piatok, 27 máj 2016 19:25

Neobyčajné leto

Anotácia sľubovala šťavnatý letný román o objavovaní skutočných hodnôt a hľadaní samej seba. Podľa môjho názoru však až taký šťavnatý nebol.

Hlavnou postavou tohto príbehu je Paula, ktorá má vďaka svojej húževnatosti a pracovitosti, a to aj napriek svojmu mladému veku, našliapnuté na sľubnú kariéru. V pracovnej oblasti je  úspešná a od vysnívanej pozície spoločníčky v úspešnej právnickej firme ju delí už iba jeden krok. Pre dosiahnutie povýšenia je ochotná ohroziť aj svoj súkromný život a zdravie. Jej na prvý pohľad idylický vzťah s bankovým riaditeľom Ivanom má značné trhliny. Paula dlhé roky znáša jeho výčitky a nálady. Zostáva s ním vo vzťahu len z povinnosti a samozrejmosti.

Zostáva s ním vo vzťahu len z povinnosti a samozrejmosti.

„Vždy po ich hádke sa v duchu ubezpečovala o tom, že všetci majú chyby a Ivanove prehnané reakcie pripisovala najmä stresu z práce, vedela že jeho práca je rovnako náročná. Má tridsaťtri, minimálnu šancu spoznať niekoho iného, a to najmä pri jej pracovnom vyťažení. Opäť sa dlhé mesiace s niekým novým spoznávať, a potom by aj tak opäť zistila, že je rovnaký, tak ako všetci chlapi.“

Úplne iné problémy trápia jej sestru Lujzu. Tá má síce úžasného partnera, s ktorým žije v harmonickom a láskyplnom vzťahu, avšak nie je im dopriate to, po čom túži každá žena – stať sa matkou. To je skromné prianie Lujzy a Tomáša, ktorí sú pre dieťa ochotní obetovať všetko, možné i nemožné.

„Mala milujúceho muža, zázemie v novom, priestrannom byte, ale dieťatko aj tak stále neprichádzalo. Toľko žien svoje dieťa nechce, a ona, ktorá by preň urobila všetko na svete, zahrnula by ho nekonečnou láskou – prečo práve ona ho mať nemôže?“

Príbeh akoby hovoril o súčasnom svete, kde má každý človek úplne inú predstavu o dokonalom živote a šťastí. A niekedy sa necháme týmito predstavami úplne pohltiť, výnimkou nie sú ani postavy z tejto knihy. Zatiaľ čo Paula je typickou vorkoholičkou, ktorá túži po  povýšení a nič iné než práca ju nenapĺňa, Lujza zase zo všetkého najviac túži po rodine a kope detí.

Príbeh akoby hovoril o súčasnom svete, kde má každý človek úplne inú predstavu o dokonalom živote a šťastí.

Jedného dňa ich však zasiahne nečakaná a smutná správa o smrti ich jedinej príbuznej, tety Ester. Obe sa tak musia vydať do vzdialenej dediny, aby sa zúčastnili dedičského konania. Ich zosnulá teta si však pre nich pripravila nemilé prekvapenia v podobe rôznych podmienok, ktoré musia splniť, ak chcú dediť jej majetok. Toto zistenie ich zaskočilo. Jednou z podmienok je fakt, že obe musia zostať v dedine aspoň 3 mesiace. To však nevyhovuje ani jednej a hlavne nie Paule, ktorá ustavične myslí len na svoje pracovné povinnosti. A Ani dedinčania nie sú nadšení novými obyvateľkami.

Lujza a Paula rýchlo zisťujú, že dedina je úplne iná ako mesto. Každý pozná každého a snaha niečo utajiť je nemožná. Najmä klebetné ženy zo spolku dávajú Paule pocítiť, čo si o nej myslia, a to riadnymi dávkami intríg a ohovárania. Dlhší čas osamote ponúkne Paule možnosť uvažovať o svojom živote a o tom, čo všetko jej v ňom chýba. Na počudovanie to vôbec nie je jej snúbenec Ivan, s ktorým udržiava len minimálny kontakt. O tom, že jej v živote predsa chýba vzťah stojaci na pevných základoch, láska a vzájomné porozumenie, zisťuje Paula až po stretnutí s Michalom, dedinským lekárom.

„V jej pohľade čítal silnú túžbu po jeho bozkoch. Pritlačil pery na jej plné ústa, najprv nežne, pomaly, vláčne sa spojili do letmého bozku. Paula cítila, ako jej končeky prstov tŕpnu, cítila, ako túžba prechádza jej telom, v podbruší sa jej rozlial blažený pocit.“

Ich vzájomné sympatie však musia bojovať s rôznymi prekážkami.

Ich vzájomné sympatie však musia bojovať s rôznymi prekážkami. Okrem toho, že sú obaja zadaní, Michal je Paulin úplný protiklad. Nemá rád mesto a svoj život na dedine by nevymenil za nič na svete. O ešte väčšiu komplikáciu sa v ich vzťahu postará Ivan, ktorý sa nečakane objaví v dedine. Podarí sa Paule a Lujze splniť všetky podmienky dedičského konania? Nájdu napokon každá svoje šťastie? Aj to sa dozviete, len čo siahnete po tejto knihe.

Pozitívom tohto príbehu je podrobný popis miest a postáv. V knihe ich vystupovalo veľa, s čím si autorka celkom dobre poradila. Kladne hodnotím aj námet, kontrast mesta a dediny bol rozhodne zaujímavý, a rovnako aj ukážka odlišných hodnôt jednotlivých ľudí. Niektoré časti knihy boli veľmi vtipné. Autorkine písanie malo svieži štýl.

Spomeniem aj to, čo sa mi nepáčilo. Postavy menili svoje názory zo dňa na deň. Dej po čase strácal svoju atraktivitu a koniec príbehu sa mi zdal príliš unáhlený. Príbeh bol ľahko predvídateľný a neobsahoval žiadnu výraznú zápletku. Aj napriek tomu knihu odporúčam – ide o príjemnú oddychovku s nenáročným dejom, ktorá je ideálnou voľbou k moru alebo na cestovanie.

Čítané 684 krát