nedeľa, 19 apríl 2015 15:27

Shalom

Niekedy na to, aby láska medzi dvoma ľuďmi vydržala, je potrebné veľa prekonať. Prekážkou je svokra, odlišné náboženské presvedčenie, inokedy rozdiely vo výchove. A občas je to všetko dohromady.

Kniha Shalom od autorky píšucej pod neslovenským menom Tina Van der Holland začína zaujímavým snom. Po ňom však nasleduje vcelku jednoduché rozprávanie. Vyštudovala som, robila som, stretla som, zamilovala som sa. Úvod nie príliš lákavý, ale šancu som knihe dala. Následne som to takmer zabalila potom, ako som zistila, že autorka sa pokúša o priamu komunikáciu s čitateľom spôsobom „povedzte, nie je milý?“, a podobne. Na mňa osobne to pôsobilo dosť rušivo, nie vždy a všade sa to hodí. Kniha dostala i napriek tomu druhú šancu a ja som ju dočítala. Jupí!

Žijeme vo svete, ktorý je málo tolerantný, vždy záleží však od rozhodnutia človeka, ako sa k veciam postaví.

Kresťanka Gabika a Žid Milan sa do seba zamilujú. Ani jeden z nich nie je ortodoxný veriaci, svoje náboženstvá vnímajú skôr vlažne, a tak rozdielna viera nie je prekážkou v ich láske. Milan učí Gabiku židovské príbehy, kultúru, zvyky, ona, milujúca žena, to vstrebáva. Žijeme vo svete, ktorý je málo tolerantný, vždy záleží však od rozhodnutia človeka, ako sa k veciam postaví. Oni dvaja si rozumejú. Milanova mama sa však ku gójskej, teda nežidovskej neveste, správa chladne, rozhodne si takto partnerku pre syna nepredstavovala. A máme problém, taký klasický, nevesta verzus svokra.

„Medzi mňa a svokru sa v okamihu nášho zoznámenia spustila neviditeľná, ale hmotná stena tvorená z častíc antipatie. Čistý chlad a ľad.“

Postupne odhaľujeme príbeh jedného manželstva a hoci podtitul knihy hovorí, že to má byť Kronika zvláštneho manželstva, nie je to celkom tak. Najviac problémov vzniká preto, že spolu žijú muž a žena, dve absolútne rozdielne bytosti. Židovská viera a Milanove korene poznačené tragédiou, s ktorou sa identifikuje ako príslušník konkrétneho národa, toto spolužitie ešte sťažujú. Prejdeme si všetkým, svadbou, rozdielnosťou pováh, zmenou zamilovanosti na lásku, výchovou detí, zľahostajnením partnerov voči sebe navzájom. Také všedné! Typické žensko – mužské spolužitie. Lebo máloktorý muž si všimne napríklad to, že jeho manželka bola u kaderníčky. A to, či je to žid, kresťan, alebo ateista, to na veci nič nemení.

Najviac problémov vzniká preto, že spolu žijú muž a žena, dve absolútne rozdielne bytosti.

„Keď som sa chcela hádať, Milan si zachovával chladnú hlavu a mňa išlo rozhodiť od zlosti. Viete si predstaviť niečo horšie, než že vám v stave, keď vás plamenné emócie nadnášajú ako teplovzdušný balón, niekto zavrie dvere pred nosom a povie: ,Idem si čítať´?“

Musím však úprimne povedať, že niektoré komentáre boli úsmevné, aj keď možno skôr smutno-úsmevné, pretože mnohé ženy popisovanú realitu dôverne poznajú. Ono je to tak, že keď je človek so všetkým spokojný, aspoň rozumovo, vyňúra niečo, s čím spokojný nebude. Neviem, či je to ľudská povaha všeobecne, alebo sme také len my, ženy. Príliš sa nad všetkým zamýšľame, príliš filozofujeme, mnoho problémov si spôsobujeme my samotné. V podstate mužom závidím ich schopnosť vytesňovať city...

Postupne sa puto medzi Gabikou a Milanom uvoľňovalo. Horšie však pre ňu, ako pre mamu bolo to, že sa uvoľňovalo aj medzi ňou a synom. Židovstvu svojho manžela nikdy nerozumela, hoci sa snažila pochopiť ho. Keď sa Židom rozhodol byť aj syn, bola to pre ňu dosť veľká rana. Za nespokojné manželstvo, ktorému pri pohľade zvonku nič nechýbalo, hľadala Gabika náhradu inde. Najmä v kamarátstve. So ženami, ale aj s mužmi.

V podstate mužom závidím ich schopnosť vytesňovať city...

„,Ty máš dobrého manžela, tak si to manželstvo daj do poriadku.´
,Ako? Nie som opravár, aby som čosi opravovala!´
,No vidíš, to je ten generačný rozdiel. Bola si svedkom, že aj medzi mnou a tvojou matkou to občas riadne zahrmelo. Ale my sme mali iné zásady. Keď sa niečo pokazilo, nevyhodili sme to, ale snažili sa dať to do poriadku.´“

Shalom je román pre ženy. Napísaný ľahko realisticky. Ona – on – vzťah – problémy. Je však bez hĺbky, napriek snahe o nastolenie problematiky rasizmu a antisemitizmu. Zdalo sa mi však, že všetko, o čom autorka píše, poznám, nič nové mi to nedalo, ničím ma to neobohatilo. Romantické duše, alebo možno aj tie, ktoré sa boria s rozdielmi v manželstve vyplývajúcimi z odlišného náboženského presvedčenia manželov, si však pri ňom zrejme prídu na svoje.

Čítané 1184 krát