streda, 08 október 2014 16:22

Nesser ma

Po čom túži každá žena? Po dobrom a starostlivom manželovi, pekných a múdrych deťoch, či po nezávislosti a slobode? Každý z nás má o svojom živote jasné predstavy. Ale predstavy a realita, to je ako porovnávať teplotu na Mesiaci a na Slnku.

V živote stretneme rôznych ľudí. S niektorými musíme vychádzať dobre, pretože s nimi pracujeme, študujeme, jednoducho musíme ich vo svojej blízkosti zniesť. Do druhej skupiny patria ľudia, ktorými sa obklopujeme, lebo to tak chceme. Je nám s nimi dobre, máme spoločné záujmy či ciele. Ak ste sa aj vy niekedy zamysleli nad tým, prečo máte za blízkych priateľov práve tých, ktorých máte, verte, nevŕta to v mysli iba vám.

Ak ste sa aj vy niekedy zamysleli nad tým, prečo máte za blízkych priateľov práve tých, ktorých máte, verte, nevŕta to v mysli iba vám.

Presne nad tou istou otázkou sa zamýšľali aj Lena, Sabina a Nora. Každá je iná a predsa majú jedno spoločné – istým spôsobom majú smolu na mužov. Lena – jej najvýstižnejší status na fejsbúku, čo sa chlapov týka, by bol večná milenka. Sabina – rozvedená = konečne slobodná – túži po partnerovi, ale bojí sa nového vzťahu. Nora – najenergickejšia z kamarátok, šťastne vydatá, no stále nespokojná, hľadajúca vzrušenie a dobrodružstvo v milencoch. Podčiarknuté, spočítané – za všetko nešťastie u žien sú zodpovední muži, aspoň podľa týchto troch.

Príbeh troch kamarátok, ktoré žijú každá svojím tempom, so svojimi trápeniami a duchmi z minulosti, ktorých je viac ako políc v Ikei.

Príbeh troch kamarátok, ktoré žijú každá svojím tempom, so svojimi trápeniami a duchmi z minulosti, ktorých je viac ako políc v Ikei. Na stranách knihy sa zoznamujeme so ženami, ktoré už majú so životom rôzne skúsenosti. Je to, akoby ste čítali poradenské okienko v ženskom časopise, kde čitateľky prosia odborníka, aby im povedal, čo majú so životom urobiť, ako sa nasmerovať ku šťastiu.

Spočiatku dosť chaotické a rýchle striedanie krátkych kapitol môže čitateľa zmiasť. Na papier, ktorý mi slúžil ako záložka, som si musela perom napísať, ktorá je ktorá, čím sa živí a aký príbeh vkladá do knihy. Niečo ako rodostrom problémov, ktorých vyústením a snahou o riešenie ste práve svedkami.

Lena sa nevie odpútať od chlapa, pre ktorého je iba milenkou, no on pre ňu celým svetom. Sabina si začne románik s chlapom, pre ktorého je Boh na prvom mieste. Nie je to síce nezvyčajné alebo také, čo by nemohlo existovať, no sex pred svadbou rozhodne odmieta. Pre Sabinu, ktorá už ale nejaký ten mesiac drží nedobrovoľný sexuálny pôst, to je trochu veľké sústo. A Nora? Tá sa hrá na hrdinku, keď ju doma manžel poslušne čaká s teplou večerou a vášnivým sexom. Temperamentná povaha jej však prinesie aj problém menom Pierre, šarmantného elegána z Paríža, s ktorým prežila tie najkrajšie chvíle svojho pobytu vo Francúzsku. Ako sa popasuje s nečakanou správou na fejsbúku, že momentálne žije vo Viedni? Chce vôbec Nora túto kapitolu života uzavrieť? Alebo začať písať ďalšie riadky?

Životné príbehy troch kamarátok sú ako vystrihnuté zo ženského časopisu, zauzlené na dvoch stovkách strán. Malá kniha akurát do ženskej ruky (a kabelky) je ale vďačným spôsobom, ako zabiť čas čakaním alebo nekonečným cestovaním električkou.

Nemôžem povedať, že by mi kniha sadla, najmä nie som fanúšička zvláštneho slovníka autorky. Okrem niekoľkých francúzskych zamilovaných fráz Nory, ktorá pracuje ako prekladateľka francúzštiny, nájdeme kde tu aj cudzie slovo, ktoré sa do hovorového štýlu ostatných strán knihy vôbec nehodí.

Životné príbehy troch kamarátok sú ako vystrihnuté zo ženského časopisu, zauzlené na dvoch stovkách strán.

Autorka si ma nenaklonila ani snahou o opísanie dokonalého milostného aktu, ktorý však nemôže byť vari gýčovejší ani v romantických filmoch istej nemeckej autorky. Pôsobilo to akurát lacno a prvoplánovo. Kniha pre mňa nebola veľkým čitateľským zážitkom, ale názor nech si urobí každý sám.

„Z auta vybehla včas, takže obsah svojho žalúdka vyvrátila až pri mohutnom gaštane, čo dominoval inak vybetónovanému námestiu. ,Fuj, taká mladá a ožratá. A ešte k tomu ráno! Dúfam, že po sebe upracete,´ rypla si do nej dôchodkyňa s dymovým prelivom na riedkych vlasoch a znechutene krivila ústa so svietivo červeným rúžom, ktorý po jej celej dĺžke a šírke prekračoval hranice úzkych pier. Na ramienku viedla čosi, čo tvarom aj farbou pripomínalo jaternicu na štyroch dengľavých psích nohách a zo všetkých síl tomu bránila, aby sa to slintajúc nevrhlo ku gaštanu.“

Čítané 1235 krát