sobota, 13 jún 2015 15:59

Džentlmen a milenka

Šťastný koniec a šťavnaté scény sú v historických romanciach pravidlom. Krásne dámy a príťažliví džentlmeni tiež. Nebudú chýbať ani v tomto románe. Bonusom sú detailne opísané kartárske triky a prostredie hráčskych salónov devätnásteho storočia. Pekne sa, milé dámy, oblečte a nechajte sa zlákať vidinou bohatstva a svetských radostí, v tomto svete sa vám zapáči.

Vedeli ste, že existuje literárny žáner regentská romanca? Je to často otváraná podzásuvka vo veľkej skrini plnej literárnych diel označovaných ako historické romance. Svoje romány do nej odkladajú aj slovenské autorky Jana Pronská a Eva Ava Schranková. V regentskej romanci vždy vystupuje najmenej jeden švárny, urastený a zásadový regent – vojak.

Aké šťastie, že Lýdiina žiadostivosť je neukojiteľná!

Jeden taký menom Will Blackshear je džentlmenom v novom románe Cecilie Grantovej Džentlmen a milenka. Milenkou, ktorá najprv patrí inému a v závere šťastne zakotví vo Willovom mužnom náručí, je náruživá kurtizána Lydia. Samozrejme, najprv bola počestnou dámou z vyššej spoločnosti, ale všelijakými výhybkami a zákrutami neprajného osudu sa dostala do vychýreného nevestinca známeho tým, že žiadne želanie svojich zákazníkov nenechá nesplnené. Aké šťastie, že Lýdiina žiadostivosť je neukojiteľná! Keď na bordelovom kariérnom rebríčku vystúpi vyššie, kúpi si ju bohatý šľachtic ako domácu milenku. Práve v jeho náručí ju prvýkrát zbadá vyslúžilý vojenský hodnostár Will. Preskočí iskra a... tu sa to začne zamotávať.

„Čakal, že sa mu naskytne nechutný pohľad na surové párenie otravného chválenkára a pobehlice, čo sa priučila remeslu u pani Parrishovej. Pravdaže, celá situácia priam páchla hrubosťou – ich útek do knižnice ako aj ten princ s hranatou sánkou, čo ju nehanebne obchytkával.
Ale ona... Ona... Dopekla, nenachádzal správne slová. Len si uvedomil, že je na míle vzdialená od živočíšnej hrubosti.
So zavretými očami a dvihnutou bradou sa opierala o stenu a kolísala sa na vlnách rozkoše. Sledoval, ako dvihla holé ruky nad hlavu s ľahkosťou a pôvabom tanečnice, pre ktoré sú muži schopní zabíjať. Zovrela záhyb záclony a on si predstavil, ako ju hladí bohatý jemnučký zamat, zvodný ako mačacie pradenie. Zároveň mu napadlo, aké by asi bolo cítiť jej zovretie. Mimovoľne nahmatal knihovničku a oprel sa o ňu."

Autorke sa celkom dobre podarilo vytvoriť gradáciu deja založenú na kontraste suchej matematiky a šteklivej romantiky.

Okrem nespornej vzájomnej príťažlivosti spája Willa a Lydiu ešte niečo iné – obaja sa potrebujú dostať k peniazom. On preto, aby splnil džentlmenský záväzok voči vdove svojho spolubojovníka z bitky pri Waterloo, ona preto, aby sa vymanila zo svojho doterajšieho postavenia. Z čisto obchodných dôvodov sa dajú dohromady a rozhodnú sa získať peniaze hraním blackjacku. Lýdia je síce lepšia kartárka, matematický génius s fotografickou pamäťou, ale iba Will má prístup do kartárskych brlohov, kde sa hrá o skutočne veľké peniaze.

Najväčším plusom románu je práve postupné odhaľovanie kartárskych trikov a výpočtov pravdepodobnosti kartových kombinácií. Niečo také v podobnom knižnom žánri tuším ešte nebolo. Opisy matematických výpočtov však vôbec nie sú nudné, vlastne sú celkom šťavnaté, keďže Will namiesto zlomkov myslí skôr na modré podväzky a Lýdiin výstrih. Autorke sa celkom dobre podarilo vytvoriť gradáciu deja založenú na kontraste suchej matematiky a šteklivej romantiky. Len potom to kartárstvo akosi ustúpilo do pozadia a uvoľnilo miesto erotike.

romantika, erotika a happy end v kvázi historickom obale

S veľkolepým posteľným finále so všetkým, čo k tomu patrí, vrátane detailných opisov neobyčajne štedro vybavených častí tela hlavných aktérov a polôh, do ktorých spomínané údy aranžovali. Medzi nami dievčatami – mňa by viac uspokojilo napínavé blackjackové finále v zadymenom pánskom salóne, ale milovníčky historických romancí si istotne prídu na svoje. Obálka, názov knihy a anotácia na zadnej strane prebalu svoje publikum určite nájdu, oslovia a očaria.

Ak hľadáte romantiku, erotiku a happy end v kvázi historickom obale, Džentlmen a milenka sú pre vás tým pravým orechovým. Ak hľadáte históriu, seriózny román zo začiatku devätnásteho storočia s opismi reálií a historických súvislostí so štipkou erotiky viete, že v knihách s fialovým prebalom a dámou s veľkolepým výstrihom ho nenájdete. Ale na čitaj.to poznáme aj také – preklikajte sa do správnej kategórie alebo sa nás rovno opýtajte, my knihám rozumieme.

Čítané 1359 krát