štvrtok, 02 jún 2016 10:27

Hlavolam lásky

Z pohľadu známych a susedov sa Tereze všetko darí. Má sľubnú kariéru, úspešného manžela, dovolenky. No skrátka idylka každého Slováka. Nie je však všetko tak, ako sa na prvý pohľad javí.

Z množstva otáznikov a výkričníkov, ktoré na vás vykukujú zo zadnej strany, si môžete byť istí akciou, napätím, rýchlym vývojom a kontroverznými, no aktuálnymi témami. Nová kniha z pera slovenskej spisovateľky Lucie Božikovej nám predstavuje Terezu, mladú ženu s rozbehnutou kariérou hovorkyne primátora. Má krásny byt a manžela pracujúceho v Spojených arabských emirátoch.

No ako už podnázov knihy Úspech sa neodpúšťa napovedá, žiadna výhra v živote nie je zadarmo, a preto Tereza pociťuje závisť od susedov z paneláku zakaždým, keď jej pred nosom zabuchnú dvere. Jediné, čo manželskému páru chýba do úplnej spokojnosti, je dieťa. Nemé výčitky manžela však Tereza odsúva na druhú koľaj a zatiaľ si s tým hlavu až tak neláme.

Môžete si byť istí akciou, napätím, rýchlym vývojom a kontroverznými témami.

Osud knižným hrdinom nepraje, a tak sa podľa Murphyho zákonov Tereze začne rúcať jej svet. Pekne postupne – jedna tragédia za druhou. Najprv sa privalí Terezina teta, alebo ako ju ona posmešne volá – tetka, manžel ju neprávom obviní z rodinnej tragédie a vzápätí od nej odíde, dozvie sa dlho skrývané tajomstvo o svojom pôvode, a aby toho nebolo málo, na scéne sa objaví záhadný denník.

„Ešte toto mi chýbalo. Rada pomôžem svojej rodine, lebo viem, že sa to odo mňa vyžaduje. Každý máme svoje starosti a slabé chvíľky, závisí však len od nás ako sa k nim postavíme a či máme záujem ich riešiť.“

Hlavolam lásky je ďalší klasicky oddychový a nenáročný príbeh o hlavnej hrdinke bojujúcej s osudom. Kníh zasadených do rýdzo slovenského prostredia, no zároveň so štipkou exotiky (Spojené arabské emiráty), kde hlavná hrdinka práve v cudzom prostredí nájde zmysel svojho života, životnú múdrosť, či poprípade lásku, je v poslednej dobe ako húb po daždi.

Osud knižným hrdinom nepraje, a tak sa podľa Murphyho zákonov Tereze začne rúcať jej svet.

Čo si neodpustím vytknúť, je nesmierne otravná Tereza. Dávno som nenatrafila na tak nesympatickú hlavnú predstaviteľku. Kvôli jej povahe a monológom som mala naozaj problém si ku knihe vybudovať aspoň ako taký neutrálny vzťah. Jej neustále sťažovanie sa na Slovákov ako na národ, ktorý závidí aj oko v hlave, sa po chvíľke obohralo a to, že neustále spomínala, čo jej vlastne závidia, z nej robilo iba povýšeneckú ženu, čo ju až tak neodlišovalo od tých, ktorých neustále kritizovala. Tak silno proklamujúc svoj antimaterializmus, antinemocničnosť a neviem ešte aké „anti“ ju pre mňa spravili naozaj neprístupnou a povrchnou osobou. Jej pohŕdanie svojou „tetkou“ bolo o to horšie, že do očí jej sotva niekedy niečo povedala a vždy jej urobila po vôli (bola to predsa rodina a patrí sa to).

„Vieš čo je závisť? Obyčajná choroba neschopných. Patríš do kategórie ľudí, ktorí sa budú sťažovať, ako je im zle, no pritom nie sú schopní urobiť pre svoj rozvoj či napredovanie absolútne nič!“

Román bol pre mňa šedým priemerom, ničím ma nezaujal, ani neoslovil. Svojou nemilou hrdinkou ma to skôr ťahá k negatívnemu názoru. Je to jedna z tých kabelkových publikácií, ktoré sa kupujú na kvantá, no len čo ju dočítate a založíte, zabudnete všetky podrobnosti a nič vo vás nezanechá.

Príliš veľká koncentrácia rozličných tém na takom malom priestore príbehu tiež veľmi nepomohlo. Na pár stranách sa nedajú rozpracovať manželské problémy, otázky rodičovstva či rodinné tajomstvá. Úplne by stačilo vybrať si jednu tému a tomu sa venovať obšírnejšie a nesnažiť sa čo najviac vtesnať do krátkeho rozsahu. Na druhú stranu veľa ľudí kvituje rýchly spád deja. Určite môžem povedať, že ak máte radi nečakané (pre mňa uponáhľané) zvraty a veľa napínavej akcie, je to niečo pre vás.

Lucia Božiková sa pomaly stáva menom so svojím šmrncom a očakávaniami od čitateľskej základne.

Hlavolam lásky nie je dielo podľa môjho súdka, no myslím si, že niekto, kto sa rád stratí v príbehoch ostatných a odpočinie si pri nich, je táto kniha ideálnou voľbou. Svedčí o tom aj fakt, že zo začiatku neznáma Lucia Božiková sa pomaly stáva menom so svojím šmrncom a očakávaniami od čitateľskej základne, ktorá určite s každou vydanou knihou tejto autorky narastá.

„Na Slovensku sa inakosť nenosí. Rokmi overenými skúsenosťami s ľuďmi som dospela k názoru, že náš národ má také skostnatené zmýšľanie, že budú mať čo robiť i naše pravnúčatá, aby s tým niečo urobili. Ak sa im to vôbec podarí.“

Hlavolam lásky odporúčam každému fanúšikovi slovenských spisovateliek, a tým, čo sa nepotrebujú zamýšľať nad každou prečítanou vetou. Autorka vám ponúka veci na zamyslenie, no zároveň vám nenechá mnoho času na hlbšie preskúmanie myšlienky, keďže ju hneď zmetie z pomysleného stola ďalším zvratom. Ide o román, ktorý milovníčky a milovníkov napínavých vzťahov zo slovenských domácností nesklame a vtiahne do svojho deja. Vďaka veľkým písmenám a hrubým stránkam sa navyše dá prečítať za jeden večer.

Čítané 1044 krát
Viac z tejto kategórie: « Nevypovedané Posledné vinobranie »