štvrtok, 30 júl 2015 17:08

Život (nie) je román

Láska má mnoho podôb. Niekedy je tragická, inokedy prekvapí iróniou či melanchóliou. Trpký rozvod, smrť dieťaťa, nový partner alebo neželané tehotenstvo. Aj o tom je príbeh Klaudie, ktorý by nemusel byť len fikciou na papieri.

Klaudiin život je zdanlivo idylický. Jej manžel je úspešný bankár, ona prednáša na vysokej škole. Dvaja dospievajúci synovia len dopĺňajú ilúziu krásnej rodinky. Pravda sa dostáva „na svetlo sveta“ počas rodinnej dovolenky v Chorvátsku. Náhodou sa na nej objavuje jej bývalá veľká láska, muž, ktorý kedysi mohol byť „tým pravým“. Zistenie, že sa ich city nezmenili ani po rokoch, sa prejaví v rovnakej chvíli, ako jej syn začína boj o život.

„Klaudiina skromnosť mu už pekne liezla na nervy. Manželky jeho kamarátov mali upratovačky, chodili na lymfodrenáže, hrali golf a tenis, nakupovali v najdrahších viedenských obchodoch. Ale Klaudia sa plahočila na fakulte za smiešny plat, cvičila doma podľa devédéčka pilates a stačilo jej pár džínsov a tričiek. (...) Odkedy sú spolu, zdala sa mu celé tie roky málo spontánna, nikdy ho ničím neprekvapila a často mal pocit, že sa mu nepozerá do očí, ale niekam cez plece.“

Rozprávka sa začína rúcať ako domček z karát.

Dominik

Rozprávka sa začína rúcať ako domček z karát. Dominik navždy odchádza. Ďalšou ranou osudu je priznanie manželovej nevery. Na svoj smútok ostáva sama, pretože aj jej druhý syn sa radšej utieka k otcovi. Zrazu nachádza svoj život v troskách. Smrť syna, rozvod a boj o druhé dieťa ju vyčerpávajú. Ako sa hovorí, až keď sa niečo skončí, môže začať niečo nové. Klaudia sa musí vyrovnať s tým, že jej život už nebude taký ako predtým. Na pomoc jej prichádzajú najbližší - sestry s ponukou, aby zmenila krajinu, vzduch i prácu.

Londýn

Odchod do Londýna je veľkou výzvou. Rok neplateného voľna na univerzite jej dáva priestor na zmenu života. V tomto období stretáva diplomata Petra, ktorý by jej mohol poskytnúť luxusný život. Ako aj študenta medicíny Tomáša, ktorý jej zas ponúka skutočné city, ale i svoju bývalú lásku Michala, stále čakajúceho na jej záujem. Príbeh sa zauzľuje. Dokáže zmeniť svoj život a byť opäť šťastná? Kto bude tým pravým? Nájde si svoju cestu životom?

Odchod do Londýna je veľkou výzvou.

„Žena na vedľajšej posteli zvedavo zaškúlila na Klaudiu. To sú mi veci! Veď tá krehká žienka vyzerá ako nevinná študentka z francúzskej internátnej školy. Ten dvojmetrový chlapec a ten ešte nenarodený zjavne nebudú vlastní súrodenci. A akú rolu zohráva ten fešný doktorko, čo sa tu s ňou pred chvíľkou ručičkoval? Ale to je strašne zaujímavé, to by mohlo ženy v dedine zaujímať.“

Osobne považujem túto knihu za celkom zaujímavú. Páči sa mi, že mnohé situácie vyznievali uveriteľne, dokonca som chvíľkami čakala, čo sa stane, ako keby som čítala detektívku. Štýl autorky je jasný a čistý, bez zbytočných odbočiek a dejových zákrut. Páčilo sa mi tiež, že sa držala dejovej línie, pričom dokázala plasticky vykresliť charakter hrdinky i prostredie. Takto sa Klaudia dala skutočne predstaviť ako „živá“ osoba.

Dokáže zmeniť svoj život a byť opäť šťastná?

Zaujímavý je tiež spôsob, akým autorka navzájom poprepájala postavy. Ide o ich výskyt vo väčších časových úsekoch. Pritom nepôsobí násilne, keď sa opäť na scéne zjaví Michal či Tomáš, aj keď na nich čitateľ takpovediac zabudne. Okrem toho sa neustále odvíja život hlavnej hrdinky, čo je celkom zaujímavé čítanie. Niektoré pasáže z Londýna sa však zdajú byť citeľne autentickejšími ako zvyšok.

I keď názov knihy znie Život (nie) je román, pri čítaní som mala pocit, že je to „iba“ fiktívny román. Áno, súhlasím, že asi každý ľudský príbeh by na papieri vyznieval chvíľkami neuveriteľne, ale tu bolo tých extrémov trochu priveľa. Napriek tomu som súcitila s hlavnou hrdinkou a kniha sa mi čítala skutočne ľahko. Je to milá a príjemná oddychovka určená na zmenu myšlienok s krásnym koncom, ktorý dodáva nádej a vyvažuje tragickosť úvodu.

Čítané 652 krát
Viac z tejto kategórie: « Girl Online Rozkošný zvrhlík »