pondelok, 25 január 2016 20:29

Vydaté

Dievčatá sa rady hrávajú na princezné a čakajú na svojho princa na bielom koni. Keď napokon príde, netrvá dlho a plné snov a ideálov stoja pred oltárom. Potom zazvoní zvonec a rozprávky je... koniec. V niektorých prípadoch definitívny.

Určite môžeme dať za pravdu starému vtipu o tom, že žena po svadbe očakáva od muža, že sa zmení. No on sa nezmení. Ten zase očakáva od ženy, že sa po svadbe nezmení. Ale ona sa, naopak, zmení. Tiež sa hovorí, že po vysnívanej svadbe v zidealizovanom vzťahu často dochádza k vytriezveniu a bolestnému zloženiu ružových okuliarov. O tom a všeličom inom píše Ivana Havranová vo svojej zbierke poviedok, v ktorých vykresľuje trinásť rôznych podôb manželského života. O ženách, mužoch, zbabraných životoch, premrhaných šanciach, nedorozumeniach, ľahostajnosti a takmer neriešiteľných problémoch.

Po vysnívanej svadbe často dochádza k vytriezveniu.

Ivana Havranová vychádza zo skutočných príbehov skutočných žien a podľa svojich vlastných slov knihu adresuje nielen ženám vydatým a rozvedeným, no i budúcim nevestám. Napriek tomu, že poviedkové príbehy sú rôznorodé, podstatu majú spoločnú. Vo všetkých ide o to isté – stratu ideálov o láske veľkej ako hrom, o tom, že (manželský) život nie je prechádzkou ružovým sadom, že sny sa plnia asi naozaj len v románoch a rozprávkach. Autorka nám ponúka exkurz do života vydatých žien, pochádzajúcich z rôznych sociálnych štruktúr, opisuje ich zbabrané životy. Kompozícia jednotlivých príbehov sa opakuje: začína sa citátom o ženách alebo manželstve (zväčša je ich autorom Oscar Wilde), príbeh je vyrozprávaný od detstva konkrétnej ženy, prechádza zoznámením sa s osudovým partnerom, svadbou, deťmi, a potom nasledujú problémy a ich tragické či menej tragické vyústenie. Absentuje priama reč a autorka kladie dôraz na vnútorné monológy každej zobrazovanej ženy.

Autorka mužov neodcudzuje, nehádže na nich vinu.

Pôvod problémov je individuálny. Niekedy je za rozpadom a nezvratnou rozlukou alkohol, nedostatok peňazí, choroby, násilnícky partner, zrada, problémy v tehotenstve alebo samotná neschopnosť počať dieťa, vzájomné odcudzenie, inokedy vedomie, že partneri sa nikdy poriadne nepoznali, no vo veľkej miere za všetkým stojí choroba prevažne starnúcich chlapov – milenka. Vo väčšine poviedok je vinníkom muž, no napriek tomu z knihy necítiť zjavné odcudzovanie mužov alebo autorkin zámer hádzať na nich vinu.

Zo žien či dievčat, predtým plných života a lásky, sa pod tlakom problémov stávajú ženy zúfalé, labilné, menia sa na tie, ktorými vždy opovrhovali a ktorými sa nikdy netúžili stať. Cítia sa byť buď nepoužiteľné, alebo práve naopak, cítia sa byť nástrojom, ktorý každý potrebuje, no nikto ho nedokáže oceniť, sú považované za samozrejmosť, v niektorých poviedkach na bytosť, ktorá len prežíva, no nežije.

„Mal pravdu. Vysmieval sa z nemohúcnosti, z toho, že svoj jednotvárny, sivý živôtik žije bez reptania, bez úsilia niečo zmeniť. Nie je náhodou hlúpa hus? Poskakuje po celý život okolo všetkých členov rodiny... prečo vlastne žije ich životy? Čo ten jej? Kto ho žije za ňu?“

Každá zo žien sa s novovzniknutou situáciou vyrovnáva po svojom. Kým niektoré v sebe nájdu dostatok síl pohnúť sa ďalej, zabudnúť, resp. povzniesť sa nad istými vecami, iné sa so svojou situáciou zmieria, niektoré bojujú, ďalšie odchádzajú a pália za sebou mosty. Vždy to závisí od ich charakteru a odhodlaniu nepodľahnúť slabošstvu.

Nezriedka sa vám stane, že sa v dotyčnej žene alebo danej situácii spoznáte, poviete si: áno, presne toto je môj problém, a takto ho nechcem vyriešiť. Môžete sa pri čítaní zaseknúť a povedať si: tak toto nie, to by som nedovolila, ja by som ušla, toto by som nestrpela. Práve to je pozitívom Vydatých žien. Kniha nás vtiahne do príbehu, ani nevieme ako, rozmýšľame nad možnými riešeniami, tešíme sa, že nás sa to netýka, smútime, že aj u nás sa to takto začalo.

Vtiahne nás do príbehu, ani nevieme ako.

Aj napriek očividnej snahe sa však autorka nevyhla určitému schematizmu. Keď niečo vo vzťahu nefunguje, hneď je za tým iná žena. Keď je vzťah perfektný a všetko funguje – pár nemôže mať deti. Keď si rodinka nažíva v šťastí a pohode, otec stratí prácu a začne piť. Takýchto stereotypov nájdete hneď niekoľko, to však na zaujímavosti Vydatých žien neuberá, práve naopak. Kniha je obyčajná, asi tak ako je obyčajný jeden ľudský život. Prečítajte si ju hlavne vy, milé dámy, aby ste si možno opäť začali vážiť to, čo považujete za samozrejmé, ale i vy, ktoré tužíte spomínať, aké to bolo predtým, len nemáte dosť síl vrátiť predchádzajúci život.

„Zamilovaná po uši sa rýchlo za svojho milovaného aj vydala. Netrápilo ju, že alkohol je jeho najčastejší súpútnik! Hovorila si to, čo si vravia stovky naiviek, očarené chémiou fungujúcou medzi ňou a ním.
Určite sa zmení.
Určite ho zmením.
Veď ho ľúbim!