sobota, 23 apríl 2016 15:01

Anjel Pradu nenosí

Skvelá dovolenka, rakovina, nevera. Všetko otvorene, bez zbytočného nafukovania či prikrášľovania. Takým štýlom totiž Števa Opremčáková píše a taká je aj táto kniha.

Úplne obyčajná štyridsiatnička. Má manžela a skvelú prácu, ktorú by nemenila. Nie je ničím nezvyčajná, je to jednoducho obyčajná osoba, ktorú by ste si v dave ľudí ani nevšimli. Dámy a páni, zoznámte sa so spisovateľkou Emou.

Emina vzdialená kamarátka ju zmotala na výhodnú last minute dovolenku. Hoci si tam tieto dve príliš nesadli, Ema si našla nových priateľov a voľné chvíle si užívala plnými dúškami s pohármi alkoholu a vrecom dobrej zábavy. Bohužiaľ, okrem skvelého oddychu a zábavných priateľov objavila ešte niečo. Malá hrčka sa po príchode domov zmenila na katastrofu.

Malá hrčka sa po príchode domov zmenila na katastrofu.

„Vtom mi pri boku zavibruje kabelka. Bojím sa vybrať mobil. Ale to predsa nemôžu byť ony. Nakuknem – Viktor. Ten bastard, Viktor. ,No kde si, láska? Mám pre teba prekvapenie, chýbaš mi.´ ,Dobre.´ ,Dobre? Si v poriadku, láska? Si nejaká divná.´ ,To nič...´ To nič... To nič sa hovorí hlavne vtedy, ak ide o veľa.“

Po biopsii Ema zisťuje nielen to, že ide skutočne o rakovinu, ale aj to, že jej manžel ju podvádza. Presne, ako sa hovorí: nič nie je také zlé, aby to nemohlo byť ešte horšie. Všetko sa však dá zvládať dvojako. Buď sa necháte osudom zdeptať, alebo si naň vyložíte nohy. Ema to akýmsi zvláštnym spôsobom spojila dokopy. Opustil ju manžel, a tak sa akosi opustila aj ona. Už sa jej držala len tá choroba, zábavná sestrička, milá suseda a ešte jej knihy.

„Čas na všetky tie vyšetrenia bolo treba rozdeliť racionálne. Už som vedela, že všade treba čakať a na výsledky interného vyšetrenia najdlhšie. A tiež som zistila, že v zdravotníctve záleží najviac na sestričke.“

Buď sa necháte osudom zdeptať, alebo si naň vyložíte nohy.

Poznáte ten pocit, keď si nejakú knihu beriete do rúk len z akejsi povinnosti a takou zvláštnou nechuťou? Na prvý pohľad ma nezaujala gýčová obálka a ani anotácia. Veď už bolo toľko kníh napísaných na tému choroby a nevery, že to neviem ani spočítať. Navyše sú všetky, takpovediac, na jedno kopyto. Odlišujú sa len menami postáv a prostredím, v ktorom sa dej odohráva. Keď som sa však hlbšie začítala, musím priznať, že tak trochu ma kniha dostala. Ale len trochu.

„Prikývla, postavila sa, ponaprávala si mikinu, ako to robievajú neisté baby, nespokojné samy so sebou, a dokonalým krokom, jednu nohu pred druhú ako po šnúre, šla. A späť tak isto. No v tvári mala aj tak pochybnosti. ,Vidíš, ako hnusne sa na mňa pozerajú tie dve ženské?´ ,Och, Nela, bodaj by sa aj na mňa tak hnusne pozerali,´ smejem sa tak nahlas, až sa všetci otáčajú.“

Všetko, čo sa dialo v živote postáv, hovorila na rovinu, bez okolkov.

Ešte nikdy som totiž nemala tú česť s knižkami od Števi Opremčákovej. Anjel Pradu nenosí bola pre mňa prvou a nemôžem povedať, že som sklamaná. Autorkin štýl je naozaj nenapodobiteľný. Všetko, čo sa dialo v živote postáv, hovorila na rovinu, bez okolkov. Aj hlavná hrdinka mi pripadala tak nejako bližšie, keďže z nej nespravila trpiteľku, či príliš romantickú presladenú postavičku. Navyše aj v negatívnych situáciách vás donúti zasmiať sa.

Hoci knihy s náročnou témou rakoviny bývajú neľahkým sústom na čítanie, táto knižka vás nijako nevyčerpá. Na prečítanie nebudete potrebovať viac ako hodinku či dve a aj obsahovo je spracovaná skutočne jednoducho. Na poslednej strane tak nebudete vyžmýkaný, len budete mať za sebou celkom normálny príbeh. Taký, ktorý si budete môcť vziať kdekoľvek, lebo je to naozaj drobná knižka. Hoci neviem, či by som si ju ešte niekedy zbalila na cestu. Jednoducho, raz prečítať a dosť. Zase až také úžasne čítaníčko to totiž nebolo.

Čítané 861 krát
Viac z tejto kategórie: « Nocte Nadovšetko »