pondelok, 12 január 2015 09:20

Maják stratených nádejí

Máloktorá z nás sa neocitla v situácii, keď sme chceli hodiť za hlavu celý doterajší život, zbaliť kufor a odísť na druhý koniec sveta, tam, kde nás nedobehne minulosť a čaká svetlá budúcnosť (a skvelý muž ako bonus). Hrdinky Freemanovej nového románu boli na tom podobne. Vydali sa, každá vo svojej dobe, do Austrálie. Nájdu však pod starobylým majákom nové šťastie a pokoj v duši?

Dve ženy, dve storočia a jeden maják na malebnom Slnečnom pobreží Austrálie. Zvláštnym spôsobom spojil ich životy, na mieste, kde stál, sa uzavrel kruh ich osudov.

Všetko sa zmení, keď loď stroskotá a ona jediná sa zachráni.

1910, Isabella

V roku 1910 sa na jednej z posledných plachetníc vydá do Austrálie Isabella. Sprevádza svojho muža, ktorý má tamojšej vláde odovzdať vzácny predmet, ktorý vyrobila jeho zlatnícka firma. S manželom ju nespája láska ani náklonnosť, cesta do Austrálie je však lepším riešením, ako zostať v Anglicku s jeho nevraživou rodinou. Isabella dúfa, že sa jej tam podarí vyrovnať so smrťou synčeka. Všetko sa však zmení, keď loď stroskotá a ona jediná sa zachráni.

„Isabella sa už zmierila s tým, že jej osud je v rukách oceánu. Palce na bosých nohách zatína do dosiek na palube, aby udržala rovnováhu, a pozoruje obrovské vlny, ktoré sa neprestajne valia jedna za druhou. Slnko páli a lodné plachty sa trepocú vo vetre. Ticho sa modlí k moru, aby ich ochránilo pred nebezpečenstvom.“

Nakoniec sa, na pokraji síl, ocitne pri majáku, v ktorom slúži príťažlivý muž...

2010, Libby

O stodesať rokov sa do rodnej Austrálie vracia aj Libby. Dvadsať rokov žila v Paríži ako milenka ženatého muža, ten však zomrel a Libbyn svet sa rozsypal na tisíc kúskov.

„Libby netušila, ako sa má na pohrebe správať tajná milenka zosnulého. Hoci jej od bolesti išlo srdce puknúť, usúdila, že najlepšie urobí, ak zostane ticho sedieť v zadnej lavici a premôže nutkanie vstať a zakričať: ,Nikto z vás ho nemiloval tak veľmi ako ja!´"

Maják stratených nádejí vydá svoje tajomstvo a dovolí novým nádejam a túžbam, aby rozkvitli.

Rodné mesto, starí známi ani sestra ju neprivítajú s otvorenou náručou a Libby premýšľa nad odchodom. Je tu však maják, staré denníky a mozaika neúplných informácií, obrázkov a tušení. Libby postupne spoznáva Isabellin príbeh a s ním aj seba samu. Pomaly sa zbližuje so sestrou, ktorej kedysi dávno veľmi ublížila. Maják stratených nádejí vydá svoje tajomstvo a dovolí novým nádejam a túžbam, aby rozkvitli.

Keby bola Libby skutočná žena, asi by sme sa spriatelili, máme podobné povolanie, podobné názory na svet a občas jednáme trochu bezhlavo, ak nie celkom skratovo.

Kniha pre romantické duše

Freemanovej sa podarilo vykresliť živé, autentické hlavné postavy so silnými aj slabými stránkami, nie prvoplánovo sympatické, pekné a múdre, ako je to častým zvykom v podobných ženských románoch. Možno sa mohla trochu viac pohrať s historickým rámcom Isabellinho príbehu, v roku 1910 sa isto diali aj zaujímavejšie veci ako výmena plachetníc za parníky a výchova detí pestúnkami. Ale to by už nebola ľahká knižka na nedeľné popoludnie, takže okej, môže byť. Myslím, že romantická obálka knihy dobre korešponduje s obsahom a čitateľky, ktoré po nej siahnu, pôjdu na istotu.

Maják stratených nádejí je kniha voňajúca soľou a šumiaca oceánom.

Maják stratených nádejí je kniha voňajúca soľou a šumiaca oceánom. Určite osloví ženy, ktoré rady čítajú o ženských osudoch a ďalekých krajinách, o láske, odpustení a citových kolotočoch. Kimberly Freemanová pozná svoje prevažne ženské publikum a vie, čo sa mu páči. Na svojej internetovei stránke veselo chatuje s čitateľkami a tie sa jej zverujú so svojimi životnými príbehmi a pocitmi z čítania jej kníh. Tých je totiž hojne a predpokladám, že Maják stratených nádejí nebude jej jediným románom, ktorý vyšiel aj v slovenčine. S napätím budeme čakať na ďalší.
.

Čítané 1600 krát