utorok, 07 apríl 2015 11:06

Dievča s maskou

(13 hlasov)

Každodenné nasadzovanie si masky pozná nejeden z nás. Aj dni, keď sa musíme pretvarovať, klamať o tom, kým naozaj sme, len aby sme boli prijatí okolitým svetom a neodsúdila nás spoločnosť. Ako dlho sa nám to bude dariť? A hlavne, ako dlho sme schopní zotrvať v takej obrovskej lži?

Príbeh Dievča s maskou by mal byť o dievčati, ktoré sa denno-denne pretvaruje, len aby zapadlo. Navonok má dokonalý život, ale sťažuje sa, že rodičia na ňu nemajú čas. Kniha by mala ukazovať, ako strašne sa ľudia prispôsobujú okoliu, len aby sa mu zapáčili a neboli vyhnaní z kruhov, do ktorých chcú silou-mocou patriť. Nápad knihy hodnotím ako skvelý. Veď na základe toho som sa ju rozhodla čítať, ale... Predstavte si tam to najväčšie ale, aké môžete. Dôvod? No zopár ich rozhodne uvediem.

Veľmi nereálny dej...

Určite ste sa už stretli s tým, keď bola anotácia knihy napísaná lepšie než celá kniha. Bohužiaľ, aj tu je to tak. Príbeh je o bohatom dievčati zvanom Mima, ktoré sa pretvaruje pred okolím. Má všetko. Krásu, peniaze, priateľov, najlepšie postavenie v škole, pretože chodí s maturantom. Jeho predstavuje vymakaný športovec s blond vlasmi a modrými očami. No krásna rozprávka, nie? Ale skutočnosť? Ani zďaleka. Tak veľmi nereálny dej sa málokedy vidí. Je to tak strašne naivný príbeh, že som niekedy len pozerala s naširoko otvorenými očami, ako mohol niekto niečo takéto napísať. Dáva to hlúpu nádej malým trinásťročným dievčatkám, že aj ony budú mať taký super život a budú na svojej škole neviem ako veľmi populárne. A potom, keď na tú školu prídu, budú sklamané, že o ne ani pes nezakopne, lebo každý študent si bude riešiť svoje, a nie starať sa o nejakú zmachlenú pipku. Proste a jednoducho, ten nápad je zle spracovaný.

„Samozrejme, v rade na lístky nečakáme spolu s ostatnými, ale ideme priamo k prvej pokladnici, kde na nás už čaká človek, ktorý poskytuje našej elitárskej škole vždy lístky bez čakania. Stojí nás to síce o pár eur viac, ale čo na tom? Môžeme si to dovoliť.“

Aj napriek tomu, že je kniha natoľko detská, príbeh opisuje svet osemnásťročného dievčaťa a sex je tam spomínaný často. Čiže teraz neviem zvoliť, pre koho je kniha určená. Som rovnako stará ako hlavná postava, ale viem naisto, že toto nebolo nič pre mňa. Bolo to priveľmi infantilné, ale zas deťom to dať čítať... no neviem, neviem.

Bolo to priveľmi infantilné

Kniha by potrebovala, aby sa na nej kvalitne popracovalo a aby prešla výraznou úpravou. Nebola v nej žiadna originalita, klišé výrazy to len viac a viac zabíjali, a otrepanosť stále viac ožívala. Banálne vety v tuctovom príbehu vyzerali, akoby vyšli spod pera veľmi mladého a rozhodne nevyspelého autora vo veku tak jedenásť rokov. Chýbali dobré opisy, ktoré by nám krásne predostreli dej. Toto bolo len suché písanie niečoho, čo sa hrá na dobrý príbeh. Niektoré situácie boli do celého deja vsadené nasilu. Vôbec tam nepatrili, boli tam len z toho dôvodu, aby bolo o čom písať. Pripadá mi to tak, že autorka už proste nevedela, čo by tam dala ďalej, tak tam zrazu len buchla niečo, čo jej prvé napadlo. Možno to malo pôsobiť ako ohromný zvrat, ale vytváralo to akurát tak dojem, že to je jeden veľký omyl.

„Celý náš život je ako Rubikova kocka. Snažíme sa ju zložiť, neustále otáčame jej strany a nútime jednotlivé farby zapadnúť do seba, ale nedarí sa nám. Ani jeden deň nie je bez problému. Už len tá prekliata škola na nás tlačí stále viac a viac.“

Teatrálny koniec, aký mala táto kniha, bol len čerešničkou...

V knihe sa často objavovali názvy známych piesní alebo kníh aj spolu s menami autorov. Úprimne, dosť mi to prekážalo a nemalo to tam čo hľadať. Veď to tam bolo vsadené ako nejaká reklama. Viete, keď napríklad v seriáli máte tak „nenápadne“ umiestnené produkty, aby presne ukazovali značku a robili si tým reklamu. Toto vyzeralo dosť podobne. Ale opäť raz to bolo niečo na spôsob, aby bolo o čom písať. A jedna vec ma nesmierne nahnevala. Spojler z inej, dosť známej knihy. Nepochopím, ako si to autorka mohla dovoliť. Napísať, ako skončí iné dielo. Ja viem, že tá kniha je v obehu už dlho, ale stále je šanca, že ju niekto nemal prečítanú. Ale veď prečo mu to nepokaziť...

Ešte sa vyjadrím k záveru knihy. To bolo už čisté zaklincovanie tohto celého. Teatrálny koniec, aký mala táto kniha, bol len čerešničkou na torte. Ale ostatne, celá kniha bola taká, tak sa niet čomu čudovať. Obrovské pozitívum však bolo, že sa som sa pri žiadnej knihe ešte asi toľko nenasmiala. Aj keď to bolo dramatické alebo to nebodaj malo byť dojemné, mne to už prišlo smiešne.

Dúfam, že autorka sa pri svojich ďalších dielach vyvaruje podobných chýb, a keď naberie skúsenosti, jej diela budú určite skvelé.

Čítané 3135 krát