pondelok, 25 január 2016 20:48

Štyri sestry

Spoločné vlastnosti každého páru dvojčiat sú vraj v jednom zobrazené takmer dokonale, kým v druhom skreslene, akoby v krivom zrkadle. Štyri sestry Latimerové sú už na pohľad rozdielne, o povahe ani nehovoriac. Spája ich však jedno dôležité – sesterské puto.

Svetácka Edda, domácka Grace, praktická Tufts, naivná Kitty. To sú štyri dcéry – dva páry dvojčiat – reverenda Latimera. Sú mladé, inteligentné, plné ideálov a chuti do života. Túžia po slobode, uznaní a po... príležitosti. Tá nečakane prichádza v podobe možnosti študovať za diplomovanú zdravotnú sestru a pracovať v miestnej nemocnici v Novom Južnom Walese. Študijný program sa považoval za prelomový, keďže v nemocnici pracovali len ošetrovateľky zväčša z chudobnejších pomerov a bez adekvátneho vzdelania. Aj napriek novotám, ktoré mal zaviesť nový systém spolu s prvými absolventkami štúdia, sa zdravotnou sestrou mohla stať iba slobodná alebo rozvedená žena. Manželský stav bol prekážkou. Hoci je každá zo sestier silnou individualitou, hĺbka ich osobností sa naplno prejaví vo vypätých situáciách, ktoré sestry zasiahnu nečakane a plnou silou.

Túžba po slobode, uznaní a... príležitosti.

„,Voda si vždy nájde svoju úroveň, Edda, a Grace je jazierko pod vodopádom. Nie plytké, má svoje skryté hĺbky. A ty si ten vodopád, večne v pohybe, plný energie, úchvatný na pohľad.´
Pri tomto nečakanom komplimente sa začervenala. ,A Kitty, to sú kaskády – šumiace, tancujúce, symfónia zvuku a dúhy.´
,A Tufts?´
,Tufts je Tichý oceán.´“

Páter Ralph a malá Meggie to teda nebudú

Štyri sestry sú posledným románom austrálskej spisovateľky Colleen McCulloughovej. Áno, tej Colleen McCulloughovej, ktorá sa (aj u nás) preslávila dramatickým a, svojím spôsobom, škandalóznym románom Vtáky v tŕní. Pamätníci vedia, o čom píšem, neznalým stručne načrtnem, že zobrazuje zakázaný vzťah katolíckeho kňaza a budúceho kardinála s mladým dievčaťom Meggie. Aj táto skutočnosť prispieva k tomu, že sa po Štyroch sestrách (najmä zo zvedavosti) rozhodnete siahnuť. Ak je to však z tohto dôvodu, ľahko sa môže stať, že zostanete sklamaní už po pár stranách, najmä vďaka odlišnej téme a jej spracovaniu. Štyri sestry majú kontinuálny dej, zdĺhavý, rozvláčny, bez štipky akcie. Napriek tomu rozprávanie nenudí. Ide o vyzretý román, ktorý autorka precízne vystavala. Absentujú srdcervúce a dojímavé scény, romantiky a sentimentu bude tiež ako šafranu.

Postavy netreba dopredu škatuľkovať.

Autorka sa predovšetkým zamerala na psychologický prerod jednotlivých postáv, preto ich dopredu netreba škatuľkovať. Pod vplyvom udalostí (tragických či radostných) sa menia aj ich povahy a charakteristiky. Prostredníctvom hlavných ženských protagonistiek sa zamýšľa nad vzťahom žena vs. muž. Odhaľuje postavenie ženy ako manželky a matky v 30. rokoch 20. storočia. Spomaľujúcim prvkom môže byť aj filozofovanie sestier, ich predstavy o fungovaní nemocnice, spoločenského života, postavení ženy v spoločnosti, snaha o emancipáciu, vlastnú nezávislosť, ale aj ich naivné predstavy o živote, ktoré sa však postupom času menia na pokrokové zmýšľanie žien, ktoré už niečo prežili a vedia, o čom v skutočnosti je život.

Džin sa dostáva z fľaše

Ako bývalá kolónia je Austrália stále pod vplyvom Anglicka, politika je rovnako ako Austrálsky zväz mladá, riadia ju ľudia bez skúseností. Svetová hospodárska kríza spôsobená krachom amerických búrz bude mať nezvratné následky aj na austrálsku ekonomiku, nezamestnanosť bude stúpať, počet samovrážd sa bude zvyšovať. Hoci sa Austrália len sotva postavila na nohy po prvej svetovej vojne, už na ňu číhajú dôsledky hospodárskej krízy. Collen McCulloughová sa nebojí, otvorene kritizuje vtedajšiu spoločnosť, púšťa sa do háklivých a citlivých tém, odkrýva vnútropolitickú situáciu, problémy mladej demokracie, ale aj vzťah jednotlivých austrálskych štátov voči zahraničiu – neochotu splácať zahraničné dlhy, zadlženosť, slabú sociálnu politiku, nespravodlivé prideľovanie finančných prostriedkov z centrálnej vlády na jednotlivé štáty, snaha o odtrhnutie sa od zväzu.

Otvorená kritika vtedajšej spoločnosti.

„Zomieralo oveľa viac ľudí, ako sa rodilo, životná sila iba slabo blikotala. Ľudia poznali len jeden spôsob, ako zabrániť počatiu, a to celkom sa vyhýbať pohlavnému styku, čo aj robili. Veď kto by chcel priviesť dieťa do takého sveta? A situácia sa neustále zhoršovala.“

Vyzretý román pre trpezlivých čitateľov

Štyri sestry môžu pôsobiť ťažkopádne, preto sa treba obrniť trpezlivosťou a nevzdať to hneď na začiatku. I keď nás nečakajú nervy drásajúce scény, aj tak knihu považujem za plynulé a príjemné čítanie, hoci často o nepríjemných skutočnostiach. Niekedy sa môžete cítiť byť plynutím deja utlmení, no stane sa, že narazíte na napínavú časť, nútiacu vás čítať ďalej. A napokon si na vás počká záver, ktorý za koniec považovať nemusíte. Autorka totiž prenecháva priestor našej fantázii a zároveň nám ponúka príležitosť pohrať sa s možným pokračovaním.

Čítané 582 krát
Viac z tejto kategórie: « Vydaté Rockové tango »