pondelok, 02 máj 2016 20:33

Zbohom, klamstvá

Ak človek vie, čo chce, mal by si ísť za tým. Na život máme len jednu šancu, preto by sme si v ňom mali napĺňať svoje sny a túžby, nie priania kohokoľvek iného...

Cade. Nešťastne zamilovaný študent herectva. Jeho zbožňovaná o jeho citoch netuší, pretože vyrástli na priateľstve a stretáva sa s ním v trojici – aj so svojim oficiálnym partnerom. Cade si takýmto spôsobom aspoň trénuje herecké roly...

Max. slušné dievča zo slušnej rodiny. Aspoň teda jej rodičia sú o tom hlboko presvedčení. Nejde o to, že by Max nebola slušná, je len iná, ako si rodičia myslia. Žije svoj život ďaleko od nich a preto ho žije podľa svojich a nie ich predstáv.

Otázka znie, či Cade na Maxin bláznivý nápad – hrať na chvíľu rolu jej priateľa – pristúpi.

Zoznámte sa s hlavnými protagonistami knihy Zbohom, klamstvá od Cory Carmackovej. Asi o päť minút sa zoznámia aj oni. Rodičia Max nadšene zavolajú, že sa s ňou o chvíľku stretnú, pretože ju chcú prekvapiť a prileteli za ňou. Nič horšie sa jej nemohlo stať. Max musí doslova v priebehu sekúnd: schovať svoje tetovania, povyberať si pírsingy, zbaviť sa priateľa (prototyp všetkého, čo jej rodičia neznášajú – vlasatý, potetovaný rockový bubeník, drsňák na pohľadanie... ) a okamžite mať po boku milého slušného, solídneho chlapca. Veď rodičom tvrdila, že sa so svojím drahým zoznámila v knižnici... Do jej zorného poľa sa dostane Cade, sediaci sám v tej istej kaviarni. Otázka znie, či Cade na Maxin bláznivý nápad – hrať na chvíľu rolu jej priateľa – pristúpi.

„Lenže potom ma pobozkal a ja som si pomyslela, že pár krátkych sekúnd nikomu neublíži. Nič viac som nemala v pláne. Potom mi však prehrabol vlasy a ja som neodolala, keďže som mala slabosť pre vzrušujúce bozky. Preto nezvyknem chodiť s milučkými chlapcami – sú pre mňa príliš krotkí.“

Autorkin nápad ma pobavil

Musím povedať, že tento autorkin nápad ma pobavil. Knižka je síce určená skôr mladším čitateľkám, ale keď som si situáciu predstavila a spojila v duchu tých dvoch, Max a Cada, dve úplne odlišné bytosti, ktoré nemajú asi nič spoločné a navyše ani nemajú čas sa na ničom dohodnúť, pretože rodičia už – už otvárajú dvere kaviarne, pobavilo ma to natoľko, že som chcela vedieť, ako to dopadne. Knižka zaujala od prvých stránok a to je ten najlepší predpoklad, aby v nej človek pokračoval ďalej.

Max občas spomenula sestru Alex. A potom dokonca aj brata. Veľa sa však o nich, aspoň spočiatku, nedozvieme. Akurát pri zmienke o sestre dáva autorka tušiť, že sa jej stalo čosi zlé, čosi, čo poznačilo Max aj jej rodičov. A evidentne to ovplyvnilo ich vzájomné vzťahy. Aj ich postoj k Maxinej láske, k hudbe, pre ktorú nechala školu, pre ktorú má dve práce, aby mohla ešte aj nacvičovať a koncertovať s kapelou. Hoci rodičia Max berú jej hranie ako zábavku, pre ňu samotnú je to cesta životom, z ktorej sa nedá odtrhnúť. Max vie čo chce a ide si za svojím cieľom.

Pre Max je hudba jediným spôsobom života...

„Pomaly som začínal chápať rôzne druhy jej nádychov. Niektoré boli predzvesťou zúrivého výbuchu, iné používala, len čo prišla reč na jej matku, no a netreba zabúdať na môj najobľúbenejší – nádych, čo nasledoval po nečakanom bozku. Keď však vkročila na parket, dýchala podobne ako pri speve. Bola úplne uvoľnená.“

Cesty Max a Cada, preťaté len náhodou, aj keď náhody vraj neexistujú, sa preplietajú čoraz viac. Náhodná výpomoc prerastá v priateľstvo poznačené silnou vzájomnou príťažlivosťou. Ich vzťah je veselý a vtipný – najmä pre čitateľov a čitateľky. No pre nich to také jednoduché, predovšetkým kvôli ich rozdielnosti, nie je.

Z veselej a ľahkovážnej knihy, akou sa Zbohom, klamstvá zdali byť na začiatku, sa stalo dielo, ktoré malo svoju hĺbku. Hovorilo o ľudských bolestiach, skrývaných a potlačovaných citoch, o maskách, ktoré nosíme na tvárach, aby sme neublížili iným, aby nám nebolo ublížené... Môžem smelo konštatovať, že je to pekná knižka, ktorá chytí za srdce. Odporúčam ju všetkým citlivým a romantickým dušiam.

Čítané 732 krát