nedeľa, 20 september 2015 16:34

Lásky jednej smutnej krásky

Ľúbi ma? Neľúbi ma? Klasická dilema zamilovanej ženy. Manželka alebo milenka? Ťažká otázka pre neverného muža. Čo ak ho obe rovnako milujú? Príbeh o zapletenom vzťahovom trojuholníku, v ktorom sa dá „opraviť“ unavené manželstvo, ak sa tí traja dohodnú na vlastných pravidlách.

Jana, hlavná hrdinka, nám prostredníctvom románu odkrýva celý svoj ľúbostný život. Niektoré dievčatá ho majú bohatší ako tie druhé. Ten jej je preplnený chlapmi a chlapcami, ktorí by jej ako dôkaz lásky priniesli aj modré z neba. Jana vie už dlho o tom, akú má nad nimi moc. Nebojí sa používať ženské zbrane a zároveň prežívať všetky trápenia, radosti i starosti, ktoré lásku tak často sprevádzajú. Miluje, sľubuje a hrá sa. S mužmi i so životom.

„Strojný inžinier Dušan sa neveľmi staral o dievčatá. Po piatich rokoch na vysokej škole, ktoré prežil takmer v celibáte, sa odpratal do malého rodného mesta, aby si nielen našiel robotu, ale i ženu. Bratislavské dievčence uznával ako svetáčky a baby na zábavu, no doma by takú mať nechcel.“

Miluje, sľubuje a hrá sa. S mužmi i so životom.

Osudový muž

Jej osudovým mužom sa stáva Dušan. Obyčajný až nudný adept na vhodného manžela. Ona si ho všimla, zvolila i zbalila. A on jej celkom ľahko podľahol. Ich spoločný život postupne začína pretkávať rutina, odcudzenie a nepochopenie. Bezdetný vzťah naráža na prekážky, zo vzťahu sa vytráca iskra, obaja si pripadajú ako dlhoroční spolubývajúci. Na samotu, nešťastie a clivotu si každý hľadá vhodné riešenie.

Ona si ho všimla, zvolila i zbalila. A on jej celkom ľahko podľahol.

Príbeh sa zamotáva príchodom Denisy. Žena, ktorá mala pred Janou v Dušanovom živote najdôležitejšie miesto, ho opäť stretáva v práci. Stará láska nehrdzavie. Ich tajné stretnutia sa stávajú čoraz častejšími. Len jeho manželka o tom netuší. Alebo? Ako sa môže skončiť manželský mnohouholník, v ktorom sa stráca dôvera a láska? Môže človek vydržať v pokryteckom vzťahu plnom pretvárky?

„Nezdá sa ti, že manželstvo je strašná nuda? Stále robíme to isté. Ráno ideme do práce, pracujeme, potom prídeme domov, predtým nejaký nákup, niečo uvaríme, vyperiem, navečeriame sa, umyjeme riad... och Bože! Kto len niečo také vymyslel?“

Manželky a milenky

Ivana Havranová si zvolila neľahkú tému ľudskej nevery. Píše o tom, čo k nej ľudí vedie, i keď za dverami bytu majú zdanlivo všetko v poriadku. Nie je to len príbeh lások jednej smutnej krásky, ale najmä úprimný pohľad na zmenu vnímania lásky v manželstve. Keď sa ženy rady tvária, že sa netrápia, a pritom hľadajú rýchle a jednoduché riešenia na zamotané vzťahy. Či už sú v úlohe manželky, alebo milenky.

„Asistentka riaditeľa alebo aj sekretárka riaditeľa bola v ten deň ako posadnutá čakaním. Mal prísť. Mal prísť muž, ktorého použila na akt pomsty proti manželovi a urobí tak vždy, keď bude mať príležitosť.“

Celý príbeh má nádych tragickej bezradnosti.

Celý príbeh má nádych tragickej bezradnosti. Ani spolu, ani od seba. Autorka vykresľuje presvedčivo problémy, ktoré sa dnes len málokto odváži pomenovať priamo. Citové vydieranie či vzťahy bez lásky, ktoré končia prekvapivými závermi. Dej príbehu sa odvíja ľahko, za jediné negatívum považujem skákanie z opisov do dejovej línie, kedy má čitateľ pocit, že ho opisy prostredia odvádzajú od pointy príbehu.

Lásky jednej smutnej krásky je veľmi aktuálna kniha. Nastavuje zrkadlo dobe a nepriamo pripomína pravidlá morálky našich starých rodičov, ktorých by vzťahové mnohouholníky pohoršovali. Odporúčam ju najmä vydatým/ženatým a asi aj všetkým, ktorí by sa chceli zamyslieť nad tým, či pokrytectvo patrí do vzťahu k niekomu, s kým chcete prežiť celý život.

Čítané 756 krát