nedeľa, 24 január 2016 17:56

Dom nenaplnených lások

Omrzeli vás už klasické príbehy? Márne hľadáte niečo nové, svieže a originálne? Ak ste odpovedali kladne, potom je román španielskej spisovateľky určený práve vám. Jeho riadky vás prenesú do temperamentnej a horúcej Kastílie, kde spolu so ženami z rodu Lagúnovcov budete bojovať proti kliatbe.

Ženy s priezviskom Lagúnová to nemajú v živote vôbec jednoduché. Okrem toho, že žijú v Španielsku, kde je spoločnosť od nepamäti patriarchálna a slobodné ženy musia bojovať s klebetami, nositeľky tohto mena sú od narodenia ešte aj prekliate. Zvláštna kliatba prenasleduje ich rod odjakživa. Ten, kto sa pokúsi ju zrušiť, neskončí dobre. Všetky ženy sú totiž odsúdené k nešťastnej láske. Z každej takejto lásky vzíde vždy nová Lagúnová, ktorú čaká rovnkaý životný údel.

„V útrobách so silnejúcou kadenciou začul otcov hlas, ktorý mu opakoval: Utekaj, syn môj, uteč a nikdy sa do tohto domu nevracaj, bež, bež...“

Každá je iná a preto aj cesty, ktoré si volia, sa od seba líšia.

Ako to už pri dielach magického realizmu býva, na stránkach knihy sa odvíjajú príbehy niekoľkých generácií tohto výnimočného rodu a my spoznávame osobitý spôsob vyrovnávania sa s ťažkým osudom, ktorý je pripravený pre ženy s priezviskom Lagúnová. Každá je iná, a preto aj cesty, ktoré si volia, sa od seba líšia. Jedno však majú spoločné – všetky milujú vášnivo a celým srdcom. Rovnako sú všetky odhodlané pomstiť sa krivde, ktorá na nich bola spáchaná. No ani ich neoblomnosť nestačí na zrušenie kliatby.

„Mali by ste vedieť, že Klára je prekliata. Akokoľvek je krásna, je prekliata ako všetky ženy z jej rodu. Prisahám.“

Na pozadí osudov jednotlivých generácií máme možnosť byť svedkami historických udalostí. Kniha sa odohráva v jednom z najbúrlivejších období Španielskeho kráľovstva. Revolúcie a občianske vojny sa striedali tak rýchlo, že len málokto stačil držať krok. A ako to už býva, aj tu dejiny zasahovali viac či menej do života obyvateľov zapadnutej dedinky. Turbulentné 20. storočie plné zmien len podčiarkuje kontrast medzi prvým a posledným členom rodu Lagúnovcov. Avšak rozdielne podmienky na život kliatbu vôbec neoslabili a napriek tomu, že kone sa vymenili za autá, korzety za voľné blúzy, nešťastná láska naďalej ostala nešťastnou.

Turbulentné 20. storočie plné zmien podčiarkuje kontrast medzi prvým a posledným členom rodu Lagúnovcov.

Dom nenaplnených lások, pripomínajúc svojím štýlom Gabriela G. Márqueza alebo Isabel Allende, vás očarí hneď na prvej strane. Z autorkiných opisov na vás dýchne atmosféra živelného Španielska. Naučíte sa, že česť rodiny je na prvom mieste, že klebetnice vykúkajúce spoza záclon sú všade na svete, a v neposlednom rade zistíte, že sa vždy nájde niekto, kto búra spoločenské normy, nehľadiac pri tom na neporiadok, ktorý za sebou zanechal.

Tento príbeh je iný. O dosť iný. Rozprávanie sa výrazne odlišuje od toho, čo zvyčajne očakávame od romantických kníh. Ale koniec koncov, nálepkou „iný“ sa môžu označiť všetky diela, ktoré spadajú pod kategóriu magického realizmu. Živé obrazy, opisy krajiny a prírody sú korením, ktoré dodávajú tú správnu výnimočnosť celému deju.

Postavy, spojené pokrvným putom, boli dobre prepracované, každá z nich mala svoju úchylku, niečo, v čom vynikala, a vždy sa jedna od druhej diametrálne odlišovala. Príslovie „aká matka taká Katka“ tu rozhodne neplatí. Od Kláry Lagúnovej po Zábudku – všetky členky tohto rodu boli vykreslené dopodrobna a ožívali vám rovno pred očami. Cítili ste silu smútku, ktorý Klára prežívala, či neustálu potrebu uznania od dedinčanov, za ktorou sa hnala Manuela. Tieto prepracované detaily, primiešané do správania jednotlivých postáv, úplne zakrývajú nedostatok priamej reči. Dej plynie rýchlo a bez menšieho otáľania.

Nálepkou „iný“ sa môžu označiť všetky diela, ktoré spadajú pod kategóriu magického realizmu.

Nasledujúce riadky by som chcela venovať prekladateľke Petre Pappovej. Ako študentka španielskeho jazyka oceňujem skvelú prácu, ktorú odviedla. Jej preklad tohto obrazovo náročného diela bolo radosť čítať a myslím, že na tento detail by sa nemalo zabúdať.

Túto knihu by som odporúčala všetkým, ktorí sa neboja vyskúšať niečo nové a zahodiť šedý kabát, ktorý si na seba berieme, keď čítame diela, ničím sa neodlišujúce od iných. Dom nenaplnených lások nie je typickým románom. Je odlišný a pri čítaní musíte byť pripravení na všetko. Doslova. Napríklad sa občas pozastavíte nad takou úchylkou, akou je parádenie švábov a stonožiek, a rozmýšľate, či to už nie je priveľa. No po chvíľke sa aj tak k čítaniu vrátite, pretože rozprávanie príbehu a obrazy Španielska, ktoré nám autorka ponúka, sú jedinečné. A navyše túžba vedieť, či sa nakoniec kliatbu podarí zlomiť alebo nie, je silnejšia ako nejaké podivuhodné pasáže, nad ktorými vraštíte obočie. Určite som zvedavá aj na ďalšie autorkine knihy a ak budem mať príležitosť, nebudem váhať po nich siahnuť.

Čítané 700 krát