sobota, 15 október 2016 22:07

Nádej v utajení

(6 hlasov)

Dvaja ľudia, ktorí spolu chodia, si po desiatich dňoch hovoria vyznania typu: Milujem ťa viac než čokoľvek a Si môj život. Seriózne? Toto autorke absolútne nevyšlo!

Sympatické na knihe je, že sa dej odohráva na Slovensku a ľudia v príbehu sú realistickí, rozumej: pracujú na zmeny a presúvajú sa autobusmi. Po prečítaní posledných rôznych dvadsiatich kníh som totiž nadobudla pocit, že každý musí byť spisovateľ, detektív či vlastniť luxusný kabriolet. Takže áno, tento príbeh sa vám počas čítania bude javiť ako zo skutočného života.

Čo až také sympatické nie je, sú početné gramatické chyby. Pri tristostranovej knihe sa nejaká chybička vždy vyskytne, aj preklep je odpustiteľný, všetci sme len ľudia. No ak sú to hrubé prešľapy, ako napr. „chýbaš my“ a nachádzajú sa na každej štvrtej strane, je to príliš a tí, ktorí s jazykom pracujú, budú mať sto chutí odhodiť ju do kúta. Keby som si našla vo vlastnej knihe takéto množstvo chýb, veľmi by som sa za ňu hanbila a asi by som naveky vekov rozviazala spoluprácu so svojím korektorom/editorom.

tí, ktorí s jazykom pracujú, budú mať sto chutí odhodiť knihu do kúta

V hesle forma nie je všetko, dôležitý je aj obsah, som sa pustila do čítania. Môžem vás potešiť tým, že Nádej v utajení nebude len tuctová romantická kniha, ale autorka ju obohatila i o dávku krimi či o dávku erotiky. Hlavná hrdinka Ema má dvadsať rokov a zamiluje sa do Peťa, ktorý jej to opätuje a budú spolu chodiť.

„Medzičasom jej vzťah s Petrom postúpil na ďalšiu úroveň – dôvera. Chodili spolu viac ako dva mesiace – ani jeden z nich na začiatku nehádal, že budú spolu tak dlho. Teraz sa ukázalo, že je to medzi nimi oveľa vážnejšie. Ale nie až natoľko, aby to zavŕšili sexom. Každý normálny pár by mal za sebou už niekoľko dobrodružstiev, no oni nie. Rozhodli sa počkať.“

Dejová línia sa však začína zamotávať a komplikovať, pretože z Eminho bývalého sa vykľuje nebezpečný mafián, ktorý sa pokúsi znásilniť ju. Na scénu vstupuje policajt Adam, ktorý má Emu nielen strážiť, ale vlastne sa do nej aj zamiluje. A viete čo? Tejto dvojici som dokonca fandila a ich príbeh ma zaujal viac než ten hlavý, avšak rozuzlenie sa nedozviete, keďže román sa končí slovami, že ide o koniec prvej časti. V súčasnosti už na pultoch kníhkupectiev môžete nájsť aj spomínané pokračovanie s názvom Iba nádej nestačí.

Musím uznať, že pri opisoch krimi scén som sa bála a pri erotických scénach som bola vzrušená. Autorka to napísala dobre. Ach, ale čo to ostatné? Naozaj som sa prvých dvesto strán nudila, čo sú dve tretiny. Skladba knihy teda vyzerá nasledovne: nuda – krimi – sex – pokračovanie nabudúce.

takéto patetické výlevy si hovoria trinásťroční tínedžeri

Páčilo sa mi, že hlavné postavy sú panic a panna, trochu morálnych hodnôt predsa neuškodí, ale autorka absolútne nezasadila príbeh do rúk správnej cieľovej skupine. Mám dvadsaťpäť rokov a problémy, ktoré tam opisovala, skutočne žiadny dvadsaťpäťročný človek nerieši.

Najskôr to celé začalo tým, ako Ema nenávidí mužov, pretože je hlboko sklamaná a chce byť navždy sama. Dvadsaťročné dievča len málokedy hodí flintu do života, najmä keď žiadny poriadny vzťah ešte ani neokúsilo. A okrem toho sa zamilovala do prvého, ktorý o ňu prejavil záujem, takže táto póza aj tak stratila svoju funkčnosť.

„Ema vedela svoje, mala za sebou niekoľko skrachovaných vzťahov a o ďalší nestála. Jej srdce by to nezvládlo. Mala dvadsať, preboha! Už by mohla stretnúť normálneho, láskavého muža. Niekoho, kto by jej rozumel. No pochybovala, že taký vôbec existuje, dávno by naňho natrafila. Musí sa zmieriť s tým, že do smrti zostane sama.“

Moje rozhorčenie stúpalo, keď Ema a Peťo spolu chodili (až) desať dní a hovorili si: Mojko, milujem ťa. Verím len tebe, si môj život. Tak takéto patetické výlevy si hovoria trinásťroční tínedžeri, ktorí sú fakt mimo, ale je to zlaté, alebo ľudia, ktorí spolu chodia nejaký ten čas (nie desať dní) a ich láska je hlboká, pretože spolu zažili viac ako jedenie pizze v podniku. A teda Ema, ktorá mala dvadsať rokov a Peťo, ktorý mal dvadsaťpäť, by po desiatich dňoch, z ktorých sa ani nevideli každý deň, v reálnom živote takto určite nereagovali.

viem si predstaviť, že teens čitateľov by zaujala a priam aj nadchla

Tiež chalan v tomto veku vie, napriek tomu, že je ešte panic, že prísť o panenstvo nemusí byť vždy bolestivé a sprevádzané krvou, no on kvôli tomu Emu obvinil z klamstva, z toho, že je pobehlica, pomaly aj z vlastizrady by ju obvinil a na internet išiel, až keď boli rozídení. Nonsens. Tieto veci ovládajú skutočne už štrnásťroční chlapci, a preto som presvedčená, že knihu by si mali prečítať ročníky 13 – 18 a bude sa im veľmi páčiť. Ak ju chytia do rúk dospelé ženy, budú rezolútne krútiť hlavou. (Ako naše recenzentky Monika Erika.)

A gól bol, keď som čítala, ako sa Ema vyholila a vyšla čerstvo osprchovaná, keď v tom jej zavolal Adam a musela sa obliecť a ísť dolu. Rozprávali sa, a keď po dvoch stranách dialóg skončí, Ema si sama pre seba povie, že nič nestíha a musí sa ísť ešte oholiť a osprchovať. Ach, chyba za chybou.

Mne sa kniha jednoducho nepáčila a aby toho nebolo málo, hanbila som sa za ňu aj na verejných priestranstvách, pretože obálku tvorí sexi bloncka, skoro nahý muž a vzadu sú zase dvaja polonahí muži a obnažená ženská noha s lodičkou. Prečo niekto volí takú prvoplánovú grafiku? Nevidím žiadny dôvod, erotický román to teda nebol. Nuž, ale ako som spomínala, viem si predstaviť, že teens čitateľov by zaujala a priam aj nadchla.

Čítané 814 krát
Viac z tejto kategórie: « Láska si nevyberá Cnosť »