utorok, 20 september 2016 11:20

Aprílové slnko

Hovorí sa, že jedna dobrá kamoška je viac ako tucet chlapov, ale platí také niečo naozaj aj v praxi? Dve najlepšie priateľky, Ela a Dita, sú od detstva ako sestry. Vydrží však toto ich silné puto aj nebezpečenstvo s názvom láska, alebo je pre nich jeden očarujúci chlap príliš veľkou skúškou?

Autorka knihy Aprílové slnko ponúka nenásilný príbeh priateľstva dvoch dievčat, ktoré vyrastali v odlišných životných podmienkach, ale aj napriek tomu si k sebe našli cestu. Všetko vo svojich životoch prežívajú spoločne a jedna druhej bezvýhradne dôveruje. Na jednej strane poznáme Elu ako jedináčika, ktorý celé svoje detstvo túži po súrodencovi a na druhej strane je Dita, ktorá má súrodencov na rozdávanie.

Aprílové slnko ponúka nenásilný príbeh priateľstva dvoch dievčat.

Nie každý má rád retrospektívne rozprávanie. Mne osobne sa takto vyrozprávaný príbeh páči viac a je pre mňa zaujímavejší ako klasický úvod, jadro a záver. Na začiatku románu sa zoznamujeme už s dospelou Elou, ktorá pracuje ako recepčná v hoteli Orfeus a žije s chlapom, ktorý ma dve, takmer dospelé, deti.

Práve cez Elino rozprávanie sa neskôr zoznamujeme aj s Ditou, ostatnými postavami a vlastne aj s celou históriou, ktorá sa skrýva za ich dlhoročným priateľstvom. Všetko sa rozbehne vo chvíli, keď sa do hotela, kde Ela pracuje, nasťahuje mladá žena so synom, ktorí prišli do Bratislavy na pohreb. Ela v tejto žene takmer okamžite spoznáva postavu z minulosti, ktorú by najradšej už nikdy nevidela, ale jeden podstatný detail na nej nesedí. Prečo nenosí ona, ani jej syn, priezvisko muža, ktorý bol do nej kedysi beznádejne zamilovaný?

Na chvíľu som skamenela v pohybe. Bola mi povedomá! Spoznala som ju. Za tých dlhých štrnásť rokov sa takmer nezmenila, dokonca by som povedala, že ešte skrásnela. Preboha, budem musieť zavolať Patrícii! Toto mi neuverí! Ale prečo sa volá Dulle?!"

Životy postáv, o ktorých budete čítať, sú poprepletané omnoho viac, ako sa na začiatku zdá.

Záhadná pani Dulle otvára príbehu dvere do minulosti a núti Elu vracať sa k veciam, ku ktorým by sa za iných okolností dobrovoľne nevrátila. Dostaneme sa tak postupne k úplnym začiatkom, kde neplatí, že Dita je bohatá, úspešná podnikateľka a Ela priemerne zarábajúca žena, ktorá má na krku dve problémové deti svojho partnera.

Prenesieme sa do detstva, v ktorom bola Ela šikovná žiačka brániaca česť svojej kamáratky a Dita dievča z chudobnej rodiny, ktoré sa staralo o svojich osem súrodencov a ktorému sa všetci vysmievali.

„,Odprevadím ťa na kúsku,´dobehol ku mne Tommy. ,Aspoň mi v rýchlosti povieš, čo máš nové.´ Radosť zo stretnutia s ním sa vo mne miešala s ľutosťou. Vytušila som, že sa nemôže pochváliť dobrými správami. A aj keby to tak bolo, v prítomnosti tohto muža sa nikdy nemôžem cítiť... veľmi pohodovo a veľmi... šťastná. Bolo len málo ľudí, ktorí poznali dôvod."

Aj napriek tomu, že Aprílové slnko je typické pohodové čítanie, veľa zvratov na vás nečíha. Avšak našli sa v knihe aj momenty, ktoré ma prekvapili. Najväčším prekvapením a oživením príbehu bolo pre mňa zistenie, kto je Tomy, pretože napriek tomu, že ho spoznávame už na prvých stranách knihy, kto tento sympaťák skutočne je a čo pre hlavné hrdinky znamená sa dozvedáme až oveľa neskôr.

Životy postáv, o ktorých budete čítať, sú poprepletané omnoho viac, ako sa na začiatku zdá, a to je dosť dobrý dôvod na to, aby som mohla knihu označiť za zaujímavú, a to aj napriek tomu, že sa zo začiatku rozbieha na môj vkus pomaly. Sami uvidíte, že nakoniec naberie ten správny rytmus v správnom čase a vtedy už knihu zo svojich rúk nepustíte, až kým ju nedočítate. Tak ako ja.

Na každej postave ukázala, že šťastie je naozaj ako aprílové slnko.

„,Teraz ma dobre počúvaj,´ povedala Dita pomaly. Škrabkala nechtom po volante, akoby nevedela, ako začať. ,Keď ste s Tomym začali spolu chodiť, zrútil sa mi svet.´ Vyľakane som na ňu pozrela. ,Bolo mi jasné, že to nikdy nebudem ja, o koho by mohol mať záujem, ale aj tak som zbožňovala aj zem, po ktorej kráčal.´ Zatajila som dych. Bože, Dita, radšej už nič nehovor! myslela som si zúfalo."

V druhej polovici knihy si uvedomíte, že sa dej prestal točiť len okolo Ely, ktorú ste považovali za hlavnú postavu. Budete odrazu poznať desať ďalších postáv, a to nielen po mene, ale celkom dôverne budete vedieť o ich živote takmer všetko podstatné. Autorka nič neponechala na náhodu a každý malý detail zapadol na svoje miesto. Možno som jej zámer pochopila nesprávne, ale názov knihy som si preložila ako metaforu k šťastiu, pretože na každej postave ukázala, že šťastie je skutočne ako aprílové slnko  jeden deň nás dokáže tešiť svojimi lúčmi od rána do večera, a inokedy sa na nás neusmeje ani na minútu.

Čítané 632 krát