pondelok, 12 september 2016 19:05

Gróf hľadá manželku

Jednotlivé osudy členov Klubu tých, čo prežili, sa pomaly završujú. Štyria z nich už našli svoj pokoj, lásku a zdá sa, že i trvalé šťastie. Mary Baloghová sa v piatom pokračovaní tejto čitateľsky úspešnej série zameriava na ďalšieho muža, ktorý potrebuje prekonať psychickú i duševnú traumu z napoleonskej vojny. Nájde aj Ralph to, po čom najviac túži?

Séria o klube tých, čo nejakým spôsobom prežili stretnutie s Napoleonom, avšak zostali fyzicky či psychicky poznačení, sa teší trvalej čitateľskej priazni. Mnohí si obľúbili osudom ťažko stíhaných hrdinov, ktorých spája len jedno – spoločne prežitá bolesť. Tieto postavy nie sú ideálne – majú mnoho chýb – sú znetvorení, neprimerane reagujú, skrátka, pôsobia ako ľudské trosky. Stali sa obeťou politických machinácií a tie ich zasiahli v pomerne mladom veku. Skúšajú sa zaradiť do života a zdá sa, že po toľkom čase sa im to nakoniec aj podarí.

Mladí, vojnou poznačení ľudia sa snažia zaradiť do života.

Niektorí Ralphovi priatelia to dokázali a za necelý rok sa štyria z nich oženili. Ralph však na lásku neverí, resp. aj keby na ňu veril, obáva sa, že svojej budúcej manželke by nemal čo ponúknuť. Jeho vnútro je prázdne, je vyprahnutý a v srdci má miesto len pre jedno – žiaľ za svojimi tromi najlepšími priateľmi, ktorí „vďaka“ jeho presvedčeniu zahynuli rukou nepriateľa. Výčitky ho ničia viac ako fyzické utrpenie. A on ničí všetkých blízkych a odmieta ich pomoc. Na bojisku niečo zanechal a to niečo sa mu stále nepodarilo nájsť. Ralph si však uvedomuje záväzky voči svojim starým rodičom, matke a koniec koncov aj voči mŕtvemu otcovi. Vie, že zostal jediným mužským dedičom a to znamená len jedno – musí sa oženiť a to čo najskôr. Ako však má ponúknuť meno, titul a majetok žene, keď on sám sa považuje za neschopného lásky?

„Bol to veľmi zvláštny svadobný deň. Mala sa cítiť bezútešne, nie šťastne. Koniec koncov kto by sa chcel v tichosti vydať v malej kaplnke za muža, ktorý k nej nič necíti a ku ktorému ani sama neprechováva nijaké city? Malo ju mraziť do špiku kostí, napriek dojímavej scéne so sluhami, keď sa vrátili do domu, a napriek svadobnej hostine s kvetmi, so stužkami a sviečkami vrátane malej svadobnej torty, a to všetko pripravili sluhovia bez vedomia jej milosti. (...)
Mala by sa cítiť prázdna ako spľasnutý balón. Namiesto toho, hoci bola trochu nervózna, bola šťastná. Je vydatá dáma.“

Rámec príbehu je rovnaký ako v predošlých dieloch.

V dome starej mamy stretáva jej spoločníčku, slečnu Chloe Muirheadovú, sestru svojho bývalého spolužiaka. Chloe už nie je najmladšia, túži po manželovi, domove, rodine. A domov a rodinu potrebuje aj Ralph. Dokážu sa nakoniec dvaja takí odlišní ľudia dohodnúť? Dokážu zo vzájomného vzťahu vylúčiť akúkoľvek romantiku a len pragmaticky napĺňať štatút manželského zväzku? Môže ísť o šťastné manželstvo?

Mňa táto séria, podobne ako mnoho iných, oslovila. Aktuálny titul ma však natoľko nenadchol, ako predchádzajúce časti. Dlho mi trvalo, kým som sa do knihy začítala, prvá polovica bola na môj vkus nudná, autorka nevytvorila priestor pre takmer žiadnu akciu. Rámec príbehu je rovnaký ako v predošlých dieloch série, akurát sa vyhla každoročnému stretnutiu členov klubu v Cornwalle, v dome vojvodu Stanbrooka. Tým pádom sa tu nevyskytujú všetci členovia Klubu tých, čo prežili a stretávame sa len s niektorými priateľmi a ich manželkami. Zároveň nám týmto autorka neumožňuje vidieť, ako pokračujú životy hrdinov z minulých kníh. Túto situáciu však určite uvítajú čitatelia, ktorí sériu o Klube tých, čo prežili nepoznajú, resp. ju doteraz nečítali.

Hoci je séria zameraná hlavne na členov klubu a v menšej miere sa venuje ich partnerkám, v tomto prípade akoby Mary Baloghová urobila výnimku. Nepochybne je Ralph zaujímavá postava, budeme sledovať, ako sa postupne vyrovnáva s minulosťou a zaháňa tiene dávno mŕtvych priateľov, ale predpokladám, že vás dokáže osloviť aj postava ženskej hrdinky – Chloe. Autorka jej venuje značný priestor – od spomienok na nevydarenú mladosť a (ne)úspechy na pôde londýnskej smotánky až po očakávania v manželskom spolužití.

Originálny námet, ktorý dokáže čitateľa pohltiť.

„,A tak tí traja chlapci šli so mnou do vojny a padli,´ pokračoval. ,Možno poviete, že šli z vlastnej vôle a položili život za dobrú vec, v ktorú verili. Možno poviete, že v tých vojnách padli tisíce mužov vrátane bezmocných civilov, dokonca aj nevinných žien a detí, ktoré sa vojne ocitli v ceste. Ale nemôžem si zaťažovať svedomie smrťou tých biednych duší.´“

Mary Baloghová do svojich kníh vkladá všetku zručnosť, ktorej je schopná a navyše je to v textoch aj hmatateľné. Námety sú originálne, príbeh čitateľa dokáže pohltiť. Ako sme si už u nej mohli zvyknúť, postavy sa snaží kreovať, preto ich nemôžeme považovať za bábky opakujúce rovnaké frázy a prázdne slová. Svojim osvedčeným postupom sa nevyhla ani v románe Gróf hľadá manželku. Začítajte sa a presvedčte sa sami.

Čítané 742 krát
Viac z tejto kategórie: « Benátska babica Zlatokopka 2 »