piatok, 21 august 2015 09:14

Uväznená v čase

Mánia šedivých odtieňov už pomaly upadá a svet červenej knižnice potrebuje niečo nové. A prečo nie práve klasický motív tohto druhu literatúry – ľúbostný, históriou okorenený príbeh malej šibalky, ktorá popletie hlavu chladnému grófovi, zamiešaný so sci-fi motívom cestovania v čase.

Alexandra – Saša je obyčajná žena 21. storočia. Má krásneho, no nie veľmi rodinne založeného priateľa a hroznú koketnú šéfku. Saša by si chcela s Petrom založiť v najbližšej budúcnosti rodinu, no on to tak nevidí a rozíde sa s ňou. Zdrvená a smutná odchádza na pohreb starej mamy. Tam sa stretáva s milovaným dvojčaťom Matejom a otcom, ktorý si ich neváži a nikdy o nich nemal záujem.

Saša obráti naruby celé šľachtické sídlo

Nádej na lepšiu budúcnosť

Matej rozpráva Saši o stroji času, ktorý sa mu podarilo zostrojiť. Necíti sa, že by bol pre tento svet, a chce s odísť do 19. storočia za grófom Richardom Grevillom – nebezpečným šialeným vedcom. Myslí si, že tam ho čaká lepší a spokojnejší život. Po pohrebe odchádzajú na chalupu, kde sa rozbil kotol na kúrenie. Jeho opravenie má však úplne opačný následok – kotol vybuchne a Saša stratí vedomie. Zobudí sa v posteli, uprostred noci a chce kotol znova skontrolovať. Natrafí však na dvierka v podlahe, kde je ukrytý stroj času, o ktorom jej Matej rozprával.

„Nezamierila do svojej izby, ale išla do Maťovej. Len čo bez zaklopania vbehla dnu, zbadala, že má na posteli pred sebou rozložené papiere. Bol natoľko začítaný, že si ju ani nevšimol. Prekvapene zdvihol zrak a okamžite sa snažil dokumenty ukryť.“

Dobrodružstvo sa začína

Saša sa preoblečie za muža a cestuje za bratom. Nedostane sa však k Matejovi, ale do špinavého hostinca uprostred Anglicka. Do cesty sa jej pripletie pekný mladý muž, ktorého zachráni. Saša, stále preoblečená za muža, s ním odchádza do šľachtického sídla a snaží sa o záchranu Mateja pred Grevillom. Všetko sa však vymkne z rúk, keď sa zistí, že Saša je žena.

Saša, malá uličnica

Saša sa nijako nevymyká z rámca malej šibalky – uličnice. Takýto typ ženy spôsobí v danej dobe neskutočný rozruch svojím správaním, názormi a výzorom. Saša tak obráti naruby celé šľachtické sídlo a oživí zatuchnutú, konvenciami zviazanú a nudnú anglickú domácnosť prvej polovice devätnásteho storočia. Neobišla ani pána domu, grófa Sheridana, ktorý sa z nej ide zblázniť. Najprv v zlom, potom v dobrom. Saša je vtipná a inteligentná žena, vážiaca si sama seba. Hoci vyčnieva z davu doby, vie, kde sú jej hranice, a má, ako sa hovorí, srdce na správnom mieste. Možno je na prvý pohľad až príliš hrdá a ironická. V skutočnosti je to však citlivá duša.

originálne spojenie rozdielnych motívov

„,Čo ste to práve vyslovili?´ Počul zreteľne, čo vyslovila, no i tak sa spýtal. Nevedel prečo, len chcel mať možno posledné slovo. ,Bojíte sa záväzkov. Využívať ženy pre svoje potreby to áno. Ale priznať sa k nim pred Bohom, to nie!´“

Originál v klišé

Klasický scenár červenej knižnice v príbehu s historickým nádychom je uplatnený aj tu: spoločensky nižšie postavená krásna a mladá žena, na svoju dobu odvážna a rozhodná (teda je úplne iná ako všetky ostatné ženy jej doby), sa dostáva k šľachticovi, ktorý je neprístupný a nechce prejaviť city kvôli nejakej traume z minulosti. Napriek tomu sa po prvotných škriepkach, ostrých výmenách názorov a papuľovania do seba zaľúbia. Keby som mala knihu veľmi stručne definovať, tak je originálna v spojení sci-fi motívu cestovania v čase s klišé motívmi červenej knižnice.

„Vždy som snívala mať muža zahľadeného iba do svojej práce, Muža, ktorý sa viac zaujíma o to, čo má na tanieri, ako o rozhovory rodiny a nezabudnime na ten váš krásny úsmev, ktorý je vzácny rovnako ako zatmenie slnka.“

výborná kniha na odreagovanie

Červená knižnica je dnes výrazne erotická

Kedysi si spisovatelia vystačili s nepriamimi alebo láskavejšie podanými opismi „ľúbenina. Naopak, dnešní autori červenej knižnice sa akoby predbiehajú v tom, kto napíše väčšiu úchylnosť, kto v knihe spomenie viac najčudnejších posteľných praktík a podobne. Ak už na to nemáte žalúdok, v románe Uväznená v čase to nie je až také výrazné. A keď vám chýba v žánri červenej knižnice takpovediac „klasika“, v tomto príbehu ju nájdete tak napoly.

Knihu odporúčam čitateľom, ktorí obľubujú ľahkú ženskú ľúbostnú literatúru. Štýl písania je svieži a miestami vtipný. Dej nie je nudný a hlavná hrdinka vždy vyvedie niečo, vďaka čomu situáciu okorení alebo aspoň zamotá. Pokiaľ vám nevadia presladené a príliš priehľadné či plytké vyznania a dvorenia, ktoré tento žáner definujú, bude to pre vás dobrá voľba. Ak však hľadáte ľúbostný príbeh plný hlbokých citov, lyrickú, až éterickú lásku dvoch ľudí, siahnite napríklad po knihe Osudný medailón, Noc v Lisabone, Nanon či Klimtov bozk.

Čítané 1049 krát
Viac z tejto kategórie: « Nežný dotyk nenávisti Stretnutie »