pondelok, 11 február 2013 19:02

Aj ja teba

(5 hlasov)

Maxim E. Matkin. Trocha provokatér, neustále ironizujúci život, lásku, vzťahy. No napokon vždy nájde vo svojich riadkoch kompromis. Šiesta kniha Aj ja teba autora, ktorého mnohí vlastne považujú za autorku, nerieši to, prečo niekomu hovoríme „milujem ťa“, ale naopak, prečo sa rozhodneme na toto vyznanie odpovedať.

Aj ja teba je príbehom Arneho a Júlie, ktorí spolu žijú v dlhoročnom manželstve, majú trocha výstrednú dcéru Natašu (uprednostňuje oslovenie Chloe) a ich láska už nie je tým, čím bývala. Je celkom prekvapujúce, že prvé, tak trocha klišé príde už v úvode knihy. Na druhej strane, kto už prežil ochladnutie citov alebo má aspoň silnú empatiu, sa bude vedieť s rozprávaním stotožniť.

„Keď si prišiel Arne ľahnúť, Júlia už spala. Nechala mu však jeho paplón lákavo odhrnutý, čo bol pozostatok ich flirtovacej nonverbálnej komunikácie zo začiatku vzťahu a znamenal, že je v manželskej posteli vítaný, hoci teraz to už neznamenalo, že by jeho žena očakávala, že sa jej v tej posteli bude aj dotýkať.“

V prvých dvoch kapitolách knihy Aj ja teba sa ultra rýchlo dozviete o nezvyčajných príbehoch z detstva oboch manželov, no ďalej si už vychutnáte iba rozprávanie o tom ich spoločnom. A ako to pri téme dlhoročných manželstiev býva, nevyhnutne musí prísť moment, v ktorom hrozí tak veľmi provokatívna príležitosť na neveru. Tá Arneho však nemá s náhodou nič spoločné. Na fotografii v „ošarpanom bulvári“ totiž zbadá svoju bývalú a nenaplnenú lásku Moniku. Rozhodne sa preto (podľa mňa na bežného muža až príliš emotívne) odísť do Martina a opäť sa s ňou stretnúť.

Zatiaľ čo Júlia rieši na dvore svojho rodinného domu mierne morbídny nález robotníkov, Arne stretáva počas „služobnej cesty“ do Tatier zaujímavých ľudí a prežíva miestami život ohrozujúce situácie. Popritom sa vracia v spomienkach a niekedy priam zázračne odoláva možnosti Júlii „zahnúť". Čím sa vlastne dostávame k mojej obľúbenej matkinovskej črte - priamym, mierne sarkastickým a vtipným rozhovorom medzi postavami, a navyše so žiadúcim a otvorene sexuálnym podtónom.

„Bolo by to také ľahké. A také príjemné. Len jeden pohyb. K nej. A už by nebolo treba nad ničím premýšľať. Zapípala mu esemeska. Boží prst.“

Suma sumárum: Príjemný príbeh pre obľúbencov Maxima E. Matkina. Knihu som čítala druhýkrát, a to preto, že som si po prvom raze nevedela spomenúť, o čom bola (niekedy sa mi to pri Matkinových knihách stáva). Každopádne, Aj ja teba má v sebe silný autorov rukopis, je to príjemné oddychové čítanie, a aj keď sa v niektorých momentoch javí v porovnaní s realitou vzťahov medzi mužmi a ženami skôr ako rozprávka, odporúčam prečítať milovníkom šťastných a filozofických koncov.

Čítané 2126 krát