nedeľa, 16 november 2014 11:16

Malá doba ľadová

(9 hlasov)

Keď vzťahy medzi ľuďmi ochladnú alebo keď sa začneme navzájom brať ako samozrejmosť, vtedy nastáva skutočná malá doba ľadová. Vzduch je chladnejší, dotyky sú studené a zo srdca sa stáva ľadová kryha.

Na svete je mnoho kníh, ktorých ústrednou témou je láska. Prečo? No pretože láska je tým, čo ovplyvňuje takmer celú podstatu bytia každej jednej bytosti a tým, čo skutočne hýbe svetom. Bez lásky našich rodičov by sme sa ani nenarodili, bez prvých lások by sme nevedeli, čo to znamená, keď čas všetko zahojí a bez tej pravej lásky by sme sa cítili nekompletní. Ale čo sa stane vtedy, keď ju už máme a zovšednie nám? Čo sa stane s dušou toho, kto do spoločnej lásky dáva omnoho viac ako ten druhý, ktorý všetky tie krásne prejavy berie ako samozrejmosť?

Čo sa stane s dušou toho, kto do spoločnej lásky dáva omnoho viac ako ten druhý, ktorý všetky tie krásne prejavy berie ako samozrejmosť?

Emma je mladá žena, úspešná v tom, čo robí. Pracuje v castingovej agentúre a jej život je obklopený ženami. Jej matka, emigrantka z čias komunizmu, akoby stále hľadala ten svoj pravý domov. Až po smrti svojich rodičov nachádza listy, ktoré sa k nej zo Slovenska do Nemecka nikdy nemohli dostať a vďaka ktorým pochopí, že pre otca a mamu nebola len vzduch kdesi za hranicami. Emmina staršia sestra Hana je sama s dieťaťom, nikto nevie, kto je jeho otcom a ona sama vyhlasuje, že žiadneho chlapa k životu nepotrebuje. V domčeku na dedine si pestuje zeleninku a zarába si masážami. Mladšia Laura je zas už od puberty rozlietaná po celom svete ako úspešná modelka. Emmu postupne zožiera fatálna láska k Alexovi, ktorý bol po všetkých stránkach tým pravým. Nikto nechápe, prečo ho tak hrubo od seba odstrčila...

„Presne si pamätám, ako som sa cítila, keď som Alexa zazrela prvý raz. Neviem, ako je možné, že niekedy celý život stretávame ľudí, vidíme ich všade, sú vždy naokolo, šuchcú sa, ponáhľajú, vykračujú si, potácajú sa, všade sú, v potravinách, kine, divadle, v autoumyvárni. A zrazu jedného dňa zazrieme človeka a zapamätáme si nielen jeho tvár, postavu, výraz, ale aj nebo nad jeho hlavou.“

Vzťah Emmy a Alexa mi vôbec neprekážal, ich vzájomné vyznania mali hlavu a pätu a autorka sa naozaj so slovíčkami a vetami vyhrala.

Väčšinou sa vyhýbam knihám o láske. Často sú to patetické reči o dokonalosti toho druhého doplnené strastiplnou cestou, ktorú si zaľúbenci musia k sebe nájsť. Či už ide o majetkové pomery, nemilosrdnú budúcu svokru, ktorá si vždy bude pri svojom synátorovi predstavovať niekoho lepšieho, alebo je to jednoducho neprajnosť tak strašne krutého osudu. Malá doba ľadová si ma však k sebe akosi pritiahla. Dielo Tamary Heribanovej ma už dlhšiu dobu zaujímalo, nuž som chcela okúsiť kúsok z jej spisovateľského koláča. Spočiatku som mala pocit, že pôjde o ďalší typický tuctový romantický román, no po pár stranách ma však autorka presvedčila, že aj príbeh o láske môže mať šmrnc. Vzťah Emmy a Alexa mi vôbec neprekážal, ich vzájomné vyznania mali hlavu a pätu a autorka sa naozaj so slovíčkami a vetami vyhrala. Okrem toho k tomu pridala aj problematiku (ktorá vlastne problematikou ani nie je) emancipovaných žien, ktoré si životom musia raziť cestu bez chlapov či už dobrovoľne, alebo nedobrovoľne. Pálčivé problémy súčasných ľudí pomenúva originálne, ale presne a jasne s otvorenými očami.

Malá doba ľadová je skutočne netradičný román s ešte netradičnejším záverom, ktorý, ako autorka sama povedala, zabral najviac času pri tvorení. Stránky sa obracali samé a ja som jednoducho chcela vedieť, ako to celé dopadne. Pretože vzťah, ktorý mala Emma s Alexom, bol akoby zo sna, avšak verila som mu každý okamih. Bavila ma jeho história a takisto ma bavili aj nevšedné vzťahy medzi ženami Jansenovými. Na začiatku každej kapitoly bol navyše akýsi „výrok“ jednej z postáv, ktorý bližšie načrtol nielen jej postoje a životnú filozofiu, ale aj spätosť s Emmou. Spolu všetko vytvorilo naozaj krásny celok, ktorý je zabalený do nádhernej obálky s čiernou labuťou, ktorá si tiež vytvára pár na celý život. Ak by sa dalo niečo vytknúť, bol by to jedine až príliš perfektný vzťah Emmy a Alexa, ktorý je však aspoň kúskom v každom jednom z nás. V prípade dvoch hlavných hrdinov však napokon až takým perfektným nebol, tak sa nechajte prekvapiť, ako to všetko dopadne a či malá doba ľadová príde, alebo jej to nedovolíme.

Stránky sa obracali samé a ja som jednoducho chcela vedieť, ako to celé dopadne.

„Vieš, Alex, ani sa jej nečudujem. Veď mladí ľudia nosia sklá bez dioptrií v hrubých rámoch, nechcú mať deti, potom v štyridsiatke frflú, že im chýba rodina. Čakárne plastických chirurgov sú plné zdravých žien, ale z lekární vychádzajú babky so slzami v očiach, lebo nemajú na lieky. To, čo sa desaťročia budovalo, je rozkradnuté. Rozdané, rozpredané. Neistota, závisť, nenávisť.“

Tami1 zpsf61143fc

Čítané 3183 krát
Viac z tejto kategórie: « Vínne mušky Pamätné leto »