nedeľa, 05 október 2014 22:08

Lásky jednej smutnej krásky

Všetky ženy chcú byť ňou, všetci chlapi chcú byť s ňou, ale... čo chce vlastne ona sama?

Knihu Lásky jednej smutnej krásky som si tak trochu spontánne vybrala najmä kvôli zaujímavému obalu (ktokoľvek ho vybral – šikovný ťah!) a kvôli názvu. Okej, takže romantika, hlavná hrdinka s permanentnou depkou a čo ďalej? To som šla rýchlo zistiť.

Jana je krásavica na pohľadanie, má dobrú prácu, doma dobrého manžela, tak čo ju teda trápi? Kým to zistíme, musíme sa prehrýzť opismi jej vzťahov s chlapcami od útleho veku (tipujete správne, že málo ich nebolo) až do súčasnosti. Na druhej strane tu máme tiež opísanú minulosť Dušana, jej manžela. Keď sa však minulosť menom Deniska stane opäť súčasnosťou, Jana sa s tým musí nejako vysporiadať. Tak sa s tým vysporiada, tak svojsky. Pred vzniknutým manželským štvoruholníkom sa však nedajú dlho zatvárať oči ani dávať od neho ruky preč...

Pred vzniknutým manželským štvoruholníkom sa nedajú dlho zatvárať oči ani dávať od neho ruky preč...

„Škoda, že neviem kradnúť. Keby som mal takú jednu, dve cementárne! Alebo fabričky. By som sa o nás inak postaral! Ale... rodičia ma nenaučili... skončil veľmi vyčítavé konštatovanie a odpil si z tradičného nápoja našich končín. Bublinky rezko vyskakovali z elegantného skla a ponáhľali sa mužovi v najlepších rokoch priamo do nosa. Trochu pošteklili, zavoňali a zmizli v útrobách Eustachovej trubice.“

Poviete si, že príbeh, akých sú stovky. A v podstate máte pravdu. Pokiaľ ide o dej, je jednoduchý, bez nejakých výrazných zvratov alebo prekvapení. Vyratúvavanie Jankiných lások a príhod z detstva je možno ozvláštnením lineárneho rozprávania, na druhej strane mi tie epizódne postavy a príbehy prídu akési nedotiahnuté, niektoré bez začiatku, iné bez konca, niektoré aj bez akejkoľvek pointy. Chápem, že autorka chcela poukázať na to, koľko rôznych chlapov mala hrdinka, a napriek tomu od prvej chvíle vedela, že tým pravým je obyčajný nenápadný inžinierik Dušan; avšak spôsob, akým sú tieto vzťahy stvárnené evokuje skôr to, ako keby boli spomenuté len tak, že: dobre, teraz nemám čo robiť, tak sa zamýšľam nad tým, ako mi Fero v šiestej triede písal zaľúbené lístočky. Okrem toho, čo sa týka tej SMUTNEJ krásky, skôr by som ho priradila k Denise než k hlavnej hrdinke. Tá totiž príliš smútku neprajavila...

To, čo knihu možno odlíši od mnohých podobných, ktoré ste čítali, je jej jazyk. Je písaná hovorovým štýlom pripomínajúcim vyjadrovanie vysolárkovaných vybotoxovaných peroxidových krások z Auparku, občas ozvláštnené nejakými klišé frázami. V prípade hlavnej hrdinky možno autentické, pre niektoré mladšie čitateľky možno zaujímavé, u mňa však jednoznačne krok vedľa. Na to, aby kniha mohla byť skutočne literatúrou, by mala spĺňať nejaké štandardy, inak je to pre mňa len také rozprávanie do vetra, bohužiaľ.

To, čo knihu možno odlíši od mnohých podobných, ktoré ste čítali, je jej reč.

„Si normálna? Dávať si kávu s vlastným chlapom, keď ti je nahovno? Vieš čo by mi na to vravel? Že som sa mala na to vykašľať a neurobiť to! Toto by mi vravel. Drbal by ma pre nekonečnú sprostosť a vôbec by nechápal, že jedna vec je kto to spôsobil, teda starý, a druhá, že by som to nestihla. Čierny Peter by pekne krásne ostal v mojich fajnových ručičkách. A tie by potom ostali prázdne, bez odmien...“

Rovnako ma hnevali časti, kde sa medzi sebou zhovárali manželia. Napriek tomu, ako bol na tom ich vzťah, bolo ich vyjadrovanie presladené, až by z toho jeden dostal cukrovku. Ja viem, opäť to bolo zo strany autorky určite účelné, no ja som len krútila hlavou.

Kniha nie je dlhá, prečítate ju rýchlo a rovnako rýchlo ju z hlavy pustíte. Svoje čitateľky si nájde zrejme skôr v radoch mladších dievčat, ktoré obľubujú nenáročné príbehy s dávkou romantiky.

Svoje čitateľky si nájde zrejme skôr v radoch mladších dievčat, ktoré obľubujú nenáročné príbehy s dávkou romantiky.

„A vtedy Martin povedal: Na zdravie mojich rodičov!