utorok, 24 máj 2016 18:25

Farby lásky

Pravá láska vraj nepozná prekážky, nezáleží na veku, národnosti, farbe pokožky či spoločenskom postavení. Pravá láska všetky predsudky prekoná. Pravá láska nepripúšťa žiadne námietky a prežije všetky úskalia. Pravá láska trvá naveky...

Román Nesmieš ma milovať zahŕňa dve od seba nezávislé dejové línie, ktoré však majú niečo spoločné – kultúrne a rasové rozdiely stojace v ceste dvom zamilovaným párom. Tie sú natoľko závažné, že po celú dobu čítania budete premýšľať, či existuje nejaká šanca, aby boli tieto prekážky prekonané. Majú zaľúbenci nejakú šancu? Povedzme si úprimne, len mizivú...

Úspešná gemologička a šermiarka v jednom, Sandy, sa spamätáva z tragickej straty, ktorá ju postihla pred niekoľkými mesiacmi. Spolu s matkou sa lúčia s domom, pripomínajúcim ich ťažké chvíľky. Pri triedení škatúľ naďabí na staručký zápisník mladej mulatky, otrokyne Ashanti, pochádzajúcej z Konga. Sandy nie je jasné, ako sa k nim tieto spísané spomienky dostali, ani kto bola Ashanti. Zvedavosť je však silná, a tak sa do príbehu začíta. Okrem životného príbehu nešťastnej otrokyne, aj ten jej osud začína pripomínať nejaký tragický román, najmä po tom, ako sa po sérii náhodných situácií spozná so saudským princom a následníkom trónu, Rashidom.

Šanca na šťastný koniec je mizivá.

„Myslela som si, že tu v zajatí čoskoro zomriem. Od hladu som dostávala zvrátené nápady zjesť jednu z údených rúk. Ale nedokázala som to. Nezostávalo mi nič iné, len si časom zvyknúť a nezvracať toľko. Jedného dňa sa mi to podarilo. Zvykla som si na sladkastý hnilobný zápach pokazeného ľudského mäsa.“

Farby lásky sú prvou časťou série Nesmieš ma milovať, takže súvislosť medzi Ashanti a Sandy, ako i Ashantin vzťah s jej ženatým majiteľom a Sandina na prvý pohľad nezmyselná a beznádejná láska k moslimovi a zároveň následníkovi v Saudskej Arábii sa odhalí a vyvrcholí až v druhom pokračovaní s názvom Prekliaty tanzanit. Už prvá časť však sľubuje, že to bude čítanie napínavé, často kruté, tragické, no zároveň dojímavo krásne.

Napínavé, kruté a tragické čítanie, zároveň však dojímavo krásne.

Ako sme už pri autorke zvyknutí – opäť stavila na cudzokrajnosť – preto sa jedna časť príbehu odohráva v Kongu a tá druhá, väčšia, v Belgicku kráľa Leopolda na začiatku 20. storočia, ale aj v jeho súčasnosti. Monika Wurm prináša zaujímavú, pre mnohých neznámu temnú časť histórie Belgického kráľovstva. Približuje totiž reálie spojené so snahou Leopolda II. vybudovať zo svojej ríše významnú a dôležitú koloniálnu mocnosť. Kolonizoval preto Kongo a spravil ho zdrojom svojho bohatstva. Kruté praktiky pri zbere kaučuku a desivé zaobchádzanie s otrokmi vyvolali medzinárodný škandál a dodnes sa o ňom hovorí.

Práve neľudské zaobchádzanie s otrokmi, pracujúcimi za extrémnych podmienok, správanie sa ich otrokárov a ich pokračujúce zotročovanie v Belgicku sú časťami vhodnými len pre silné žalúdky. Autorkine opisy týchto skutočností sú natoľko reálne, že sami cítite, ako na vás dopadajú rany bičom, alebo môžete vidieť, ako odtínajú ruky vašim blízkym za to, že nenaplnili nadhodnotené kvóty pri zbere kaučuku.

„,A čo mám robiť? Hodiť sa ti okolo krku a vykričať ti, ako ťa milujem? Tak si to predstavujete, vaša jasnosť?! Nebuď smiešny, Rashid. Obaja vieme, že spolu nikdy nebudeme, tak ma nedeptaj ešte viac. Musíme sa s tým zmieriť, aj keď niečo vzájomné pociťujeme. A čím skôr sa s tým vyrovnáme, tým to bude pre nás ľahšie. Chcem ti iba pripomenúť, že si to bol práve ty, kto mi vyjasnil, že stojíme na úplne odlišných frontoch. Tak si hľadaj tú svoju princeznú a ja sa vrátim k môjmu priateľovi,´ opäť som mu zaklamala.“

Autorka sa s výzvou, ktorú pred seba postavila, vyrovnáva so cťou.

Myslím, že patrím medzi tých, ktorých tvorba slovenskej autorky Moniky Wurm oslovuje. Aj keď sa mi to vzhľadom na rozmanitosť jej tvorby nepíše ľahko, Nesmieš ma milovať je asi to najlepšie, čo som od autorky čítala, preto sa na pokračovanie nesmierne teším.

Zároveň uvažujem, či majú oba príbehy vôbec nejakú možnosť skončiť dobre a či nás na záver bude čakať tragické rozuzlenie, alebo nás autorka prekvapí. Aj keď ide o ťažké čítanie a na viacerých miestach sa vám budú tlačiť slzy do očí nad nespravodlivosťou a krutosťou, alebo sa vám od hrôzy budú ježiť vlasy na hlave – v prvom rade ide o romantickú knihu so všetkým, čo k tomuto žánru patrí. Minulosť sa strieda s prítomnosťou, ale plynule, takže celkový dojem z prečítaného nie je narušený.

Ak by sa Monika Wurm rozhodla napísať „len“ romantikou či ľahkou erotikou naplnený román, bez väčších problémov by to ustála a jej skalní priaznivci by boli určite spokojní. Zapojiť však do príbehu historické prvky, pričom chcieť povedať aj niečo zásadné, obohatené o autentické opisy, je už pomerne náročnejšie sústo. Skalní a nielen oni však môžu byť spokojní, Monika Wurm sa s výzvou, ktorú pred seba postavila, vyrovnáva so cťou. Neváhajte sa o tom presvedčiť.

Čítané 1791 krát