piatok, 15 február 2013 09:29

Jedenásť minút

Mladá brazílska prostitútka nájde v najbezpečnejšom štáte Európy ten najnebezpečnejší cit – lásku. A to práve keď na ňu vôbec nemá čas! Čas, ktorý predala, si už naspäť nekúpi v žiadnej švajčiarskej banke, napriek tomu, že sa o to pokúšala. Ako sa s touto komplikáciou vyrovná jej duša, rozoberá jedinečný Paulo Coelho.

Knihy od Paula Coelha nečítam len tak, mám ich za odmenu. Rovnako ako čokoládu, kúpenie si nového trička či cestovanie. Jeho knihy vždy vytvárajú akýsi rebrík, ktorý umožňuje pohľad za múr poznania ľudských hodnôt a názorov. Zrazu zistíte, že ten bezpečný svet zložený z tehál asi desať centimetrov pred vašim nosom nie je všetkým. Vyškriabete sa po jeho knihách a uvidíte, že svet je oveľa širší a skladá sa z množstva úžasných vecí.

Ak sa pozriete iba na múr pred vami, tak je to príbeh o žene, ktorá odcestuje a dobrovoľne sa rozhodne pre život prostitútky. Dokonca má ešte tú drzosť, že v knihe povie všetko o svojom živote a úlohe sexu v ňom. Môžete ju hneď na začiatku odsúdiť a rovnako aj celú knihu. Alebo sa môžete rozhodnúť, že sa chcete pozrieť za tento múr. Tak ako som sa rozhodla aj ja. To, čo ma tam čakalo, mi bolo blízke i vzdialené, plné smiechu i smútku, bola to zasnúbená krajina hlbokých myšlienok preplnených človečinou, ktorú dokáže poskytnúť len ten, kto to prežil. (Stránky denníka Márie, ktoré dielo sprevádzajú boli inšpirované skutočným dielom istej prostitútky.)

„Dlho som stála pred ruským kolesom; videla som, že tam ľudia idú väčšinou preto, lebo hľadajú silné pocity, ale keď sa koleso dalo do pohybu kričali od strachu a žiadali, aby zastalo. Čo vlastne títo ľudia chcú? Ak si vybrali dobrodružstvo nemali by byť pripravení prežiť ho až do konca? Alebo sa nazdávajú, že by bolo lepšie, keby nemuseli absolvovať tieto vzostupy a pády a celý čas by boli ako na detskom kolotoči, ktorý sa točí stále rovnako?“

Mária, tak sa hlavná predstaviteľka volá, nie je len prostitútka. Je to žena, ktorá hľadá spôsob ako žiť a nielen prežívať. Ako sa milovať a nielen mať sex. Ako dosiahnuť absolútnu slobodu... v okovách. V období, keď dosiahne 23 rokov sú jej túžby dokonalou vzorkou všetkého, po čom túži každý z nás.

Túžba číslo jeden – odcestovať, opustiť svoju malú brazílsku dedinku v očakávaní niečoho lepšieho. Nevynímajúc mňa, každý z ľudí, ktorých som počas cestovania stretla, mal pocit, že na druhej strane ho čaká niečo lepšie. Moji priatelia z Európy boli presvedčení, že ich osud je v Kanade alebo USA, môj kamarát z Kanady nesníva o ničom inom, iba prísť učiť angličtinu do zasľúbenej Európy. Na prvý pohľad je to možno absurdné, ale nie je to celkom tak. Rovnako ako každý, kto takéto cesty podnikol aj Mária si uvedomí, že človek musí niekedy precestovať tisíce kilometrov, aby docestoval do konečnej destinácie – do svojho najskutočnejšieho a najpravdivejšieho JA.

Pred čítaním knihy, ktorá je aj o sexe, zabudnite na nejakých 50 odtieňov šedej. Život i milovanie ako ich ponúka Coelho majú stovky a tisíce odtienkov množstva farieb. Kniha je vhodná pre čitateľov od pätnásť rokov vyššie. Hornú hranicu neuvediem. Prečo? Posledné štyri dni strávené na Liptove, kde mi v pozadí hrali ľudové pesničky v štýle „ako Jano pekne Zuzu opáčil“ ma presvedčili, že aj naše staré mamy vedia o jedenástich minútach v živote človeka viac než dosť. ;-)

Čítané 1675 krát