sobota, 25 júl 2015 18:45

Rytier a zbrojnoš (2)

Je pravdou, že o dejinách nášho územia máme málo vedomostí. Ak sa o ne cielene nezaujímame a na dejepise sme si miesto počúvania výkladu radšej posielali so spolužiakmi „lístočky“ a rôzne iné odkazy, ani sa o nich nemáme ako dozvedieť. Určitý obraz o nich nám však môžu ponúknuť napr. aj historické romány.

V druhom diele trilógie Rytier a zbrojnoš sa opäť stretávame s postavami z prvej knihy, avšak dej obohacujú aj postavy nové. Opustíme obliehaný Budín a napätú Viedeň, rozlúčime sa s hrdinami v hornom Uhorsku a prenesieme sa do ďalekej Osmanskej ríše. A to priamo do háremu sultánovho begler bega. Tu naplno vyvrcholí osobná tragédia unesenej najbohatšej a najkrajšej dedičky uhorského grófa Andrášiho, Pavlovej snúbenice. Prvá časť tejto knihy sa viac-menej venuje Amálii Andrášiovej, jej pohane, úteku z Istanbulu a peripetiách jej návratu k otcovi.

Druhá časť je viac mystickejšia s výraznými prvkami symboliky, ozvláštňujú ju rôzne legendy, povesti, mýty, prorocké sny a mýtické bytosti – symboly víťazstva. Miešajú sa nám tu nielen moslimovia, kresťania, ale aj židia a kozáci, ich náboženstvo popretkávané rôznymi pohanskými prvkami. Prekvapí vás, koľko toho majú všetky tieto vyznania spoločné a že vychádzajú z rovnakých príbehov, i keď prispôsobených danej kultúre.

Zápletka je nepredvídateľná...

Spoznávame úlohu Aranky, podľa kozákov Svätej vyvolenej, putujúcej rôznymi životmi, pokým nebude večne so svojím milým. Táto rovina je niečo na pomedzí fantasy a šialenstva, ale zapadá do konceptu celej knihy. Do popredia tu najviac vystupujú historické udalosti, ktoré nám autorka predostiera, najmä dobytie nedobytnej pevnosti Nové Zámky a plienenie dnešného južného Slovenska. Rozohráva sa tu boj na dvoch frontoch. Jedným je ohrozenie postavenia uhorského kráľa a cisára Leopolda I., keď sa zradca Imrich Tököli spojí s Turkami, ale aj vnútorná kríza Osmanskej ríše, keďže postavenie sultána Mehmeda IV. ohrozujú dve bábätká, praví dedičia sultanátu po priamej línii. Zápletka je skutočne nepredvídateľná, samozrejme, ak nerátame reálne historické fakty, o ktorých vieme, ako sa skončili.

„Každý vedel, že sa schyľuje k neodvratnému stretnutiu dvoch silných protivníkov: Leopolda a Mehmeda. Mehmed chcel zbúrať múry Viedne, aby sa cez ich ruiny mohol dostať do ďalších častí hrdej a nezávislej Európy, Leopold zas, naopak, chcel, aby sa nekonečné, státisícové sagbaty, ktoré sa zhromažďovali v Budínskom pašalíku, na múroch Viedne, rozbili. Východ sa chystal zaliať Západ obrovskou záplavovou vlnou a Viedeň stála proti tej záplave ako osamotená skala v mori.“

Autorka ponúka ucelený obraz o časti našej histórie.

Dej je pútavý, napínavý hneď od začiatku. Tým sa výrazne líši od prvého dielu, ktorý bol miestami spomalený a nevýrazný. V dvojke sa síce dočkáme akcie hneď od začiatku, ale aj tu sa nájdu ťažkopádne pasáže, kde by viac dynamiky neuškodilo. Oceňujem autorkinu prácu s dialógmi, je to ďalšia pozitívna zmena oproti prvej knihe, kde viac využívala nepriamu reč. Na atraktivite pridávajú aj vety v turečtine alebo v ukrajinčine, jazyku kozákov, ktorí v príbehu zohrávajú dôležitú úlohu. Tu sa dočkáme aj ich prekladu v závere knihy, spolu s ďalšími vysvetlivkami moslimskej, aj kozáckej kultúry. Nechýba ani vysvetlenie niektorých faktov, ktoré sa v prvom diele priam bytostne žiadalo. Uspokojí vás aj autorkin doslov, vysvetlí, čo sa stalo s hrdinami tohto románu, mestami a dedinami, v ktorých sa príbeh odohral. Doplní aj niektoré historické fakty, a tak čitateľovi ponúka ucelený obraz o tejto časti našej histórie.

Mierna dávka romantiky, ale aj erotiky.

Rytier a zbrojnoš má vďaka autorkinmu nespochybniteľnému rozprávačskému talentu oveľa vyššiu hodnotu ako bezduché historické romance súčasných autoriek tohto žánru. Veľkým pozitívom je zaujímavý námet, stvárnený autorkou, jej rozprávanie o udalostiach dávno minulých, na ktoré však netreba zabúdať. Spolu s miernou dávkou romantiky, ale aj erotiky vytvárajú kompaktný celok a určite nepochybíme, keď po ňom siahneme.

„,Prečo rytieri nemôžu ľúbiť svoje princezné?´
,Lebo sú rytieri a princezné sú princezné. To sa nedá zmeniť. Nemôžem nahradiť úctu a česť láskou, pretože tú som daroval inej žene.´
,Dobre. Už nemusíš nič vysvetľovať. Chápem. Chceš zostať verný Džubaide. To ťa ctí rytier. Som rada, že mi otec vybral takého ochrancu. Teraz už môžeš ísť. Už som sa upokojila.´“

Druhý diel prekonal prvý, a tak vás určite navnadí na vyvrcholenie trilógie román V tureckom náručí, ktorý pred pár mesiacmi vyšiel aj knižne. (2015) V ňom sa dozvieme, ako to dopadlo s potomkami postáv, ktorých osudy sme mohli sledovať v prvých dvoch knihách.

Čítané 631 krát
Viac z tejto kategórie: « Rytier a zbrojnoš Girl Online »