou a omegou celého jej života. Veľmi triezvo si uvedomuje, že je to tak a že to nie je dobré, no rozum je v tomto prípade proti citom bezmocný. Svoje rozhodnutie nemať deti a nerealizované materstvo transformuje do starostlivosti o partnera. Keď však ten odíde, aj keď len na jeden týždeň, stráca dôvod žiť.

On je alfou a omegou celého jej života.

„Vždy som chcela k niekomu patriť, byť rozmaznávaná, byť dvaja. Chcela som spriaznenú dušu, životného parťáka. Tomáša som si priam vysnívala. Onedlho potom, keď sme začali tvoriť pár, som sa nenápadne a nezdravo začala obtáčať a zakoreňovať v jeho osobe. Zasiala som semienko závislosti inak nezávislej ženy.“

Niečo mu ale nepovedala. Niečo, čo mal dávno vedieť. Niečo, s čím bojuje od mladosti. Svojich démonov však obvykle dokáže mať na uzde, no teraz, stratená sama vo veľkom byte, im nevládze vzdorovať. Lenka je na dne, zatiaľ čo jej partner si užíva slnečnú dovolenku s bývalou rodinou. A že jeho ex veľmi dobre vie, čo chce dosiahnuť, je od začiatku jasné. Človek trochu tuší, ako to dopadne...

Láskyplný vzťah je dramaticky narušený. Do romantickej rozprávky kvapne jedovatý blen. Niekedy sa dá proti nemu bojovať, no niekedy stačí len jedna kvapka, aby sa absolútne všetko pokazilo. Ako silný je vzťah tejto dvojice, koľko vydrží a znesie? Dokážu sa preniesť cez križovatku, na ktorú narazili?

Láska všetko prekoná. Alebo nie?

Blanka Svobodová napísala knihu, ktorá chvíľami, v tých pekných častiach, vyzerala ako jej vlastný romantický sen. Aké by bolo všetko krásne a dokonalé, keby... Vysnívaná, nádherná, ideálna, láskyplná romantika. Fajn, aj nejaké zakopnutie sa udialo, láska však všetko prekoná. Alebo nie? Sloboda môže mať napokon rôzne prejavy.

„Prvýkrát v živote žijem prítomnosťou. Pretože je blud žiť vo sne, v predstavách, keď budúcnosť je pominuteľná. Je to tá najviac oslobodzujúca myšlienka, ktorá ma teraz sprevádza životom. Keď sa trápiš – žiješ minulosťou. Keď sa bojíš – žiješ budúcnosťou. Preto ži teraz.“

Trošku mi prekážalo, ako rýchlo sa nechcené zmenilo na chcené, chýbal mi hlbší psychologický rozbor postáv. Na druhej strane však kladne hodnotím autorkinu schopnosť ukázať, ako odlišne vnímajú rovnaké veci a zážitky muži a ženy. Príjemná bola i forma rozprávania, keď sa v kapitolách striedali dvaja hlavní protagonisti, ktorí posúvali dej vpred a nevracali sa k tomu istému. My3, v poradí tretí autorkin román, sa číta ľahko a rýchlo. A aj keď niektoré veci dokáže čitateľ či čitateľka predvídať, napokon to celé dopadne možno úplne inak. ;-)

Čítané 605 krát