štvrtok, 23 júl 2015 18:16

Nikdy nehovor nie

Opustený dom na samote alebo rušný život v meste? Najmodernejšie lodičky alebo ošúchané gumáky? Láska k mužovi alebo pohodový single život? Na tieto otázky si musí odpovedať hlavná hrdinka príbehu. Ako sa rozhodne?

Lucia je mladá, krásna a aj úspešná. Pracuje síce v oblasti, ktorá ju až tak vnútorne nenapĺňa, ale vyvažuje jej to celkom slušný príjem. Vďaka nemu je jej život v podstate bezproblémovo naplnený radosťami moderného sveta. Má rada luxus, stará sa o seba a užíva si život vo väčšom meste. Tým jediným, čo jej chýba k dokonalému šťastiu, je ideálny vzťah. Pokusov mala niekoľko, ale všetky skončili rovnakým koncom.

Má rada luxus, stará sa o seba a užíva si život vo väčšom meste.

Jej najlepšia kamoška Gabika sa rozhodne, že jej pomôže nájsť partnera na úrovni. Vhodný adept prichádza ako na zavolanie. Peter je elegantný, dokonalý, má vybraný cit a vkus, ale na stretnutí s Luciou chýbajú tie pravé sympatie. Uvedomí si, že on potrebuje ženu, ktorá by sa podriadila jeho názorom a prijala nadiktovaný životný štýl. Paradoxom situácie je fakt, že presne niekto taký je už veľmi blízko neho.

„Vysoký, chudý, bledý, takmer priesvitný. Jemné pehy, blond až takmer biele vlasy. Kostnaté dlhé ruky a iste porcelánové korunky, ktoré mu svietili zďaleka. Topánky s krokodílím vzorom a drahé značkové hodiny na zápästí. Zrejme už bol dávno za vodou. A i keď som si vždy potrpela na kvalitné a nie lacné veci, v porovnaní s ním som sa cítila ako dievča zo sekáča.“

Narodeninová oslava

Oslava narodenín Luciiných rodičov nemá byť ničím extra zaujímavým a prekvapivým. Stretnutie rodiny, ktorá sa dlho nevidela, ozvláštnená o špeciálnych členov rodiny, ako napr. nestarnúcu tetu Martičku. O zábavu sa stará živá kapela. Lucia si v nej všimne fešného speváka, ktorý inak pracuje ako kuchár v reštaurácii. Jeho tajný sen je však na míle vzdialený od ruchu mesta. Ukrýva sa v čistej prírode Myjavských kopaníc.

Jeho tajný sen je však na míle vzdialený od ruchu mesta.

Udalosti zrazu naberajú veľký spád. Vzťah, vopred odsúdený na zánik, sa mení na skutočnosť. A neskôr sa aj pohodlný život v meste ocitá pred dilemou. Odísť či neodísť tam, kde líšky dávajú dobrú noc? Dokáže sa z „mestskej kočky“ stať gazdiná na vidieku? A čo bude s jej lukratívnou prácou? Priveľa otázok, na ktoré je potrebné odpovedať, dopĺňajú príbehy ostatných postáv.

„Začali sme na kopanice chodiť pravidelne a ja som sa postupne učila vychutnávať si pokoj, ktorý tu všade naokolo vládol. Žiadne autá a trúbenie klaksónov či mravenisko ľudí neustále sa niekam náhliace, žiadne preplnené obchody. Nič len ticho a nikto len my dvaja.“

V druhej časti knihy sa do deja pridávajú nové zaujímavé postavičky, teda, lepšie povedané, „zvieratká“. Opisy peripetií s nimi im pridávajú na dôležitosti a zvyšujú malebnosť deja. Áno, pripomína to knihy Betty MacDonaldovej, keby ich písala na slovenskom vidieku. Zrazu sa nám spred očí stratí mesto a my sa ocitáme v úplne inom prostredí.

Vitajte na kopaniciach

Dejovú líniu príbehu zamotá aj legenda o dome, ktorý sa nachádza na kopaniciach a každý nový majiteľ v ňom nevie ostať bývať. Kedysi patril bylinkárovi, ktorého postretlo strašné nešťastie. Vraj si on sám kedysi vyvolil to, kto a kedy si ho skutočne bude môcť kúpiť. Strašidelný príbeh okoreňuje knihu a pomáha dokresliť poetický obraz života „mimo civilizácie“, kde ešte „staré“ veci majú svoje čaro.

Je to taká slovenská vintage verzia knihy typu Vajce a ja.

„Zrýchlil sa mi od vzrušenia dych a pocítila som trochu strach. Rozmotala som ju. Črtali sa na nej nakreslené, slabo viditeľné postavy. Vyzeralo to, ako keby to kreslilo dieťa. Najprv som to veľmi nechápala, no kým som sa dostala na koniec kresieb, pochopila som všetko.“

Jediným nedostatkom knihy je podľa mňa jej obal. Keď knihu chytíte do rúk a prečítate si jej zadnú stranu, tak máte pocit, že to bude čistá červená knižnica, plná odvážnych scén a horúcich chvíľ hlavných hrdinov. Pokiaľ hľadáte práve toto, tak sa nenechajte zmiasť a nekupujte ju. Priznám sa, ja som ju presne naopak, práve z tohto dôvodu ani nechcela čítať. Ale, nikdy nehovor nie. Takže knihu som si prečítala a odporúčam všetkým, ktorí majú radi príbehy z vidieka, farmy, o zvieratkách a ľuďoch. Je to taká slovenská vintage verzia knihy typu Vajce a ja. Stručne povedané, dobrá oddychovka napísaná ľahkým príjemným štýlom.

Čítané 658 krát