streda, 10 jún 2015 11:03

Guernseyská literárna a koláčová spoločnosť

Kniha o tom, ako láska k literatúre a čitateľské spolky spojili nielen mnohé ľudské životy, ale aj svoje sily. Vznikol tak celok, ktorý mal potenciu poskytovať svojim členom dokonca alibi, bez ktorého by skončili vo väzení.

Sedíte (poprípade ležíte) a čítate knihu, zrazu si uvedomíte, že máte na tvári úsmev. Ani neviete ako dlho a je taký príjemný, že ste si ho ani nevšimli. Ak ste ešte k tomu milovníkom kníh, usmievať sa bude aj vaša čitateľská duša.

Čítať knihu o knihách a literatúre, je ako pozerať film s vaším obľúbeným hercom. Teší vás už len to, že sa na neho môžete pozerať. Hoci nie je kniha nosnou témou príbehu, má tu svoje nezastupiteľné miesto.

Čítať knihu o knihách a literatúre, je ako pozerať film s vaším obľúbeným hercom.

„Práve to mám na čítaní rada: čítate jednu knihu, nájdete v nej drobnosť, ktorá vás zaujme, a tá drobnosť vás privedie k druhej knihe a v nej bude ďalšia drobnosť, ktorá vás privedie k tretej knihe. Je to geometrická postupnosť – nevidíte, kde sa to končí, a pokračujete len preto, lebo z toho máte pôžitok.“

Píše sa rok 1946, Londýn sa spamätáva z druhej svetovej vojny a mladá Juliet Ashtonová prežíva tzv. spisovateľský blok. Rozvíja príjemne romantický príbeh opisujúc nielen svoj život, ale predovšetkým svoju spisovateľskú minulosť a neistú budúcnosť. Chce sa zbaviť svojho predošlého pseudonymu a napísať novú knihu. Z románu v listoch sa dozvedáme o jej vzťahoch, priateľstvách či živote pred vojnou i počas nej. V istej časti knihy ma až pri srdci zabolelo (a vás isto zabolí tiež), keď sa dozvedáme, že hrdinke počas vojny zbombardovali byt a zničili tak aj všetky jej knihy. Že si takú tragédiu ani neviete predstaviť? Juliet sa s touto skutočnosťou musela vyrovnať a uvedomila si, že vo vojnou zmietanom svete to nie je to najhoršie, čo ju mohlo postihnúť.

zbombardovali jej byt a zničili tak aj všetky jej knihy

Prostredníctvom korešpondencie s čitateľom, ktorý objavil Julietine meno v knihe od jeho obľúbeného spisovateľa, sa dozvedá o Guernseyskej literárnej a koláčovej spoločnosti a rozhodne sa navštíviť britský ostrov Guernsey, podľa ktorého je Spoločnosť sčasti pomenovaná. Tu stretáva množstvo zaujímavých ľudí, dozvedá sa o minulosti spolku, získa námet pre svoju novú knihu a nájde aj to, čo doposiaľ nehľadala.

Epištolárny charakter knihy zostavenej z korešpondencie dáva čitateľovi možnosť knihu kedykoľvek odložiť so záverom jedného listu a opäť začať čítať so začiatkom ďalšieho. Príbeh je však natoľko pútavý, že vzdať sa ho dobrovoľne čo i len na minútu, snáď ani nie je možné. A hoci je kniha plná dátumov, adries, srdečných oslovení, ešte srdečnejších pozdravov a neopakovateľnej londýnskej zdvorilosti, nič z toho neuberá na fakte, že ide o pozoruhodne zostavený román, v ktorom listy predstavujú jedinú formu komunikácie na väčšie vzdialenosti.

listy tu predstavujú jedinú formu komunikácie na väčšie vzdialenosti

Kniha patrí do rúk nielen ženám, večným romantikom, ale aj milovníkom kníh a miernej irónie, ktorou sa môže pochváliť hlavná hrdinka (alebo skôr dvojica autoriek). Po niečom inom by mali siahnuť tí, ktorí si pod písmenkami P.S. predstavujú len „poslednú správu“ a nie potenciálny začiatok ďalšej korešpondencie. Veľká romantika je vyzdvihnutá trágédiou doby, akcia sa uskromňuje na tajné stretnutia v starej stodole.

„P.S. Ten chlap mi zase poslal orchidey. Už mám z neho nervové tiky. Čakám, že sa prestane skrývať a predstaví sa mi. Myslíš si, že to správanie je jeho taktika?“

A tak sa čitateľ postupne dozvedá aj príbeh o tom, ako vznikol tento mierne absurdný názov – Guernseyská literárna a koláčová spoločnosť a odrazu bude všetko dávať zmysel tak, ako dáva zmysel tento medzinárodný bestseller.

Čítané 1310 krát