sobota, 19 júl 2014 10:58

Semester zakomplexovaného sviniara

Niektoré knihy vás svojím názvom vôbec neprekvapia ani nezaujmú. Iné práve vďaka nemu upútajú na prvý pohľad. Občas to však býva len pekný marketingový ťah.

Keď som uzrela Semester zakomplexovaného sviniara ako čerstvú novinku v ponuke internetových kníhkupectiev, hneď som si povedala, že túto knihu chcem. Nečakala som od nej, že mi ponúkne nový pohľad na svet či hlboké zamyslenie sa nad vlastným životom. Predpokladala som, že to bude skutočný príbeh z internátu, kde to jednoducho žije. Že prostredníctvom hlavného hrdinu, „mača“, ktorý si svoje komplexy rieši tým, že každú noc trt..., ehm,... ľúbi nejakú inú, užíva si nekonečné párty a s nimi spojené vtipné príhody (jednoducho všetko, čo by sme mohli v skratke pomenovať „YOLO“) a nahliadnem do trochu iného vysokoškolského života, ako poznám. Chcela som si prečítať spoveď chrapúňa, ktorý na konci zistí, že nekonal správne (alebo aj nie). Niečo ako mladšie slovenské vydanie Bukowského. Matkin bez nekonečných životných postrehov. Sex, drogy a rokenrol. Túžila som skrátka po pikantnej a vtipnej oddychovke. Výberom tejto knihy som síce netrafila totálne mimo, ale zas nešlo ani o úplný zásah do čierneho.

...jednoducho všetko, čo by sme mohli v skratke pomenovať „YOLO“.

„Prúd času sa chystal vypľuť zo svojej tlamy tretie tisícročie a celý svet vrátane Slovenska si zhlboka vydýchol, že ohlasovaný počítačový kolaps Y2K bol iba planý poplach. V tých časoch ešte Rytmus nemal ambíciu sedieť v porote Česko-slovenskej Superstar, Facebook bol len vlhkým snom jedného amerického tínedžera a slovíčko kríza sa týkalo všetkého možného, len nie svetového hospodárstva.“

Jedináčik Dárius prvýkrát opúšťa rodnú hrudu a trochu nervózne prichádza do veľkého mesta plniť si svoje sny. Štúdium žurnalistiky vidí ako príležitosť dostať sa do veľkého sveta médií a zosadiť z kresla „toho starého prďúsa Larryho Kinga“. Internát a s ním spojená dosiaľ nevídaná sloboda v sebe zas nesú prísľub toho, že svoje skúsenosti s dievčatami posunie na vyšší level.

Začalo to sľubne.

Veľmi sympatický mi bol najmä štýl písania autora. Ľahký, vtipný, nevtieravý.

Prekusla som sa cez niekoľko nedôležitých opisov (ako napríklad podrobný príchod na internát) a čakala som, kedy sa už zo slušného Dáriuska stane... no veď viete. A tak som s ním absolvovala prvé internátne párty i nudné prednášky v škole.

Asi v polovici knihy som si však povzdychla a skonštatovala to jedným slovom. Nuda. Len máločo z toho, čo som čakala sa v knihe naozaj aj nachádzalo. Mierne sklamaná som však pokračovala v čítaní a čakala, že v druhej polovici príde zlepšenie. Prišlo. Neviem však, či za to môže akčnejší dej alebo moja zmena postoja ku knihe.

„Znova prišiel začiatok zimy a mňa premohol pocit déjà vu: s nikým nechodím, s nikým nespávam, škola ma zúfalo nebaví a blíži sa šibeničný termín u Malého. Ešte aj v izbe bolo akosi prázdno, ponuro.“

Knihu Semester zakomplexovaného sviniara by som totiž skôr označila ako romantiku. Romantiku v podaní mladého chlapca, ktorý síce túži prežiť hocičo, ale v podstate len hľadá „tú pravú.“ A nedarí sa mu. Nie, nie, Dárius nie je zakomplexovaný sviniar. Je to obyčajný milý chlapec, ktorý síce občas robí chyby, občas má pocit, že sa úplne stratil, ale vie, čo je živote dôležité a správne. Podarí sa mu to však nájsť na vysokoškolskom internáte?

„Takže sme sa len rozlúčili pá-pá-pá, akoby mi pred niekoľkými dňami nespôsobila malé veľké potešenie u seba v posteli, akoby sa nič nebolo stalo, žiadna vec hodná zmienky. Veď mi to len spravila rukou a potom prespala noc polonahá v mojom náručí, to naozaj nestojí za reč. Ženy...“

Motív mladého človeka, ktorý si hľadá svoje miesto a má pocit, že nič mu nevychádza a celý svet je proti nemu predsa neomrzí nikdy.

Napriek počiatočnému sklamaniu musím povedať, že prvotina Maja Kluvanca patrí určite medzi tie vydarenejšie novinky mladých slovenských autorov. Príbeh, ktorý ponúka, je nevtieravý, síce možno nie veľmi nevšedný, no motív mladého človeka, ktorý si hľadá svoje miesto a má pocit, že nič mu nevychádza a celý svet je proti nemu predsa neomrzí nikdy. Na atraktivite mu pridáva aj už spomínaný svieži ironický štýl, vďaka ktorému sa číta naozaj dobre a rýchlo. Občas na mňa síce niektoré frázy pôsobili ako ošúchané, priam klišéovité, ale uznávam, že hranica, kedy humor skĺzne do niečoho, čo už vyznieva tak trochu strojene, je veľmi tenká a navyše aj veľmi subjektívna. Vytkla by som niekoľko chybičiek, ktoré sa vyskytli (prosím, tipovať ≠ typovať!) a keby som nebola hlboko začítaná, tak by ma zdvihli zo stoličky.

Semester zakomplexovaného sviniara môže byť nenáročným letným spoločníkom na lenivé dni. Súčasní vysokoškoláci môžu porovnať zážitky hlavného hrdinu so svojími (a verte, že možno si niektorí zrazu uvedomíte, že vediete celkom zaujímavý študentský život), bývalí zaspomínať a tí budúci si predstavovať, aký asi bude ten ich vlastný príbeh...

tumblr m9wcj3R2Sp1qlfr25o1 500

Čítané 1808 krát