nedeľa, 24 január 2016 18:10

Mrazená škorica: Vôňa minulých životov

Veríte na minulé životy? Možno áno, možno nie. Aj pre Helenu je táto oblasť tajomstvom, až kým sa nerozhodne podstúpiť nekonvenčnú regresnú terapiu. Pomôže jej vyrovnať sa so smrťou manžela, s nevysvetliteľným strachom a s novou láskou?

V zdanlivo romantickom príbehu by čitateľ očakával klasickú zápletku. V tomto prípade je to trochu inak. Hlavná hrdinka je na konci so silami, psychickými i fyzickými, odhodlaná ukončiť svoj smutný život. Keď sa ocitne tvárou v tvár smrti, vie, že smrť nie je riešením a niečo musí zmeniť. Najmä prestať hrať poslušnú manželku nebohého (ne)milovaného manžela. Poslušnú dcéru, ktorú rodičia nútia hltať nekonečné množstvá tabletiek na upokojenie a poslušnú učiteľku, ktorá na deti pôsobí depresívne nielen preto, že chodí oblečená celá v čiernom.

Hlavná hrdinka je na konci so silami, psychickými i fyzickými, odhodlaná ukončiť svoj smutný život.

Helenu prenasleduje jej strach. Bojí sa, nevie odkiaľ pochádza, ani prečo prichádza. Nemôže chodiť na „normálne“ miesta, podujatia či stretnutia. Všade ju prenasledujú prízraky z „iného sveta“. Zdanlivo jej niet pomoci. Vyskúšala asi všetko a strach ju vedie k vlastnému zániku. V tejto chvíli sa jej do života vracia Roman. Niekto, kto v ňom už bol, dokonca niekoľkokrát a niekto, pri kom sa cíti opäť sama sebou. Rozhodne sa podstúpiť terapiu, ktorou spozná svoje minulé životy a prekonať tak bloky, ktoré ju ťažili. Dokáže prijať naspäť svoj život? Nájde silu odpustiť a zabudnúť na vôňu mrazenej škorice?

„Duša má vlastnú predstavivosť a bohatosť, o ktorej ani netušíme. My v našom živote viac než ju používame rozum, ktorý potrebuje stále nové a nové zážitky. Nový počítač namiesto večerných rozhovorov s rodinou, vysoký plot pred susedmi, aby sme ochránili vlastné súkromie, dovolenku, nové auto, kabelku podľa poslednej módy... A keď to máme, myslíme, že je to šťastie. Ale je to len jeho náhrada.“

Helenu prenasleduje jej strach.

Čítanie tejto knihy je pútavým dobrodružstvom, keď sa s Helenou vydávame na púť jej osudom v troch minulých životoch. Pomocou terapie sa presúvame do situácií, kde Helena opätovne prežíva svoju smrť, lásku i nenávisť. Autorka veľmi nevysvetľuje princípy terapie, neodporúča ju skúšať len tak doma, ale Helena sa vďaka nim dokáže vyrovnávať so svojou nevedomou minulosťou. Osobne si myslím, že táto téma môže vzbudiť istú nedôveru, čo sa prejavuje aj v deji, kde tieto metódy odsudzuje jedna z postáv.

„Celkom ako z iného sveta. V ktorom asi nič nie je tak, ako si myslí náš rozum. V ktorom je asi všetko tak, ako to cíti naša duša, ktorá je na tomto svete tak dlho ako nebo, ako zem, ako vietor, ako voda.“

Tak či onak, Ľubica Mišíková si dokáže čitateľa získať a pripravuje pre neho zaujímavé a napínavé pátranie po minulosti s vôňou mrazenej škorice. Neprezradím vám prečo je mrazená, to si budete musieť prečítať v knihe, alebo nájsť niekde na internete. Minulé životy sú lákavým námetom, ktorý dovoľuje spisovateľovi hľadať paralely či nečakané náhody. Dej sa posúva rýchlym tempom a vy dúfate, že Helena čím skôr nájde cestu z priepasti.

Dej sa posúva rýchlym tempom a vy dúfate, že Helena nájde čím skôr cestu z priepasti.

„Nebojácne pristúpila k stromčeku ešte bližšie a natiahla k nemu ruku. Skoro sa dotkla jeho ihličia, ktoré jej do dlaní vysielalo pálivé šípy. Chvíľku to vydržala, ale odrazu sa nemohla poriadne nadýchnuť a od žalúdka jej do hrdla začala stúpať známa nevoľnosť. Vrátilo sa to. V okamihu sa vrátilo všetko, čo ju nedávno dohnalo k tomu, aby vstúpila medzi koľaje. Ale prečo?“

Okrem minulých životov sa v prítomnosti odvíja zaujímavá zauzlená sieť medzi hlavnými postavami. Okrem Heleny a Romana je to Božena a Rado, manželský pár, ktorý jej podal pomocnú ruku. Všetci štyria hrajú medzi sebou nejasnú hru, v ktorej si každý túži udržať svoje výhody. Helena aj vďaka nim objavuje v sebe Nené, Aninku či Halinu, aby si pomaly mohla začať budovať svoju budúcnosť.

Priznám sa, že kniha sa číta ľahko, ale téma až taká ľahulinká nie je. Chvíľku som rozmýšľala, či by som ju mala zaškatuľkovať ako romantický príbeh, alebo skôr niečo iné, no verím, že poteší akéhokoľvek romantika, ktorý chce „skúsiť“ aj niečo netradičné. Oceňujem aj vôľu autorky, že sa podujala spracovať túto tému a ako sama píše, venuje ju všetkým, ktorí veria na veci medzi nebom a zemou.

Čítané 647 krát
Viac z tejto kategórie: « Odvrhnutá Dom nenaplnených lások »