štvrtok, 06 august 2015 18:55

Jedna noc hriechu

Niektorí anglickí džentlmeni v 19. storočí fajčili ópium. Iní pili gin. Zopár z nich opantal hazard. Lord Alec Knight však bol závislý od Becky Wardovej...

Jedna noc hriechu je ďalšou historickou romancou populárnej americkej autorky Gaelen Foley. Aj táto kniha patrí do série voľne zobrazujúcej osudy rodiny Knightovcov. Žiaľ (alebo našťastie?), nečítala som autorkine predchádzajúce romány, takže nemôžem posúdiť presahy medzi jednotlivými dielami.

Aktuálna novinka sa nesie v pokojnom duchu, hoci prekvapí relatívnym napätím hneď v prvej kapitole. Práve spomínaná úvodná akcia dáva nádej, že predsa len nemusí ísť o bezduché čítanie, schematický príbeh podobný toľkým iným a dokonca sa naruší aj tradičný vzťah ON búrlivák, zhýralec, sukničkár vs. ONA nevinná neskazená vidiečanka. Hlboký omyl! Presne o toto v knihe ide, opäť tradičný príbeh s tradičnou zápletkou, avšak s obmenenými menami.

V úvode prekvapí napínavá zápletka...

Príbeh je situovaný do Londýna zo začiatku 19. storočia. Obdobie je poznačené politickým bojom – o postavenie zápasia toryovia a whigovia. A to je všetko z dejinných udalostí, ktoré autorka spomína na pár riadkoch. Aj to, aby sa nepovedalo. Motá sa tu aj Rusko a pripravované sprisahanie proti cárovi. Toto je však, samozrejme, len v úzadí príbehu.

„Mal telo antického boha, dušu satyra, ale ten bozk, ktorý jej dal, bol dielom virtuóza. Pravdaže, nerobil to prvý raz. Ani náhodou. Ale Becky áno.“

Hlavnou zápletkou Jednej noci hriechu je náhodné dramatické zoznámenie Aleca, onoho zhýralca a hazardného hráča, a nevinnej, zato bojovne naladenej Becky, ktorú Alec omylom považuje za prostitútku. V skutočnosti je to mladá žena na úteku pred svojím bratrancom Michailom, chladnokrvným a brutálnym ruským kniežaťom a jeho kozákmi – nájomnými zabijakmi. Becky sa totiž omylom zapletie do niečoho, čo nemá. Odmieta akceptovať nového dediča rodového majetku a čo je podľa Michaila povážlivo neodpustiteľné – nechce mu byť po vôli. Teda, ani sa jej nečudujem. Alec sa stáva Beckiným rytierom, chce ju ochrániť pred všetkým zlým, pred hroziacim zabitím a túži jej pomôcť navrátiť usadlosť. Prečo to robí? Dobrá otázka. Najprv sú jeho dôvody zištné, potom však, čuduj sa svete, zistí, aká je Becky úžasná a stane sa to, čo nikdy nečakal – zaľúbi sa... Zaujíma vás, ako to celé dopadne? Určite neuhádnete a ja vám to nebudem prezrádzať. :-)

Samoúčelná erotika pôsobiaca skôr smiešne ako vzrušujúco.

Názov knihy nám napovedá o jednej noci hriechu. Neviem, z akého dôvodu hovoria len o jednej, lebo tých hriešnych nocí bolo požehnane. A rovno sa dostávame aj k samotným erotikou nabitým scénam. Na 330 stranách ich bolo až prebytok, dokopy asi šesťkrát. Všetkého veľa škodí, a to platí aj v tomto prípade. Spomínaná erotika je samoúčelná, nezaujímavá, obmedzená, namiesto vzrušenia (ak to malo byť cieľom, neviem) pôsobí skôr smiešne. Opisy, ako sa hlavný hrdina, zlatovlasý anjel, Adonis, ba priam Apolón s vypracovaným telom (takto hrdinu opisuje autorka) intímne zbližuje so svojou Afroditou, vyvolávajú na mnohých miestach záchvaty smiechu. Zastretý hlas, pulzujúci bojovník tohto rodinou odsúdeného nemravníka a prehnuté chrbty jeho dokonalej partnerky, ktorá ho spasí svojou nevinnosťou, privádzali o rozum skôr mňa, a to svojou primitívnosťou. Snáď mi to horlivé a nadšené čitateľky odpustia.

„Nie, pomyslela si, toto naozaj nie je anjel, keď sa dívala, ako si Alec berie uterák. Je to grécky boh, hladký, dokonalý, silný. Nijaký anjel by nej nevyvolal také hriešne myšlienky. Ruka sa jej chvela, keď si dvíhala pohár k perám a usrkla z vína, stále však musela civieť na jeho široký, vlhký hrudník a vlniace sa svaly na bruchu, vo svetle sviečky ešte výraznejšie.“

Žiadne intrigy, rozchod, vzájomné odcudzenie postáv.

Ako som na začiatku spomínala, prvá a spočiatku aj druhá kapitola sľubovala, že dej bude nabitý akciou (lebo zápletka a prenasledovanie kozákmi tomu nasvedčovalo), búrlivými emóciami a silným temperamentom, no nakoniec sa z toho vykľul slabý čajový odvar. Nudné dve stovky strán trošku zachráni záver, keď sa do života hlavných postáv pripletie a rozvíri hladinu ich takmer idylického spolunažívania „zhumpľovaná“ barónka, bývalá, no, dajme tomu, mecenáška v oblasti sexuálneho života samotného rytiera Aleca. Tá príbeh oživí a zamotá, ale po pár stranách sa to rovnako rýchlo, ako prišlo, aj skončilo. Škoda. Mohli sme byť svedkami nejakých zaujímavejších intríg, rozchodu, odcudzenia a podobných zvratov, ktoré poznáme z telenoviel.

Jednu noc hriechu teda hodnotím ako priemernú romancu, po ktorej môžete siahnuť, keď nemáte naporúdzi nič hodnotnejšie a neprekážajú vám knihy s podobným obsahom. Na druhej strane dychtivé čitateľky tohto žánru by nemali byť sklamané, určite sa potešia vzájomnému doberaniu hlavných protagonistov, ich zbližovaniu a Alecovej premeny na vzorného džentlmena. Ale myslím, že pri zvonení svadobných zvonov si nepoplačú.

Čítané 1631 krát