štvrtok, 07 apríl 2016 19:05

Nebo vonia tebou

Lúka plná voňavých levanduľových kvetov. Takto nejako vyzerá Mirkino nebo. Nebo, v ktorom nikdy nie je sama.

Smrť má dobrú mušku, o smrti blízkeho človeka ani nehovoriac. Zamieri, stlačí spúšť a zasiahne nás rovno do srdca, kde po nej ostane obrovský kráter plný skľučujúcich pocitov. Bolesť, smútok, prázdnota. A vedomie, že človek, ktorého sme milovali, nás viac nevezme do náručia, neuvidíme jeho úsmev, nebudeme počuť jeho hlas.

Smrť má dobrú mušku, o smrti blízkeho človeka ani nehovoriac.

Mirka vie, o čom hovorím. Takmer celý život žije bez matky, o ktorú prišla pri tragickej nehode. Detstvo prežila bez materinskej lásky, s otcom alkoholikom, a tak jej neostáva iné, než prebíjať sa životom sama samučká. Každý z nás však občas potrebuje pomocnú ruku a neminie ani Mirku. Tá jej sa k nej načahuje priamo z neba. Presnejšie z levanduľovej lúky, pretože presne takto vyzerá Mirkino nebo.

„Ako vyzerám, mami? V duchu kladiem otázku ako miliónkrát predtým. Aj ty si myslíš, že to nie je dobrý nápad? Tvárou mi prechádza tieň obavy. Občas túžim po tom, aby odpovedala. Viem, že skôr či neskôr mi naznačí, kadiaľ vedie moja cesta, tak ako mi to ukazovala predtým.“

Tou nádhernou voňavou lúkou ju sprevádza nebohá matka, ku ktorej sa v snoch utieka. Pomáha jej v dobrom i zlom, je Mirke mamičkou, bútľavou vŕbou, ochrancom i každodenným poradcom. Nič však netrvá večne a i cesty týchto dvoch žien sa raz musia rozdeliť. Čo sa stane, keď sa s ňou mama jedného dňa príde rozlúčiť? Ako bude pokračovať Mirkin život bez „opornej barličky“? A je Tomáš skutočne láskou jej života?

Ľudské problémy, každodenné starosti i radosti - to je to, čo nájdete v knihách tejto mladej autorky.

„Keď ma pobozká do vlasov, vyschne mi v ústach. Kúsok sa odtiahnem, hľadím mu priamo do očí, hľadám odpovede na otázky, ktoré sa mi derú na jazyk. Nedokážem v ňom čítať. Túžbu si môžem veľmi ľahko pomýliť s obdivom, nehu s potrebou dokázať si, že ma môže dostať. Skôr, ako stihnem reagovať, umlčia ma jeho pery. Nežne, skúmavo, priam so zbožnou úctou sa dotýkajú mojich a ja prestávam vnímať celý svet okolo. Sústredím sa len na to, čo sa so mnou deje.“

City, city, city. Množstvo citov. Také sú knihy z pera Evy Hraškovej. Zakaždým, keď otvorím ktorýsi jej knižný klenot, ovalí ma obrovské kvantum emócií. Chvíľu sa mám chuť smiať, o pár minút na to mi po lícach tečú slzy. Ľudské problémy, každodenné starosti i radosti – to je to, čo nájdete v knihách tejto mladej autorky. Opisuje v nich život, ktorý žijeme, boje, ktoré denne zvádzame a snažíme sa z nich vyjsť ako víťazi. Snažíme sa žiť a prežiť, aj keď nám osud hádže polená pod nohy. Presne také je i Nebo vonia tebou. Pochopiteľne, je o nebi, rovnako však i o živote na zemi, o láske, pokore, bolesti, ale i o rozdieloch, ktoré robí rodič medzi vlastnými deťmi, o spomienkach na detstvo či snoch.

Väčšina ženskej populácie sa bude sústrediť výlučne na Mirkin romantický vzťah s Tomášom. Tie vnímavejšie však rýchlo pochopia, že v románe nešlo len o to jediné; podstatná bola i láska k rodičom, boj, ktorý predstavuje sám život, sny, ktoré občas potrebujeme, aby nám vniesli nový vietor do plachiet a tiež láska, ktorá smrťou určite nekončí.

Nebo vonia tebou je starostlivo vybrúseným a nehou opradeným diamantom.

„Na chvíľu sa zamyslím, zalistujem v spomienkach a zrazu viem, že to nebolo len miestom. Že to bolo ňou. Keď ešte žila mama, vtedy všetko bolo iné. Celé víkendy sme zostávali u babky a dedka, ráno nás s Ľubošom otec naložil na sánky a vždy v sobotu sme čakali pred obchodom na chlieb, ktorý, samozrejme, musel byť nahlásený deň vopred. Rovnako to bolo aj s mliekom, aj s rožkami. Mama s nami do obchodu nechodila, to bolo otcovo výsostné právo.“

Trúfam si povedať, že Evu Hraškovú možno zaradiť medzi autorov, ktorí píšu srdcom a ich knihy nám čitateľom líčia reálny pohľad na svet okolo nás. Z jej riadkov vyžaruje snaha dostať ľuďom do povedomia city, ktorých je schopný každý, hoci ich vieme dokonale skrývať. Tými nevinnými riadkami nevedomky otvára naše srdcia, aby mohli vyplávať na povrch pocity, ktoré si nesieme so sebou. Vďaka jej knihám sa dokážeme otvoriť vonkajšiemu svetu a strach, že naše emócie budú odhalené, nechávame ďaleko za sebou.

Nebo vonia tebou je ďalším starostlivo vybrúseným a nehou opradeným diamantom, ktorý zdobí slovenské knižné pulty. Dokáže človeka rozosmiať i rozcítiť, prinúti ho zamyslieť sa i pochopiť. Je to skrátka nebo, ktoré vonia dokonalosťou...

„Z druhého brehu by to asi bolo jednoduchšie. Asi. Spýtam sa mamy, len čo sa opäť vráti. Ona mi nebude klamať...“

Čítané 1218 krát
Viac z tejto kategórie: « The A-list Family V dobrom aj v zlom »