streda, 30 január 2013 22:25

Džungľa rúžov

New York je jedným z najčarovnejších miest sveta. Ak by sa merala koncentrácia ľudských ambícií som si istá, že práve toto mesto by hrdo žiarilo na prvej priečke. Ak je Paríž útočiskom všetkých naivných umelcov, tak New York je rebríkom k ich snom a zároveň ich najväčšou skúškou. Pretože je džungľou, v ktorej prežijú iba tí najsilnejší.

Keď sa povie biznis, množstvo z nás si predstaví pupkatého bankára s cigarou v ústach, v koženom kresle, s lišiackym, povýšeneckým pohľadom, ktorý hovorí, že vie niečo, čo vy neviete. OMYL. Candace Bushnell je presvedčená, že takúto predstavu môžete zahodiť do koša. Pokrčte toho starého muža a pozrite sa do ulíc New Yorku. Možno tam uvidíte, že čoraz častejšie zhmotňujú predstavu moci a luxusu ženy. Medzi inými práve naše tri hrdinky, každá úplne iná, každá však rovnako neoblomná. Sú drzo presvedčené o tom, že majú rovnaké práva na obchod, postavenie, peniaze, moc a intrigy ako hociktorý muž. A dávajú im to aj najavo.

Myslíte si, že je to príbeh o troch starých zoschnutých feministkách, ktoré s vami nemajú nič spoločné? Ťažko. Sú to ženy so strachom z toho, že to samé nezvládnu. Boja sa starnutia, obávajú sa o svoje pracovné postavenie, chcú od vzťahu istotu ale i vášeň. Milujú svoje deti, milujú svoje priateľky, milujú svojich mužov i milencov. Vedia nežne utrieť dieťaťu nos, ale i rozplakať nadriadeného, ktorého rýchlo pripravia o miesto.

To, čo preslávilo autorku v jej predošlom románe Sex v meste, ktorý sa stal symbolom množstva žien v 21. storočí, to všetko nájdete aj v jej ďalšom románe. Ak máte náladu na ľahšie čítanie a túžite po deji, ktorý sa kľučkuje a točí až dospeje ku konečnému vodopádu, vtedy siahnite po tejto knihe. V románe Džungľa rúžov sa neukrýva zámer autorky, ale podáva sa tu pravda vo svojej nahote. Ukazuje sa tu nevera, ktorú všetci odsudzujú a zároveň jej takmer všetci podľahnú. Autorka pritom nerozdeľuje postavy na dobré a zlé, ale predstavuje ich v komplexnosti chýb, ktorých sa dopúšťa každý.

„Zavesila a oprela sa v sedadle, srdce jej bilo len pri predstave, že ho uvidí. Teraz, keď vedela, že sa s ním stretne, pocítila naraz úľavu a nervozitu; čo ak ich niekto uvidí spolu kráčať po chodníku? Alebo vstupovať do jeho domu? Teraz sa iste napcháva vajíčkami. Vajíčka Benedict ako nedeľný brunch. Čosi v ňom bolo až dojemne obyčajné. Také dojímavo jednoduché. Kirby je chlap, a tí jedávajú v nedeľu vajíčka. Nie ako Seymour, pre ktorého to nebolo jedlo, ale jed. Vajce dobrovoľne nezjedol už aspoň sedem rokov.“

Čítané 1793 krát