nedeľa, 10 január 2016 17:51

Sama

Čo si budeme klamať. Slobodná žena s tridsiatkou na krku stále žijúca vo svojej detskej izbe v rodičovskom byte nie je dnes vôbec nereálne sci-fi. Pocity takejto osoby môžu byť rôzne, no výrazne ich bude valcovať jeden jediný – samota.

Vyslovene ženská kniha Sama rozpráva príbeh o Táni, ktorá bola nádherná. Počas čítania som mala chuť vidieť ju na vlastné oči, pretože na každej druhej strane bola prirovnávaná k dokonalej žene, za ktorou sa každý otočí a túži ju pobozkať. Okrem toho bola i úspešná, pretože písala scenáre v televízii. Tak si vravím, prečo ešte bývala s rodičmi? Celý čas ma iritoval tento fakt, že 30-ročná žena nemá vlastný byt a radšej pohodlne žije pri rodičoch. Toto správanie, a v podstate i Tánina vlastnosť, mi vôbec nekráčali ruka v ruke s charakterom krásnej a úspešnej ženy. Možno to však bol autorkin zámer. Vytvoriť postavu, ktorá čaká. Čaká na svojho princa, s ktorým začne žiť.

Čaká na svojho princa, s ktorým začne žiť.

Výrazným negatívom príbehu je fakt, že som knihu dočítala pred pár dňami, no na to, aby som napísala meno hlavnej hrdinky do tejto recenzie, som si musela knihu opäť otvoriť. Meno je slovenské, tak potom? Hlavná hrdinka príbehu, Táňa, nie je ničím výnimočná a jej charakter sa vám nedostane do krvi tak, že by ste na ňu už nikdy nezabudli ako na Scarlett z Odviate vetrom. Je také bežné slovenské dievča, žena a možno i preto sa v nej mnohé nájdete.

Pri čítaní dostanete príležitosť nahliadnuť do troch Tániných známostí. Juraj sa k našej kráske síce absolútne nehodil, no dostal od nej šancu, pretože k nej bol dobrý a nebál sa ju osloviť, na rozdiel od ostatných „hrdinov“, ktorí pekné ženy síce obkukávajú, ale majú strach z odmietnutia. S Erikom prežila naozajstné srdiečkové vzplanutie, no len veľmi ťažko môžete budovať s nejakým mužom budúcnosť, keď on žije iba pre prítomnosť a manželstva sa bojí ako čert kríža. Takýto vzťah bude pre vás po prekročení 31. roku života len mrhanie vlastnej perspektívy. A aký bol jej vzťah s Jakubom?

ťažko môžete budovať s mužom budúcnosť, keď sa bojí manželstva ako čert kríža

„S Erikom sa už presúšam poriadne dlho. A nič z toho. Sedím sama v izbe, v dievčenskej izbe, nemám vlastný byt, vlastného manžela, vlastné deti a roky pribúdajú, pribúdajú... ako dlhy v štátnom rozpočte. Čo však ja s tým urobím! Chlap sa nechce ženiť, mne je s ním dobre... čo ja s tým len urobím! Hľadala východisko, a nie po prvý raz. Hoci žila život priveľmi rýchly na to, aby denne riešila svoj dievčenský stav, z času na čas prichádzal smútok, výčitky, prichádzali myšlienky podobné temnej noci. Nevedela sa dostať z bludného kruhu. Nechcela stratiť životnú lásku, nemohla však márniť čas s človekom bez perspektívy. Bez perspektívy spoločného života. Spoločného života v jednom byte s rovnakými problémami i radosťami.“

Pri ženskej oddychovej literatúre sme zvyknutí na kabelkový formát či mäkkú väzbu. Kniha od Ivany Havranovej má podobu „skutočnej“ knihy, a tak som mala nádej, že dostanem viac, ako len spomínanú ženskú, oddychovú literatúru. Nestalo sa tak. Čítanie bolo príjemné, plnilo funkciu navodenia relaxu, no podobných kníh už existuje všade na mraky. Dokonca jej extravagantná obálka s červenými lodičkami, ktorých podpätok zdvíha nitku zo ženských tango nohavičiek, si sama mohla za to, že som ju zložila doma a knihu som so sebou v taške do práce nosila radšej bez nej.

kultúra jazyka a moment prekvapenia vytrhli knihu zo zapadajúceho prachu ženských oddychoviek

Áno, má nedostatky a po jej prečítaní ju odložíte ako jednu z mnohých, no predsa len v niečom vynikala. Čítala sa perfektne. Z každej napísanej vety bolo cítiť, že autorka vyštudovala žurnalistiku. Jazyk má naozaj v malíčku a jej prirovnania či slovné hračky mali skutočne svoju úroveň. Tiež vynikala aj momentom prekvapenia. Pri dočítavaní knihy, keď už predpokladáte, že záver máte na dlani, ani náhodou nečakáte, že nastane niečo prekvapivé a vaša mimika zostane s otvorenými ústami.

Veď koľko poznáte romantických kníh, ktoré skončia zle a smutne? A nemyslím tragédie ani drámy, ale vyslovene romantické, oddychové knihy. No, je ich málo a poviem vám, že je to skutočne osviežujúce. Práve tieto prvky – kultúra jazyka a moment prekvapenia – vytrhli túto knihu zo zapadajúceho prachu ženských oddychoviek a myslím, že by ste s ňou mohli stráviť príjemné podvečerné chvíľky osamote. :-)

Čítané 795 krát