sobota, 25 jún 2016 19:37

Múdra a bohatá

Peniaze hýbu svetom, poháňajú vpred, rozdeľujú blízkych, umožňujú získať aj nemožné... avšak aj peniaze majú svoju cenu. Najlepšie ju pozná ten, kto predtým trel biedu.

Clare Geenoughová je inteligentná a cieľavedomá mladá žena, vedomá si svojich hodnôt, avšak nepriazňou osudu a následnými rodinnými ťažkosťami ju nečaká žiadny debutantský ples a manželská politika. Miesto krásnych šiat a zháňania prijateľného partnera musí odhodiť svoju hrdosť a nastúpiť na dráhu guvernantky a učiteľky detí bohatých rodín. Clare sa nesťažuje, myslí realisticky a vie, že nemá na výber.

Obaja na seba hľadia skôr ako na protivníkov, než ako na manželov.

Preto keď ju navštívi neznámy advokát a oznámi jej, že po nebohom vzdialenom strýkovi zdedila nemalú rentu, neverí. Ukáže sa, že to nie je sen, ani podvod, ale holá skutočnosť. Lenže s malým háčikom. Zákon neumožňuje žene vlastniť majetok, preto ho môže spravovať nenávidený bratanec, na ktorého má právom ťažké srdce, alebo manžel, keď sa jedného dňa rozhodne vydať.

Clare si dokáže zrátať dva a dva a vyberie si schodnejšiu cestu: pokúsi sa nájsť si chudobného manžela, ktorému nebude prekážať fakt, ak bude domáca kasa v rukách ženy. Vhodným adeptom by mohol byť barón z Trehearthu, fešný, ale predsa len zúfalec, ktorému hrozí, že príde o rodinné dedičstvo. Podarí sa takýto zväzok udržať? Existuje šanca, že by Clare a Jamie na seba nehľadeli ako na obchodných partnerov a protivníkov v boji o kontrolu peňazí?

Múdra a bohatá (obe vlastnosti Clare bez preháňania zosobňuje) je pekným príkladom, ako finančné záležitosti dokážu stáť v ceste mladým ľuďom, ktorí aj napriek okolnostiam, za akých vzniklo ich manželstvo, majú k sebe blízko. Autorka Jane Ashfordová si na postavách dala záležať, za čo má odo mňa body navyše. Clare je sympatická, nie hlúpa a svojím rozvážnym správaním si získa srdce nejednej čitateľky. Avšak baróna Jamieho vôbec nevykreslila ako ideálneho muža, za ktorým by sa všetky ženy išli zblázniť. Nebála sa mu prisúdiť neduhy ako hazard a časté pozeranie na dno pohárika. Napriek tomu je však jasné, že svoju novú manželku obdivuje a rešpektuje. Čo by to však bol za román, keby nemal nejaký zádrheľ. V tomto prípade ide o tvrdohlavosť, asi najsilnejšiu črtu oboch pováh. Z nej tak potom pramení množstvo nezhôd, a aj banálna hádka dokáže prepuknúť v citovú búrku a vtedy nemajú na zreteli, že manželstvo je predovšetkým o vzájomných ústupkoch.

Aj banálna hádka môže prepuknúť v citovú búrku.

„Znelo milo, že sa o ňu chce postarať, aby nemala žiadne starosti, aby všetko bremeno zložila na plecia niekomu inému. No podľa svojich trpkých skúseností vedela, že je to len ilúzia. Starosti ostávali. Iba ich pred ňou skrývali, až kým sa situácia nezvrtla a všetko nevyplávalo na povrch. Život sa jej zrútil ako domček z karát. To už nikdy nedovolí.“

Postavy čitateľa dokážu zaujať svojou nenútenosťou a prirodzenosťou a Jamieho malé sestry zase hravou bezprostrednosťou, vďaka čomu ich nemusíme vnímať ako hrdinov z lacného románu pre ženy. Pokojne v nich môžeme nájsť svojho rodiča, priateľa, suseda či len niekoho neznámeho, o ktorom si vieme povedať, že sa niekde určite vyskytuje. Zaujímavé bude sledovať, že to, čo považujeme v dnešnej dobe za samozrejmé a prirodzené, bolo v minulosti zakázané, alebo prinajmenšom netradičné. Vtedajší svet mal totiž na danú situáciu vlastný pohľad – vydatá žena, disponujúca vlastnými peniazmi, bola čudná a neprijateľná. Nestretla sa s pochopením, nikto jej nedržal stranu.

Vydatá žena, disponujúca vlastnými peniazmi, bola čudná a neprijateľná.

„Jamie sa netváril, že nerozumie. Vedel, že robil chybu za chybou. Pil, bol výbušný a zlý. Presadzoval si svoje, hoci nemusel. Mohli sa predsa dohodnúť, na čo budú míňať. Prečo nedovolil, aby zaviedla v domácnosti zmeny, ktoré by priniesli vzájomné porozumenie?“

Jane Ashfordová má svižný štýl, nestráca čas zbytočným siahodlhým opisom, píše len to, čo sama považuje za potrebné a nevyhnutné na vystavanie ľahkej romance – vhodnej pre mladých i starých, ženy i mužov. Psychologizácia postáv, dej zasadený do malebného prostredia, všadeprítomná romantika a nezhody, ktoré sa vstúpením si do svedomia dajú prekonať, sú zárukou oddychového čítania. Autorka urobila veľké zmeny, aby ste sa k jej obdivovateľom zaradili aj vy, preto neváhajte a dajte jej šancu. V mnohých ohľadoch to nemusí byť zlé rozhodnutie.

Čítané 607 krát
Viac z tejto kategórie: « Falošný vojvoda Chlap na raňajky »