pondelok, 20 júl 2015 09:14

Silnejšia ako osud

Čo podniknete, keď vás muž zmláti ako žito? Útek. A čo urobíte, ak vo svadobný deň zistíte, že sa za ženícha vlastne nechcete vydať? Utekáte z kostola, čo vám sily stačia. No ani vy, ani najrýchlejší bežec na dlhé trate na svete nedokáže ujsť pred osudom. A neubzikla pred ním ani Lara, napriek tomu však bola pevne rozhodnutá nepoddať sa mu. Zaumienila si totiž, že bude silnejšia ako osud.

Nádherný kôň s bielou lysinkou, rusovláska tisnúca sa k jeho ušľachtilej hlave a sila priateľstva, ktorá z oboch vyžaruje. Taká je obálka najnovšej knihy mladej, talentovanej Jany Šulkovej s názvom Silnejšia ako osud. Božská obálka, ktorá ukrýva ešte božskejší príbeh.

Rozprávkový život alias...

...život vysokoškoláčky Lary, ktorá sa nemôže sťažovať na útrapy života. Má skvelú rodinu, priateľov a jej jedinou vášňou sú kone. Miluje ten pocit voľnosti a slobody, ktorý zažíva zakaždým, keď cvála na svojom miláčikovi Robsonovi. Samozrejme, takmer všetok voľný čas trávi na ranči. A práve tam v jedno popoludnie neúmyselne vrazí do neznámeho mladíka, ktorý jej život obráti naruby. Od toho dňa a po ďalších pár stretnutiach o ňom čoraz viac premýšľa.

Božská obálka, ktorá ukrýva ešte božskejší príbeh.

„Stojí tam, jazdecké nohavice má vyhrnuté nad kolená, tričko a čižmy sú na brehu. Ale ten chrbát! Bez trička vyzerá jeho vypracované telo ešte lepšie. Na chrbte má vytetovaného obrovského krásneho koňa. Od úžasu zabudnem zavrieť ústa. Mám chuť vojsť za ním do rieky, načiahnuť ruku a prstom mu prejsť po kontúrach tetovania. Ten kôň vyzerá ako živý.
Na čo to myslím? Šibe mi?
Biela kobyla neďaleko nás zaerdží a Bobo jej hlasno odpovie. Daniel sa otočí a zbadá ma, ako naňho civiem s otvorenou hubou. Neviem, či sa otočiť a zdrhnúť, alebo zosadnúť a zostať.“

Vtedy ešte Lara netuší, že našla lásku, ktorej sa onedlho bude musieť vzdať. Užíva si spoločné chvíle s Danielom, spolu sa tešia zo života a z prítomnosti toho druhého. V živote sa však radosť často snúbi s bolesťou a ani v Larinom prípade to nebude inak. Opúšťa milovaného človeka a hoci je to nesmierne ťažké a jej srdce krváca, nevidí iné východisko. Osud s ňou rozohral veľmi nebezpečnú hru a Lara je presvedčená, že sa s ňou musí popasovať sama.

„Každý deň mi šepká, že som silná. Silnejšia ako osud. Že to prekonám. Dokonca mi pred spaním púšťa jednu pieseň, ktorou ma chce povzbudiť.“

Osud s ňou rozohral veľmi nebezpečnú hru.

Odpovede, prosím!

Čo prinútilo Laru vzdať sa lásky? Akú hru sa snaží vyhrať? Čo také jej osud pripravil? A bude mať dostatok energie zvíťaziť nad ním? Na to kvantum otázok, ktoré sa vám práve zrodili v hlave, existujú prosté odpovede. A vy ich stoj čo stoj chcete poznať. Priznám sa, až ma svrbia prsty pri pomyslení, že zatiaľ čo vás súži nevedomosť, ja si s ľahkosťou píšem tieto riadky a mám pocit akéhosi víťazstva, pretože poznám tento príbeh a viem zodpovedať všetky otázky. Tak rada by som vám prezradila i ten najmenší detail, no radosť z čítania by bola fuč. Ochudobnila by som vás o napätie, ktoré vás sprevádza celou knihou, o dychtivosť, s akou otáčate stránky, a napokon i o moment prekvapenia, keď príde rozuzlenie. Nie, nie, nie, nedovolím si vás o to všetko pripraviť.

Ako vášnivá čitateľka si viem živo predstaviť nedočkavosť, ktorou trpíte, keď siahnete po knihe opradenej množstvom otáznikov. Otáčate stranu za stranou a neskončíte, kým konečne nedôjdete ku prameňu bolesti hlavnej postavy. Ja som na tom rovnako. Takáto kniha nás skrátka vždy vie dostať na deň-dva mimo reality. To všadeprítomné tajomno nesúce sa celým príbehom z neho robí prvotriedne čítanie. A, samozrejme, nesmie chýbať ani láska – tá má predsa v románe vždy svoje čestné miesto. Silnejšia ako osud je toho priamym dôkazom.

„Keď zosadám, chytí ma za boky, aby zjemnil moje pristátie na zemi. Pri teplom dotyku jeho rúk mnou prebehne vlna vzrušenia. Jemne si ma k sebe pritisne a pobozká ma na líce.
,Veľmi si mi chýbala,´ šepne mi do ucha.
,Aj ty mne.´
Napokon sa mi prisaje na pery a rukami blúdi po mojom chrbte. Hlavou som niekde v oblakoch. Objímam ho a čakám, čo bude nasledovať. Najradšej by som sa s ním zvalila do senníka.“

Skvostné dielo. Už odmalička ma fascinujú kone a to bol jeden z hlavných dôvodov, prečo som si vybrala túto knihu. Zbožňujem príbehy, v ktorých je človek úzko spätý so zvieraťom. Puto, ktoré ich spája, má pre mňa nevyčísliteľnú hodnotu, pretože ak vás zviera ľúbi, je to úprimné. Žiadna faloš ani pretvárka. Silnejšia ako osud sa mi páčila ešte o to viac, pretože autorka Lare umožnila prežívať hneď dve skutočné priateľstvá. Starala sa o koňa, s ktorým bola najlepšia kamarátka, a mala priateľa, ktorý pred ňou nezdupkal ani v tých najťažších chvíľach jej života. Bol jej jedinou oporou, keď prišla o všetko.

Tu štipka dobrodružstva, tam štipka romantiky a napokon vagón bolesti.

Gumáky i lodičky

Teraz vás niektorých asi kvári zistenie, že celý dej sa odohráva v prírode a pri koňoch, že? Chceli by ste i trošku rušného mestského života? V tom prípade klopete na správne dvere. Silnejšia ako osud je to pravé orechové pre ľudí, ktorí milujú vidiek a čistý vzduch, no rovnako pre tých, ktorí si radi vyjdú do mesta na nákupy či zatrsať si na diskotéku. Autorka skrátka myslela na všetko a naservírovala nám z každého rožku trošku. Ohromné, však?

Príbeh Lary má tiež dušu. Pri jeho čítaní som mala pocit, že sa odohráva priamo pred mojimi očami. Tu a v tomto momente. Bol až neuveriteľne skutočný a cítila som, akoby som bola jeho súčasťou. Uchvátil ma a uchváti všetkých, ktorí sa dokážu vžiť do deja a zotrvať v ňom až do konca. Silnejšia ako osud je román, ktorý okúsite a okamžite mu podľahnete. Tu štipka dobrodružstva, tam štipka romantiky a napokon vagón bolesti. No všetko sa môže na dobré obrátiť. Alebo sa mýlim?

Čítané 1041 krát