štvrtok, 16 júl 2015 11:54

Zuzanina skrytá tvár

Horúce leto, ťaživé tajomstvo, splav Hronu a nádych Francúzska. O tom všetkom je príbeh Zuzany a Petra, ktorých spája „niečo viac“, niečo medzi nebom a zemou.

Každý máme tajomstvá. Niektoré sú väčšie, iné menšie, no v každom prípade si rozmyslíme, komu ich prezradíme. Zuzanine tajomstvo je temné a smutné. Ovplyvňuje celý jej život a pochopí ho iba ten, kto uverí tomu, že existujú veci medzi nebom a zemou. Preto ho ukrýva, preto sa rozhodne nezaľúbiť sa a preto vie, že láska je to jediné, čo si skutočne nemôže dovoliť.

„Všetko by bolo fajn, nebyť snov. Snov, ktoré mávala každú noc. Snov, ktoré ju prenasledovali ako nočná mora. Snov o zvláštnych životoch. I o smrti. O jej smrti. Zakaždým inej, ale definitívnej. A potom tu bol ešte jeden, ktorý sa vracal častejšie ako všetky ostatné. A ten bol horší než smrť. Sen o zrade.“

Plavba po Hrone môže zmeniť veľa.

Plavba po Hrone môže zmeniť veľa. Zuzana netuší, že sa stane osudnou aj pre ňu. Jej nezvyčajné hudobné nadanie púta pozornosť a aj keď nechce, stretne muža, ktorý sa rozhodne odhaliť, kým Zuzana skutočne je. Jej záhadná povaha priťahuje Petra ako magnet a jeho búrlivý život sa stáva minulosťou, budúcnosť vidí jedine v živote s ňou. Ona však vzťah odmieta, žije len pre prítomnosť a nechce nikoho pustiť do svojho srdca.

„Peter pokrútil hlavou. Pripadal si ako na Hrone, keď robila veci, z ktorých mu zostával rozum stáť. To je proste celá ona, ale, po pravde, fascinovala by ho tak veľmi, keby bola iná?“

Čitateľa možno prekvapí autorkin štýl.

Romantické prostredie plavby po Slovensku a odhaľovanie zákrut v príbehu náhle čitateľa presúvajú do Francúzska, kde pokračuje tajuplný príbeh lásky. V deji sa prelína minulosť a prítomnosť, niektoré postavy odchádzajú a nahrádzajú ich iné. Dokáže Zuzana zvrátiť svoj osud? Môže sa minulosť zmeniť na súčasnosť? Môže človek prežiť viac ako len jeden život? Je láska smrteľná?

Zaujímavý námet, založený na poznávaní minulosti hlavnej hrdinky, vyznieva miestami trochu nudne. Nekonečné opisy splavovania rieky či ódy na romantické city Petra môžu potešiť niektoré čitateľky, ale po čase sa zdajú byť príliš rozvláčne. Dokonca, po prečítaní knihy som mala pocit, že by možno bolo lepšie, keby sa autorka rozhodla príbeh rozdeliť do dvoch odlišných kníh.

„Obaja sa stratili v spomienkach na dni vo Francúzsku. Zuzanino dedičstvo našli pomerne šikovne, aj keď museli kopať naozaj veľmi hlboko. To bola Pierrova práca. Nielenže ho zabezpečil väčšou hĺbkou, ale všetky šperky aj dôkladne zabalil a vložil do podobnej železnej skrinky ako správu na cintoríne.“

Zaujímavý námet vyznieva miestami trochu nudne.

Hron a Francúzsko

V prvej časti sa priam topíme v opisoch splavovania rieky, spoznávame mnoho vedľajších postáv a popri tom sledujeme romantický príbeh rodiacej sa lásky medzi Petrom a Zuzanou. Druhá časť v podstate tvorí iný, samostatný príbeh založený na Zuzaniných spomienkach. Tieto dve dejové línie síce spájajú postavy Zuzany a Petra, ale je trochu škoda, že splavovanie Pohronia a bádanie vo Francúzsku sa takto „náhodne“ ocitli vedľa seba bez hlbšieho súvisu.

Čitateľa možno prekvapí autorkin štýl. Ak je prvá časť maximálne romantická a tajuplná, zasadená do prírodného prostredia medzi partiu vodákov, tak druhá časť je dobrodružnejšia, akčnejšia, obsahuje prepracovanejší námet. Pri niektorých dejových líniách som mala pocit, že si v nich spisovateľka necháva priestor, ak by sa jej ešte hodili dopracovať. Preto kniha pôsobí ako zmes rôznych námetov, príbehov a chvíľkami sa v nej môžete „literárne utopiť".

Zuzaninu skrytú tvár odporúčam ako oddychové čítanie pre mladšiu generáciu, môžete si ju zbaliť k jazeru či moru, ak túžite ochutnať trochu sci-fi sladkej letnej lásky s nádychom neodhaliteľných nadprirodzených súvislostí.

Čítané 600 krát
Viac z tejto kategórie: « London Road Silnejšia ako osud »