nedeľa, 13 marec 2016 16:19

Jeden plus jeden

Príbeh plný ľudskosti, v ktorom sa strieda smútok s radosťou. Tak ako v živote. Človek si nevyberie, na akej bárke sa bude životom plaviť, môže však zo všetkých síl napnúť svaly, aby sa dostal čo najďalej.

Jojo Moyesová je autorkou, ktorá je vďaka prekladom svojich diel známa aj v našich končinách už nejakú tú dobu. O jej schopnostiach písať nepochybuje nik, kto si od nej prečítal čo len jednu knihu. Po jej diele Jeden plus jeden som preto siahla s úplnou istotou, ako po niečom, čo prečítam rýchlo a čo sa mi bude páčiť. Začiatky však boli ťažké.

Začiatky boli ťažké...

Kamarátky Jess a Nathalie majú upratovaciu firmu, bývajú v blízkom susedstve a zdieľajú spolu dobré i zlé. Keď prídu o jednu z najlepšie platiacich klientok, ich malou spoločnosťou to otrasie. Potrebujú prežiť a potrebujú uživiť svoje rodiny. Obzvlášť to platí pre Jessicu, matku dvoch detí, ktorá je na ich výchovu a výživu sama. Manžel a otec od nich odišiel a do rodinného rozpočtu ničím neprispieva. Jess okrem upratovania vypomáha aj v jednom bare, aby si privyrobila. Obracia sa, ako sa len dá, no každý mesiac musí rátať s tým, že niečo ostane jednoducho nezaplatené. Lebo nie je začo.

„Napočudovanie nevýhodou neboli protivní klienti ani to, že keď ste čistili cudzí záchod, mali ste pocit, že ste na rebríčku o stupienok nižšie. Jess neprekážalo, že musí vyťahovať guče vlasov z odtokov cudzích ľudí. Najväčšmi sa jej nepáčilo, že sa dozvedela o živote iných ľudí oveľa viac, než túžila.“

V puberte je dôležité zapadnúť, inak sa z dieťaťa stane obeť šikany a posmechu

Dve deti Jess to nemajú v živote ľahké. Obaja, dievča i chlapec, sa odlišujú od vrstovníkov. No práve v puberte je pre mladého človeka nesmierne dôležité zapadnúť, neodlišovať sa, splynúť s davom. Inak je z neho prvotriedna obeť šikanovania a posmechu. Presne to sa deje Nickymu, jej synovi. Takmer každý deň utŕži bitku, a to len preto, že je iný. Dievčatko Tanzie je ešte malé, zatiaľ chodí na základnú a tam to nie je ešte zlé, ibaže Tanzie je matematický génius. Malá matematička radšej rieši rovnice a algoritmy, ako sa zaujíma o súčasné trendy v móde a hudbe, a preto je, rovnako ako jej brat, bez priateľov.

Knižka Jeden plus jeden začína ako smutný príbeh. Nik v ňom nie je šťastný. Práve tým, aké je to naturalistické, tomu ľudskému trápeniu uveríte. Mňa ale hrozne štval manžel Jess. Neschopný a nezodpovedný hlupák, ktorý nedokázal riešiť kopiace sa problémy prichádzajúce s vekom a starostlivosťou o dve deti a celkom jednoducho zdrhol. K mamičke. A ona, Jess, ostala na všetko sama. Na účty, na deti, na všetko. Svet jej padal na hlavu a jej trápny manžel si liečil ubolenú dušičku a ľutoval sa u mamičky. Strašné...

Hrozne ma štval manžel Jess: neschopný a nezodpovedný hlupák

Jess a jej deti však predstavujú len jednu líniu odvíjajúceho sa príbehu. Tou druhou je Ed. Ed Nicholls a jeho firma zaoberajúca sa vývojom softvéru. Tak ako je Jess chudobná, je Ed bohatý. Dokázal to však vlastnou hlavou, vytvoril prosperujúcu firmu a nezdedil bohatstvo po oteckovi. Preto vám bude celkom sympatický, hoci máva aj zlé chvíľky. A aj napriek tomu, že je z neho úspešný muž, stále v ňom kdesi, s hlavou skrčenou medzi kolenami, sedí ukrytý malý chlapec, ktorému sa v škole smiali, pretože bol iný a nezapadol.

„Jediné, na čom Jess skutočne záležalo, boli tieto dve deti – tie by mali vedieť, že všetko bude dobré. Pretože aj keby do vás celý svet hádzal kamene, ak pri vás stojí matka, prekonáte to. Kdesi v kútiku duše budete vedieť, že vás ľúbi. A že si zaslúžite byť milovaný.“

Spočiatku je vzťah Jess a Eda pracovný. Ed je jeden z klientov, ktorým Jess upratuje domy. Náhoda však osudy dvoch absolútne odlišných ľudí prepletie viac, ako by si predstavovali a želali. Ed pomôže Jess a jej rodine a ich osud je tým spečatený.

Kniha Jeden plus jeden mala síce kostrbatý a pomalý začiatok, chvíľami som sa v nej strácala, no keď sa napokon rozbehla, čítala sa veľmi dobre. Dej posúvali vpred všetky postavy, teda okrem Jess a Eda aj jej deti, Nicky a Tanzie. Čitateľ mal možnosť vnímať svet a jeho problémy nielen očami dospelých ľudí, ale aj detí, a to knižku obohacovalo. Ak máte radi síce smutné knihy, no s koncami, ktoré dávajú nádej, je Jeden plus jeden pre vás ako stvorená. Určite jej čítanie neoľutujete.

Čítané 864 krát