štvrtok, 08 október 2015 13:03

City bokom!

Aj vy ste si vždy predstavovali redaktorky ženských týždenníkov ako krásne sebavedomé a spoločenské baby? Betka, hoci v jednom takom časopise pracuje, je pravý opak. Či už vedome, nevedome, alebo podvedome. Ak chcete vedieť, čo ju dotlačí k zmene a vôbec, či to bude vlastne zmena k lepšiemu, pripravte sa na odloženie citov bokom!

Betka má prácu, o ktorej mnohé ženy snívajú. Nie že by s ňou nebola spokojná. Práve naopak. No napriek tomu sa tam občas, pri porovnávaní sa so svojou krásnou kolegyňou, necíti vo svojej koži. Vlastne takto, ona sa celkovo vo svojej koži necíti dobre. Desiatky kíl, ktoré sa na ňu počas tých niekoľkých rokov nalepili, jej dáva okolie riadne pocítiť. Hoci sa snaží držať nad vecou, po jednej nevydarenej pracovnej skúsenosti sa dokope k poriadnej životnej zmene. Začne pracovať na svojej postave, odsťahuje sa z maminho bytu a zmení svoje myslenie. Po tvrdej drine v posilňovni sa Betka začne meniť nielen zvonka, ale aj zvnútra.

Dokope sa k poriadnej životnej zmene.

„Bola na svoj výber lokálu pyšná; na túto reštauráciu narazila na internete a dúfala, že na Oskara urobí dojem. Vedela, že je zvyknutý na vyšší štandard ako bežný Slováčisko, a veľmi chcela, aby sa mu víkend v Bratislave páčil. Dala si záležať aj na svojom vzhľade. Chcela byť sexi moletka a nie mrzutá tučibomba a to sa jej po odriekaní a tvrdej disciplíne konečne podarilo. Teraz žala úrodu, užívala si pozornosť mužov, ktorá jej robila nesmierne dobre, a konečne sa dočkala pocitu, že svoj život len mdlo neprežíva, ale skutočne žije.“

Citov tam veľa nenájdete.

Verím, že autoroka pozitívne ovplyvnila a inšpirovala mnohé čitateľky, ktoré možno veľmi chcú zmeniť svoj život, no stále na to nevedia nabrať odvahu. Táto časť príbehu sa mi páči najväčšmi. Z Betky sa však potom stáva doslova iná žena, čím sa príbeh presúva do akéhosi monotónneho tempa. Keďže sa hlavnej hrdinke zrazu dostáva pozornosti, o akej predtým ani len nesnívala, doháňa stratené roky a strieda jedného chlapa za druhým. Reálne, nereálne? Neviem. Každopádne tých citov tam veľa nenájdete. Skôr úvah o otvorených vzťahoch, nevere a o manželstve. Betka totiž odmieta konvencie a nehľadá nič trvalé. Alebo sa o tom aspoň snaží presvedčiť.

Je možné, že po prečítaní knihy sa mnohé ženy nad touto otázkou zamyslia. A je dosť možné, že sa s hlavnou hrdinkou nebudú vedieť stotožniť. Ani ja som sa s jej názormi zžiť nedokázala. Občas mi pekne liezla na nervy. No možno, ak by sme sa veľmi snažili v tomto príbehu nájsť hlbšie posolstvo, povedala by som asi toľko: Ži a nechaj žiť. Nikto z nás nemá právo súdiť iných ľudí a ani spôsob, akým žijú. Ak to vyhovuje im a nikomu tým neubližujú, prečo nie.

Postava je vykreslená celkom hodnoverne.

City bokom je pomerne nenáročnou, oddychovou knihou. Môžete rátať s tým, že ju prečítate za niekoľko hodín. Pre mňa osobne to bola kniha z kategórie „chcem ju dočítať čo najskôr, nech to už mám z krku“. Respektíve, chcela som byť čo najskôr na konci, len aby som vedela, ako sa to najskôr skončí. (Vedľajšia dejová línia vám môže niečo naznačovať.) Nechápme sa nesprávne, čo sa týka knihy, nemôžem povedať, že by bola napísaná zle. Číta sa jednoducho, príjemne. Len tej Betke som akosi nemohla prísť na chuť. Nevedela som sa odosobniť a mala som sto chutí ňou zatriasť, aby sa spamätala. Možno preto, že mi viac či menej nápadne pripomínala niekoľko ľudí z môjho okolia. Čím teda môžeme oceniť autorku, ktorá ju ako postavu vykreslila celkom hodnoverne. Miestami neznesiteľne, to áno, ale hodnoverne.

Ak ste pripravení (alebo skôr pripravené) odložiť city, emócie a očakávania príbehu v štýle „ten pravý, veľká svadba a kŕdeľ detí“, skúste desiatu knihu tejto obľúbenej slovenskej spisovateľky.

Čítané 865 krát