nedeľa, 24 apríl 2016 06:27

Nadovšetko

Romantický príbeh o Mii a jej láske k peniazom, ktoré sú vždy na prvom mieste, pokým nestretne svoj osud, Adama.

Mia má sladkých osemnásť rokov a vo svojom živote je zvyknutá na určitý štandard. Na prvý pohľad žije v idylickej rodine. Lieta si po svete a utráca ockove ťažko zarobené peniaze, veď prečo by aj nie. Otecko predsa vlastní leteckú spoločnosť, to treba využiť! Zrazu sa však všetko zmení. Otca niekto podrazil a chce ho obrať o všetky prachy. Akoby šmahom prútika musí celá rodina zaradiť spiatočku a prejsť na úsporný režim. Mii zoberú Mercedes a ona bude musieť jazdiť na obyčajnom škaredom Citroene bez automatickej prevodovky.

Prebudí v nej niečo, čo doteraz len tak driemalo niekde v úzadí - rozum.

Jedného dňa však stretne lásku svojho života, Adama. Adama nezaujíma je konto-nekonto, veď prečo by malo? Bude dediť zámoček pri Paríži. Má ju rád od samého začiatku takú, aká je a prebudí v nej niečo, čo doteraz len tak driemalo niekde v úzadí – rozum. Koho by neočaril pekný chlapec v Masseratti so záchranárskymi sklonmi?

„Hovorí sa, že pokiaľ od života nič neočakávate, nemôžete byť sklamaní. Najväčšie sklamania pochádzajú z najväčších nesplnených očakávaní. Tak prečo teraz očakávam?”

Mne tento príbeh pripadal ako vystrihnutý z nejakého stredoškolského seriálu. Hlavné postavy boli veľmi naivné a povrchné. Svetom hýbu len peniaze a príučka takmer nulová. Nevidela by som to ako najšťastnejšiu voľbu. Toto je ale právo a výsada každého autora. Vytvoriť si imaginárny svet na papieri podľa vlastného vkusu. Podľa môjho názoru sa slovenskí spisovatelia môžu hrdo pýšiť tým, že píšu veľmi realistické príbehy, a to mám na nich najradšej. Nadovšetko ma prosto nadovšetko sklamalo.

Dej sa mi zdal prvoplánový...

Dej sa mi zdal prvoplánový, žiadna poriadna myšlienka, námet tuctový a takmer žiadna zápletka. Celé mi to prišlo ako sen jedenásťročného dievčatka s výnimkou tých šteklivých scén. Všetko sa točilo len okolo peňazí. Kto koľko má a samé porovnávanie sa medzi sebou. Mia sa cítila menejcenná len preto, že zrazu na tom nie je až tak dobre ako kedysi. Hanbila sa za to pred Adamom. Ani raz nepomyslela na možnosť vlastného príjmu. Nepochopila som autorkin zámer s touto postavou. Kto by si mohol obľúbiť takú dievčinu? Dávala som autorke ešte šancu napraviť môj názor. Dúfala som, že pristrihne dievčaťu krídla a udelí jej ponaučenie. Márne. Škoda. A tak veľmi som sa chcela zaľúbiť do tohto príbehu.

„Adam stál elegantne oblečený pri čiernej limuzíne s obrovským medveďom a ešte väčšou kyticou ruží vedľa seba, keďže sa mu oboje očividne nepodarilo udržať naraz. Pomaly som kráčala smerom k nemu a po prvýkrát si všimla, že celá záhrada je vysvietená krásnymi žltými svetlami.”

Knihu by bolo určite vhodné prepracovať.

V príbehu bolo poriadne cítiť, že autorka je ešte mladá a jej štýl je nevyzretý. Knihu by bolo určite vhodné prepracovať. Všetci sa učíme a posúvame na vyššiu úroveň. Práve preto by som v tom nevidela žiadne negatívum. Rychtaříková by mala pokračovať a cibriť svoje zručnosti, ak chce zotrvať v tejto profesii. Čo sa týka štýlu, akým bola kniha písaná, bol tu použitý mladistvý štýl konverzácie a slangu dnešnej generácie. Ten je nanešťastie blízky iba veľmi mladej generácii. Vhodnejšie by bolo používať našu krásnu slovenčinu vo všeobecne známej podobe.

Kniha Nadovšetko je vhodná pre mladších čitateľov do osemnásť rokov. Starším by som ju už neodporúčala, pretože pochopiť a zžiť sa s týmto príbehom už nie je v našich silách. Ak ste čitateľ, ktorý nemá hlboko do vrecka, možno knihu Nadovšetko pochopíte. Nám ostatným, zrejme, zostane záhadou.

Čítané 861 krát
Viac z tejto kategórie: « Anjel Pradu nenosí Bezmocná »