nedeľa, 01 marec 2015 21:36

Tajomstvá

Existuje veľa príbehov o ľúbostných trojuholníkoch. Román Tajomstvá sa však zdanlivo začína tam, kde iné končia. Začína sa tam, kde tento trojuholník rukou osudu skončil.

Príbeh sa začína in medias res. Jeff odchádza po náročnom dni z práce, no domov už nikdy nedôjde. Už nikdy sa nestretne s dvomi ženami, ktoré naňho čakajú. Manželka Claire a milenka Tish. Obe jeho strata silno zasiahne (zdá sa, že Tish dokonca o čosi viac). Zdá sa však, že tajomstvá sa začínajú vynárať na povrch, no je toto ten správny čas na to, aby sa naozaj odhalili?

Je toto ten správny čas na to, aby sa tajomstvá naozaj odhalili?

„Napokon som mobil skontrolovala a znovu sa mi potvrdil známy fakt. Nepísal. Ani tentoraz som sa neovládla a poslala som mu e-mail: Hrozne sa o teba bojím. Prosím, prosím, už mi napíš. Nevedela som, čo ďalej. Jasné mi bolo jedno – že sa potrebujem s niekým porozprávať.“

V príbehu sa pravidelne striedajú tri uhly pohľadu – Claire, ktorá sa musí zmieriť s tým, že sa z ničoho nič stáva vdovou a ich jediný syn sirotou; Tish, tiež manželka a matka nadpriemerne inteligentnej školáčky, ktorá sa o Jeffovej smrti dozvedá len sprostredkovane a je dokonca v rámci svojej firmy vyslaná na jeho pohreb. A potom je tu netradičný pohľad Jeffa, teda jeho spomienky, ktoré objasňujú minulosť a pozadie príbehu. Téma nevery je teda podaná z rôznych strán, ale dôvody vedúce k nej sú také isté – pocit, že človeku niečo chýba. Klasika, čo?

Téma nevery je teda podaná z rôznych strán, ale dôvody vedúce k nej sú také isté – pocit, že človeku niečo chýba.

„,Ani si to neoveríte, však?´
,Prečo?´
,Bývate v tom svojom Springfielde a ja zase vo svojom. Tieto dve mestá sa nikdy nestretnú.´
,My sme sa stretli.´
,Je to len jednorazovka. Z dobrého zdroja viem, že takéto zábavky nám budúci rozpočet zatrhne.´"

Príbeh, ktorý v sebe kniha Tajomstvá ukrýva je zamotaný, ale zároveň jednoduchý. Vystupuje tu len niekoľko hlavných postáv, okrem troch už spomenutých aj Jeffov starší brat Tim, bývalý partner jeho manželky Claire. Keď sme už pri Claire, táto postava mi akosi „nerezala“. Jej emócie boli vykreslené na môj vkus až príliš povrchne, a tým trochu celý pocit z príbehu akosi strácal na intenzite.

„Jemne mu vezmem knihu z rúk. Volá sa Na pokraji detstva a obsahuje asi päťdesiat básní. Na zadnej strane obálky je čiernobiela fotografia dievčaťa, zhruba Sethovej rovesníčky. Vlani sa stala celonárodnou majsterkou na rečníckej súťaži. Má dlhé tmavé vlasy, bledú tvár a jej priamy pohľad mi je akýsi povedomý. Niekde som ho už zazrela, ale bol sebavedomejší.
Zoey Underhillová.
Prečo mal Jeff pri sebe túto knihu?“

Kniha nie je veľmi dlhá a číta sa pomerne ľahko, no aj tak som mala miestami pocit, že je príliš rozvláčna a chýba jej svižnosť či nejaká akcia. Osobne ma najviac bavila na začiatku a postupne to akosi strácalo svoju zaujímavosť.

Striedanie uhlov pohľadu a to, že sa príbeh rozvíja na jednej strane chronologicky, no zároveň retrospektívne, robí z jednoduchého príbehu knihu s pozoruhodným námetom.

To, čo však robí knihu zaujímavou, je okrem netradičného uchopenia problémov ľúbostného trojuholníka a nevery jej kompozícia. Striedanie uhlov pohľadu a to, že sa príbeh rozvíja na jednej strane chronologicky, no zároveň retrospektívne, robí z jednoduchého príbehu knihu s pozoruhodným námetom, kde na to, aby čitateľ rozmotal pavučinu tajomstiev a klamstiev musí čakať do poslednej strany. Škoda, že autorka tento potenciál nevyužila naplno a niektoré pomalé, priam nudné pasáže kazia celkový dojem z knihy.

mckenzie 3

Čítané 1448 krát
Viac z tejto kategórie: « Hviezda jasná Hriešny zoznam »