streda, 03 apríl 2013 18:05

Lietam v tom tiež

Mohlo by sa zdať, že Kristína Rúfusová vedie na prvý pohľad celkom obyčajný život. Píše diplomovku zo psychológie, stretáva sa s priateľmi a pracuje ako letuška. Povolanie snov? To áno! Pokiaľ však letecká spoločnosť, ktorá je vaším jediným chlebodarcom, nezačína krachovať.

Spomínate si na krach SkyEurope? Boli toho plné správy, ľudia nadávali, nemohli sa dostať tam, kam chceli, na letiskách vládol zmätok. Médiá nám však ukázali iba nepatrný zlomok z celého problému. V pozadí stálo mnoho zamestnancov, ktorí sa ocitli v obrovskej neistote, prišli o ilúzie a pracovali takmer zadarmo. A autorka tejto knihy bola jednou z nich.

Aby toho nebolo málo, začne sa pomaly ale isto zosypávať aj Kristínin súkromný život. K meškajúcim letom, občasnej výplate, nespokojným pasažierom a dusnej atmosfére na letisku sa pridružia aj problémy s priateľom. Kristína tak prestáva cítiť pevnú pôdu pod nohami, všetky základy, v ktorých mala oporu, sa začínajú triasť. Ako letuška by na turbulencie mala byť zvyknutá, ale čo je veľa, to je veľa...

„Bomba do hrude, nával bolesti, akoby mi srdce silno stisla mocná dlaň. Zabolelo to viac než zlomenina panvovej kosti, ktorú som utŕžila pred pár rokmi. Aj to, že sa to naozaj stalo, aj fakt, že Matúš sa bez okolkov priznal. Hodil to na mňa, tu máš, rozhodni sa, či ma ešte chceš, ja sa nebudem robiť lepší.“

Ak čakáte napínavú zápletku, široko rozvetvený dej a množstvo postáv, sklamem vás. Namiesto toho tu nájdete úsek zo života mladej ženy, ktorý je plný nostalgie, výčitiek a miestami aj bezmocnosti. Autorka však pomocou svojského, nápaditého a sviežeho jazykového štýlu dokáže podať aj tie najtragickejšie situácie s nadhľadom. Celá kniha je vďaka tomu nesmierne odľahčená a číta sa ľahko, takmer sama.

„Zlé obdobie sa stále zhoršuje. Ak to takto pôjde ďalej, vezmú mi auto, byt a asi aj občiansky preukaz. Ale predtým mi ešte nejaký cestujúci spôsobí ublíženie na zdraví. Tak napríklad dnes: šesťhodinové meškanie. Tu sa už aj slovo slušnosť vyškrtáva zo slovníka. Ľudia sú nahnevaní, unavení, zlomení. Niet divu. Lietadlá nie sú, na každom letisku je problém pre nezaplatené poplatky, neviem, ako dlho môže ešte toto vydržať.“

Už v úvode nás autorka upozorňuje, že dejová zložka je fikciou a pravdivé sú iba fakty o leteckej spoločnosti. Nech je ako chce, na mňa kniha ako celok pôsobila autenticky. Zmätok v duši a obavy z nie veľmi ružovej budúcnosti tu autorka rovnomerne premiešala s úsmevnými príhodami, ktoré počas svojich služobných letov zažila. Výsledkom je trochu clivý, ľahký a hlavne emóciami nabitý príbeh.

Kniha nie je ničím prevratným a ani nám nijako nezmení pohľad na život. Niekto by autorke mohol vyčítať, že napísala knihu o ničom. Dej tu prevažne stagnuje, skladá sa zo spomienok, úvah a historiek nazberaných počas letov. Treba však podotknúť, že kniha je o pocitoch, nie o udalostiach. Ak si to pripomeniete ešte skôr, než začnete čítať, vyhnete sa sklamaniu.

Lietam v tom tiež v žiadnom prípade neodporúčam knižným gurmánom. Cieľovou čitateľskou skupinou sú ženy, ktoré hľadajú oddychový, melancholický príbeh so štipkou vtipu, a ktoré chcú trochu nahliadnuť do „zákulisia práce letušky.“

Čítané 1533 krát