štvrtok, 10 marec 2016 18:04

Strácam sa v tebe

Kniha má na prvý pohľad všetky atribúty romantickej knižky: obálka so zamilovaným párom, názov hovoriaci o láske, vydavateľstvo Ikar... no ak po nej siahnete a začítate sa, zistíte, že obsahuje omnoho viac. A predovšetkým – je to skôr dráma ako lovestory...

Nell má 16 a konečne ju otec pustí na rande. Pozve ju najkrajší chalan zo školy. Keď to povie svojmu najlepšiemu priateľovi Kylovi, s ktorým od detstva rástla, hrala sa a s ktorým boli skoro ako súrodenci, ten reaguje nečakane. Kyle žiarli? A čo to prebudí v Nell? Môže dlhoročné detské priateľstvo prerásť v niečo vážnejšie? Úvod knižky patrí romantickému dievčenskému rojčeniu, ktorému nechýba istý pôvab. Prvá láska medzi Nell a Kylom je krásna, ideálna a dokonalá. Priateľstvo prerastie v lásku a vášeň, už na prvých šesťdesiatich stranách zažijete slušnú dávku vzrušenia.

Môže dlhoročné detské priateľstvo prerásť v niečo vážnejšie?

„Vtom akoby mnou prebehla elektrina a vystrašila ma. Zatvorila som oči a zavzdychala. Kyle pritisol ústa na moje pery. Mokré teplo a jemná neha ma vzrušili, prekvapenie sa pomaly menilo na úžas aj radosť. Kyle ma bozkával. Bože, ach môj Bože. Bol to môj prvý bozk.“

Nežijeme však v ideálnom svete a každý realista preto vie, že s niečím takým nemožno dlho počítať. Vzťah Nell a Kyla zničí prírodný živel, nehoda, pri ktorej mladý chlapec príde o život. Pripravte sa na bolesť, strach a slzy. Len osemnásťročný chlapec, plný životnej energie, s množstvom plánov pred sebou a milujúcou a milovanou priateľkou po boku príde o život! Je to dosť krutá predstava, takí mladí ľudia by jednoducho nemali umierať...

Kylov pohreb je niečo, čo je nad sily mladého dievčaťa, jeho priateľky. Oporou sa jej však nečakane stane Kylov starší brat Colton, ktorého takmer nepozná. Keď to nezvládne a utečie, práve tento, takmer cudzí muž, je človekom, o ktorého sa v tej nesmierne ťažkej chvíli dokáže oprieť.

Mladí ľudia by jednoducho nemali umierať...

Kyle zomrel. Nell však nie. Život ide ďalej. Ona žije. A to aj napriek tomu, že v tých prvých strašných chvíľach si želá, aby zomrela spolu s ním. On ju zachránil, sám však preto zahynul. Jej výčitky svedomia, pocity viny, ľútosť a bolesť sú také veľké, že Nell ich nedokáže zvládnuť. Zaháňa ich do svojho vnútra, potláča ich alkoholom. Jedinú útechu jej aspoň čiastočne poskytuje hudba, hra na gitaru a spev. Čo nedokáže povedať a vyventilovať zo svojej bolesti slovami, dokáže zmierniť hudbou.

„Cíť. Žiaľ. Dovoľ si prežiť všetok hnev a skutočnosť, že ti Kyla vzali. Precíť stratu, smútok, aj to, že ti chýba. Neblokuj to, nezastavuj, neomamuj sa alkoholom. Sadni si a nechaj, nech ti to trhá vnútro. Potom vstaň a dýchaj. Nádych, výdych. Deň za dňom. Vstaň, aj keď budeš rozbitá a zničená. Poplač si. Prestaň plakať a preži svoj deň. Nie si v poriadku, ale si nažive a jedného dňa ti bude fajn.“

Každý si musí cestu otupenia bolesti prejsť sám svojím vlastným tempom

Aj keď to znie ako fráza, len čas dokáže zmieriť ľudskú bolesť. Otupí hrany, pomôže preniesť sa cez to najhoršie, opäť začať dýchať, myslieť, cítiť. Neexistuje však univerzálne tempo, podľa ktorého sa človek dokáže opäť tešiť zo slnka, usmievať sa, či objať niekoho bez toho, aby to zabolelo. Každý si musí cestu otupenia bolesti prejsť sám svojím vlastným tempom. Ale život vie byť krásny aj potom, ako človek prežije bolesť.

Kniha Strácam sa v tebe je knihou plnou emócií. Pri čítaní si ma dokázali podmaniť aj časti plné erotiky, aj časti plné smútku. Všetko na mňa pôsobilo, čím vzdávam hold napísanému a samotnej autorke. Knižka nie je rozsiahla, prečítate ju za jeden deň, ale upozorňujem na to, že je celkom možné, že si pri nej poplačete. Možno sa aj začervenáte, to už podľa veku a skúseností. Je to príjemná oddychovka, nie však povrchná. Lebo aj my dospelí máme v sebe stále kúsok dieťaťa a chceme, aby dobrí boli odmenení a zlí potrestaní. Preto siahame po romantických knižkách, ktoré nám túto ilúziu dokážu dať, aj keď dávno nemáme vek na rozprávky.

Čítané 1234 krát