pondelok, 04 júl 2016 14:22

Ako prísť o lorda

Mladá dáma súca na vydaj by mala dbať o svoj zovňajšok, venovať sa vyšívaniu a hudbe, pekne sa usmievať, ladne tancovať, mať slušné spôsoby a znalosti o tom, ako sa vedie domácnosť, ako usporiadať úspešný bál, skrátka, má byť ozdobou sídla a manželovým potešením. Čo však s dievčaťom, ktoré bojkotuje všetky zaužívané konvencie?

V Ako prísť o lorda sa opäť stretávame so známymi, i menej známymi hrdinami predošlých románov Elizabeth Michelsovej, a to Milovať vojvoduZaľúbený lord.

Autorka však nič nenechala na náhodu a ráta s tým, že bude potrebné osviežiť nám pamäť, preto keď na scénu vstúpia nám známe postavy, v rýchlosti nám prerozpráva a pripomenie ich príbeh a styčné body zápletky. Za toto dávam palec hore, pretože vyznať sa v halde podobných romancí sa môže ukázať ako obrovský problém. Ich zakomponovanie do ďalšej knihy v rámci série má aj ďalší plusový prvok, dozvieme sa totiž, ako sa ich vzťahy a spoločný život odvíjajú ďalej.

Názov môže byť do istej miery zavádzajúci.

O čo pôjde v treťom románe Ako prísť o lorda? Niečo napovedá už samotný názov, i keď môže byť do istej miery zavádzajúci. Hlavným mužským hrdinom je Andrew Clifton, lord Amberstall, ktorého poznáme z prvého titulu série. Hoci som ho nečítala, tipujem, že v povedomí čitateľov sa pozitívne nezapísal, za čo môžu jeho škrobené a príliš sebavedomé spôsoby, alebo egoizmus a túžba po neprimeranej dokonalosti. Po tom, ako mu zrazili hrebienok z hlavy, sa Andrew na čas usadí v Škótsku, odkiaľ ho po dvoch rokoch vyženie matkin naliehavý list, svedčiaci o závažných problémoch na panstve. Andrew má na ceste domov ťažkosti a v snahe utiecť prenasledovateľom pri preskoku cez krík dopadne rovno na dievčinu, z ktorej sa vykľuje (hoci je vzhľadom na jej vzhľad a spôsoby ťažké tomu uveriť) lady Katie Moorová.

„Všetko v živote by malo mať svoj poriadok, malo by niekam patriť. Katie je dáma, no vzoprela sa pravidlám ženského správania, odmietla sa niekam zaradiť. Preto podľa neho zostala sama, vyhostená, osamelá. Uvedomil si to v noci, keď nemohol zaspať, a stále na ňu myslí – Katie je nedokončené dielo, od samého začiatku nedokončené.“

Spojenie spoločenského vydedenca a nevychovanej lady.

Katie je totiž nekonvenčná a drzá „dáma“, ktorej slušné správanie veľa nehovorí, býva v lesnom domčeku, nosí nohavice a, predovšetkým, nesie v sebe tajomstvá. Andrew je z nej spočiatku znechutený, lezie mu na nervy, no keďže je jej dlžníkom a má zmysel pre česť a povinnosť, zostane na jej panstve, aby sa jej svojou prácou aspoň čiastočne odvďačil. Ibaže počiatočná nevraživosť sa ľahko prekonáva a zrazu majú k sebe bližšie viac, ako by si na začiatku obaja dokázali pripustiť. Môže však spojenie spoločenského vydedenca a nevychovanej lady vydržať nástrahy domáceho i verejného života? A dokáže sa Andrew povzniesť nad tým, čo mu Katie tají?

„,Vari nič v tvojom živote nemá presne stanovený čas a miesto?´
,Prečo? Chceš vtrhnúť do môjho života a usporiadať ho, Andy?´ Pátrala v jeho tvári, no v tmavom koči videla iba blčiace oči. ,Ja nie som stajňa. Nemôžeš ma ohradiť doskami.´“

Odpovede nájdete, keď sa pustíte do čítania. Počiatočné „oťukávanie“ a doberanie sa, zaručujúce sviežu ľahkosť čítania však v tretej tretine nahradia intrigy, násilie a nebezpečenstvo, ktorého je ťažké vyvarovať sa, keď potrebujete zachrániť milovaných. Autorka v tejto časti stavila na napätie a dobre urobila, pretože si neviem predstaviť, ako by príbeh ďalej naťahovala. Tak sa postarala o vzrušenie (nielen to erotické) a zamotala hlavy tým, čo očakávali jednoznačný koniec.

Je ťažké vyvarovať sa nebezpečenstva, keď potrebujete zachrániť milovaných.

Osobne ma toľkokrát omieľaný motív dvoch ľudí, čo sa spočiatku nevedia vystáť a postupne si k sebe nájdu cestičku veľmi nezaujal, avšak nemôžem povedať, že by bol tento titul stratený prípad. Autorka svoje rozprávanie ozvláštnila početnými humornými scénkami, ktoré síce sem-tam majú sklony k trápnosti, ale napokon to dokážu ustáť. Za zmienku stoja epizódy o koňoch, o prekonávaní strachu z nich, ale aj o návrate k chvíľam, na ktoré je ťažko zabudnúť.

„Ak bola predtým nedokonalá, minulú noc mu dovolila, aby dokonal skazu. A znova je tam, kde bola – zlomená a sama.“

Pokiaľ ste prečítali prvé dve autorkine knihy, sériu si určite doplňte o tretiu, poslednú. V prípade, že vám Elizabeth Michelsová ešte neprišla pod ruky, pokojne ju vyhľadajte a doprajte si pár romantických chvíľ s hrdinami, ktorí majú k dokonalosti na míle ďaleko, alebo sa pokochajte krásou severoyorkshirských močiarov, kde je dej situovaný.

Čítané 1067 krát
Viac z tejto kategórie: « Môj nevlastný brat Voda pre slony »