utorok, 16 február 2016 16:59

List

Zúfalý muž napísal zúfalý list. V nádeji, že mu zmení život. Nemohol však tušiť, že obyčajný kúsok papiera strhne lavínu udalostí, ktoré nezvrátia život iba jemu, ale tiež všetkým okolo a napokon ovplyvnia i budúcnosť úplne neznámych ľudí.

Jediná chybička nás môže stáť krk. Jeden chybný krok, jedno zaváhanie či jedna mylná domnienka a všetko, čo sme si celé roky tvrdo budovali, sa nám v mihu oka zrúti ako domček z karát. Lenže taký je osud. Zastihne nás nepripravených a my zlyháme. No možno práve v našom zlyhaní tkvie šťastie niekoho iného. Nerozumiete? Všetko sa dozviete v Liste.

„Od môjho osudu sa bude odvíjať ten tvoj“

V kalendári svieti rok 1973. Mladej Tine Craigovej nie je čo závidieť. Prišla o rodinu a vydala sa za muža, ktorý nestojí ani za deravý groš. Cez týždeň pracuje v poisťovni, v sobotu vypomáha v charitatívnej predajni, len aby sa vyhla nešťastnému spolužitiu s manželom. A práve tam jedného dňa vo vrecku starého saka nájde list v zapečatenej obálke. Otvorí ho? Samozrejme. Netuší však, že ten zažltnutý kus papiera jej už navždy zmení život.

Vo vrecku starého saka nájde list v zapečatenej obálke. Otvorí ho?

V tom istom meste, ibaže o čosi skôr sa jeden sympatický mladík zahľadí do neznámej dievčiny...

„Billy nedokázal odpovedať. Zažíval príšerný pocit, že práve stratil niečo veľmi vzácne. Čosi, čo nikdy nevlastnil, ale aj tak mu to malo patriť. Clark si Chrissie privinul bližšie a pozrel sa na kamaráta. Poza jej chrbát zdvihol oba palce a usmial sa. Billy mu gesto nasilu opätoval a zdvihol pohár na pozdrav. Nevedel to vysvetliť, no cítil sa, akoby mu niekto vytrhol srdce a nahradil ho kusom olova. Uvedomil si, že Chrissie mu je súdená ako láska jeho života. Nanešťastie sa práve nachádzala v náručí jeho najlepšieho priateľa.“

...a onedlho už patrí iba jemu. Mladá láska každým dňom kvitne a obaja sú si istí, že boli stvorení jeden pre druhého. Bohužiaľ, v živote nič nie je zadarmo a i ten najhlbší cit si treba zaslúžiť. Zo dňa na deň sa veci začnú meniť a Billymu nezostáva iné, než bojovať. Nie však zbraňami, lež slovami. Riadkami, ktoré nezmenia len minulosť, ale i ďalekú budúcnosť.

Minulosť lezie do kapusty budúcnosti

34 rokov. Presne toľko trvalo minulosti, kým sa odhodlala vstúpiť do budúcnosti. Tri desaťročia pomaly naberala na sile, aby sa jedného pekného dňa roku 1973 mohla vyblázniť na nič netušiacich nevinných ľuďoch. Jednému ublížila, druhého obdarila. A vytvorila tak dva odlišné príbehy, ktoré sa museli vzájomne prepliesť, aby vznikol dokonalý román. Maličký kúsok papiera prežil dlhé roky, len aby spojil dva životy, ktoré by sa za normálnych okolností nikdy nestretli. Jeden obyčajný list osud zavial do neobyčajných rúk a namiesto toho, aby zmenil okolnosti odohrávajúce sa v roku 1939, vytrval a pokúsil sa o to až o mnoho rokov neskôr.

Maličký kúsok papiera prežil dlhé roky, len aby spojil dva životy, ktoré by sa inak nikdy nestretli.

„Billyho list ležal hlboko vo vrecku. Hoci mala pochybnosti, cítila nutkanie zistiť, čo sa s mladými milencami stalo. Zaťukala na dvere a všimla si, že modrá farba sa olupuje. Tento dom nemával veľa návštev. Zabúchala a práve sa chystala otočiť na päte, keď zvnútra začula hluk.
,Kto je to?´ ozval sa postarší hlas.“

Je to List, ktorý vám práve klope na dvere. A radím vám –  otvorte. Dajte mu šancu. Neobanujete. Autorka Kathryn Hughesová stvorila román, ktorý vás chytí za srdce. Kúsok po kúsočku odhaľuje jedno tajomstvo za druhým a rafinovane sa tak dokáže zahrať s čitateľovými nervami. Nechá vás tápať v nevedomosti a napokon zistíte, že ani posledná bodka neznamená koniec príbehu. Vaša myseľ si ho bude prehrávať stále dokola a len s ťažkosťami sa vám s ním podarí rozlúčiť.

Nezáleží na tom, či ju chytí do ruky žena, muž alebo tínedžer. Listu podľahne každý...

Pochváliť či odsúdiť?

Hovorí sa, že človek by mal vo všetkom hľadať len to dobré. Či ide o ľudskú bytosť, prácu, vzťah alebo samotný život – pri každom a jednom sa treba zamerať na pozitíva. Rovnako je to i s knihou. Nemusí sa vám páčiť do slova a do písmena, treba si z nej však odniesť to najlepšie. Na môj veľký obdiv, v Liste som nič dobré či pozitívne hľadať nemusela. Bola jednoducho výnimočná. Až do špiku kosti. Autorka vytvorila srdcervúci príbeh lásky, do ktorého vložila obrovský kus bolesti a vznikol tak román na pohľadanie. Je až neuveriteľné, ako jediným listom dokázala premostiť roky 1939 a 1973 a podarilo sa jej tak spojiť dva naoko nespojiteľné životy ľudí.

Autorkin List mi učaroval. Začalo to obálkou, ktorá ma opantala, pokračovalo dejom, ktorý ma uchvátil a všetko to zaklincoval záver tým, že ma dostal na kolená. Stránky mi len tak šušťali pod prstami a nestíhala som ich otáčať, tak veľmi som chcela vedieť osudy hlavných hrdinov. Kathryn Hughesová napísala nádhernú knihu a mne neostáva iné, len vám ju vrelo odporúčať. Nezáleží na tom, či ju chytí do ruky žena, muž alebo tínedžer. Listu skrátka podľahne každý...

Čítané 955 krát
Viac z tejto kategórie: « Grey Závislí od seba »