štvrtok, 25 jún 2015 09:49

Prvá láska

Ľudia na ňu s úsmevom spomínajú, preklínajú ju, hovoria o nej, snažia sa ju pustiť z hlavy. Na prvú lásku sa však len ťažko zabúda. A nehovoriac o tej, ktorú prežila šestnásťročná Axi Moorová. Bola to láska výnimočná, šialene krásna, a možnože... i posledná.

Všetko je raz prvýkrát. Prvý pád na bicykli, prvá päťka v žiackej knižke, prvý deň v novej práci. Udalosti, ktorým sme venovali prílišnú pozornosť v momente, keď sa odohrali, no pár dní na to sme si na ne sotva spomenuli. Existuje však niečo, čo v srdci každého človeka zanechá tenučkú jazvu, aby mu z času na čas pripomenula, čo kedysi prežil. Aby nikdy nezabudol na to niečo zvané „prvá láska“.

Zaľúbiť sa po prvýkrát v živote, je zvláštny, dosiaľ nepoznaný pocit. Bláznivý pocit. No občas i veľmi neistý, keď o vašich citoch milovaná osoba vôbec netuší.

Túži prežiť niečo vzrušujúce...

Rovnaká neistota trápi Axi Moorovú, mladú slečnu z Klamath Falls. Namiesto utápania sa v žiali, sa však rozhodne radikálne zmeniť svoj život – vydá sa naprieč krajinou. S chalanom, ktorého ľúbi. Túži prežiť niečo vzrušujúce, a tiež tak trochu dúfa, že spoločný výlet posunie ich priateľský vzťah do ďalšieho „levelu“.

„Teraz sme ležali bok po boku a zízali sme na strop stanu necelý meter nad našimi hlavami. Načúvala som vetru vo vrcholkoch stromov, Robinsonovmu dýchaniu a po prvýkrát som uvažovala nad tým, čo všetko prinesie cestovanie vo dvojici v praxi. Kde sa budem prezliekať? Čo ak budem chcieť spať v spodnej bielizni? Čo si Robinson pomyslí, keď ma ráno uvidí neupravenú, rozospatú, neučesanú, s červenými lícami a dychom, ktorý by mohol zabiť menšie zviera?"

Užívajú si nekonečnú voľnosť, jedia nezdravé jedlá, kúpu sa v cudzom bazéne, zažijú nezabudnuteľnú adrenalínovú jazdu, a podarí sa im i prekročiť zákon. Deň čo deň obohacujú svoje životy o nové zážitky a sú si čoraz bližší. Obaja si uvedomujú, že ich priateľstvo sa začína uberať novým smerom, ktorému sú obaja priaznivo naklonení. Každé šťastie má však dátum spotreby a ani Axi s Robinsonom nie sú výnimkou. Život je totiž nevyspytateľný. Môžete si urobiť plán, aký len chcete, vyššia sila vám ho šmahom ruky zmietne zo stola. A naši dvaja dobrodruhovia mohli utekať, kam ich nohy niesli, no pred minulosťou utiecť nedokázali...

Príbeh, ktorý by chcel v šestnástich zažiť asi každý z nás. Cestovať po svete s miláčikom po vašom boku, vídať nevídané, žiť dneškom, neriešiť, čo bude nasledovať. Dokonalé. A poriadne nezodpovedné. No kto rieši význam slova „zodpovednosť“, keď má len šestnásť? Vtedy všetci vnímame svet ako bezstarostný let, počas ktorého sa nám nič nemôže stať.

Príbeh, ktorý by chcel v šestnástich zažiť asi každý z nás.

„Ľudia, ktorí okolo nás prechádzali, sa začali pristavovať a počúvali ho. Zdalo sa, že Robinson si nevšimol, ako sa okolo neho postupne zhlukujú. Pohľad upieral na svoju čižmu a klepkal ňou po dlažbe z mačacích hláv. Zavše sa mi pozrel od očí, spievajúc: ,I´ll stop the world and melt with you...´
Onedlho nás už obkolesoval veľký kruh poslucháčov – mladých, starých aj v strednom veku. Väčšinou tam boli rodičia s deťmi, ktoré držali plyšových zajkov, ragbyové lopty Nerf so zrnitým povrchom alebo, tí starší, iPhony. Všetci rodičia tú skladbu poznali, lebo na ňu tancovali pred dvadsiatimi rokmi, keď chodili na strednú a prvý raz sa zamilovali.“

Nepredvídateľnosť. Tá je základom Prvej lásky. Nech sa budete snažiť akokoľvek, nedokážete prísť na to, čo bude nasledovať v novej kapitole a už vôbec nie, ako sa celý príbeh skončí. A práve táto nevedomosť vás bude poháňať vpred v snahe zistiť, čo tieto deti postretne za ďalším rohom, v ďalšom meste, v inom štáte.

Prvá láska je príbeh pre tínedžerov, a tak som sa pokúsila vrátiť o pár rokov späť do dôb, keď ja sama som bola iba nedozretou pubertiačkou. Snažila som sa vcítiť do myšlienok dnešnej mládeže a som si istá, že keby som bola jednou z nich, tento román pre dievčatá by som určite nepustila z rúk. Axi a Robinson prežili nádherné dobrodružstvo spojené s láskou, ktoré očarí nejedno dievčenské srdce. Každá jedna bude túžiť vliezť do kože Axi Moorovej a mať pri sebe chalana ako je Robinson. Trúfam si povedať, že snom mnohých mladých slečien je zažiť niečo podobné. Vzrušenie, romantika a sladká nevedomosť – po tom dievčenské srdce piští.

Každá jedna bude túžiť vliezť do kože Axi.

Dospelí ľudia túto knihu veľmi neocenia, pretože v nej nie je nič dospelé. Nič, čo by zaujalo ženu, ktorá dávno zabudla na svoje tínedžerské vyčíňanie, a namiesto toho premýšľa nad založením rodiny, či muža, ktorý si zas láme hlavu nad tým, ako tú rodinu uživiť. Prvá láska je skrátka pre mladé dospievajúce mozočky, dosiaľ nezaťažené problémami dospelákov.

Toto nenáročné čítanie je ako stvorené na letnú dovolenku. Kniha sa číta veľmi ľahko a krátke kapitoly, spolu so zaujímavou zápletkou, vám zaručia bleskový prechod zo začiatku na koniec príbehu. Takže, slečny, šup čítať, a popritom vzdychať pri nádhernej Prvej láske!

Čítané 1473 krát