sobota, 25 apríl 2015 22:08

Neskrotná

Čo dokáže skrotiť neskrotnú ženu? Takú, ktorá si je až prehnane istá sebou a svojimi životnými rozhodnutiami? Asi len facka od života. Ja by som hlavnú hrdinku fackovala už od prvej strany.

Hoci kabelkové romantické knihy nie sú práve mojím najviac obľúbeným žánrom, z času na čas si prečítam aj takú knihu. Predstavuje pre mňa totiž nenáročné oddychové čítanie, ktoré by malo byť príjemné, podľa možnosti aj vtipné. Preto ma vždy dokáže nahnevať, keď sa začítam do príbehu, kde ma hlavná hrdinka neskutočne irituje. Tak to bolo aj v tomto prípade.

„Muži ma zbožňovali a ženy nenávideli. Na poradí nezáležalo. Raz bolo viac jedného, raz druhého. Zvykla som si. Na oboje. Tento ľudský cit a pocit ma sprevádzal od mojej puberty a neopustil ani teraz tesne po tridsiatke. Neviem, či to bola závisť. Viem len, že som mala vždy viac kamarátov mužov ako žien.
Nevyzerám totiž tuctovo. Ale ani umelo. Nie som štíhla. Ale ani tučná. Nemám dokonca ani fenomenálne dlhé vlasy bohyne. Mám ich ultra krátke. Ako moderátorka Petra Ázacis. No svedčia mojej príjemne okrúhlej tvári so zdravými ružovými lícami a šibalskými modrými očami.
Som absolútne spokojná.“

Je to vskutku výnimočná žena. Najmä teda podľa svojho vlastného uváženia.

Hlavná hrdinka na zabitie

Gréta sa po práci v printovom médiu dostáva na športové oddelenie v regionálnej televízii. Je to vskutku výnimočná žena. Najmä teda podľa svojho vlastného uváženia. Je až prehnane sebavedomá, večne si o sebe myslí, že je lepšia ako ostatní a všetci jej závidia. Je povrchná a ustavične sa sťažuje. Jej perfekcionizmus ju núti robiť veci na 100 %. Nie kvôli sebe, ale kvôli tomu, aby bola lepšia než ostatní. V tomto prípade sa neustále porovnáva a bojuje so svojou slávnou kolegyňou Oliviou. Občas s ňou bojuje naozaj doslova neváha sa totiž po vzájomnom doberaní na ňu vrhnúť a pobiť sa s ňou. Ešte aj svoju najlepšiu a jedinú kamarátku zhadzuje a ponižuje. Nech som sa akokoľvek usilovala, nedokázala som sa s ňou stotožniť. Možno preto, že je taká vôbec nie som. Po niekoľkých desiatkach strán som si uvedomila, že takéto vykreslenie hrdinky musí byť zámerne. Že ju určite stihne niečo, čo ju prinúti k zamysleniu sa nad sebou a zmene. Čakala som teda, či niečo takéto príde.

Prišlo. Keďže to však trvalo dosť dlho a zlom v Grétinom živote prichádza až takmer v polovici knihy, nebudem vám prezrádzať viac. Poviem len, že sa stane niečo, kedy si uvedomí, aká povrchná bola a že v živote sú aj omnoho dôležitejšie veci ako tie, ktoré riešila doteraz. Život je vrtkavý a občas príliš krátky.

Život je vrtkavý a občas príliš krátky.

„Ja som nevedela, či budem v pohode. Vedela som, že musím pokračovať v tom, čo som začala. Mala som byť jediná žena v mužskom kolektíve. Mala som byť hviezdou televízie. Teraz som sa o tento status mala deliť. A keď áno, tak som nemala náladu na spiatočnícke kroky. A už vôbec nie na odchod z televízie. Žiadna mrcha na svete ma k tomu nedonúti. ŽIADNA.“

Ako by som knihu ohodnotila?

Začnem tým dobrým. Autorka pre svoje dielo zvolila zaujímavé prostredie. Predsa len, množstvo ľudí zaujíma, ako to vyzerá na druhej strane toho, čo môžu vidieť na televíznych obrazovkách. Keďže sama sa v tejto oblasti už niekoľko rokov pohybuje, nešlo z jej strany o žiadnu fikciu, ale o autentické opisy, ako to v športovej redakcii funguje. Dúfam teda, že zo svojich skúsenosti čerpala najmä pri opisoch technických a praktických, nie medziľudských vzťahov na pracovisku.

„Prvýkrát v mojom živote som sa pobila. Váľala som sa po zemi ako chlapčisko a držala Oliviu za vlasy. Na chvíľu ma vyhodilo z konceptu zistenie, že držím v ruke chumáč jej blond štice. Potom som pochopila, že je to príčesok a napriek absurdnosti situácie som sa hrdelne rozosmiala. Čakala by som, že to Oliviu vytočí a úplne ma dorazí. Ale verejný stud ju donútil vstať, oprášiť si nohavice, zachytiť zvyšné umelé vlasy a odkráčať do maskérne na údržbu.“

Nešlo o žiadnu fikciu, ale o autentické opisy, ako to v športovej redakcii funguje.

Tiež by som zdôraznila to, že kniha sa naozaj ľahko a rýchlo číta a dámy, ktoré obľubujú práve takéto knihy, si ju môžu pochvaľovať. A tým pádom sa možno nebudú stotožňovať s tým, čo napíšem ďalej. Totiž, mňa táto kniha akosi neohúrila. Vzhľadom na pozitívne ohlasy na autorkine predchádzajúce knihy som očakávala niečo oveľa viac. Odhliadnuc od toho, že hlavnú postavu som si nedokázala obľúbiť alebo stotožniť sa s ňou, čosi mi chýbalo aj na príbehu. Niečo, čo by ma viac zaujalo. Celé to bolo akési o ničom. Žiadna ďalšia nepredvídateľná zápletka alebo zvrat, teda okrem toho jedného spomenutého, ktorý vám nechcem prezrádzať.

Nevyhovoval mi ani štýl autorky. Bol až príliš hovorový, čo ešte viac zvýrazňovali vetné konštrukcie s pomocným slovesom na konci, ktoré ja osobne v literatúre takto hromadne vidím veľmi nerada. („Naštvaná som.“ „Neznesiteľná je.“ a pod.) Takisto som v knihe postrehla nemálo chýb a preklepov, či pravidelné ignorovanie čiarok, čo ma takisto nemilo prekvapilo.

Neskrotná preto z môjho pohľadu predstavovala len niekoľko hodín čítania, ktoré som mohla využiť aj lepšie. Nevylučujem však, že čitateľky, ktoré po nej siahli či siahnu, budú mať na ňu lepší názor a odnesú si z nej niečo viac.

Čítané 2163 krát