streda, 16 júl 2014 20:05

Len kým si tu

(5 hlasov)

Konečne jedna zo spisovateliek Made in Slovakia, ktorej kniha sa dá prečítať bez toho, aby romantika, intrigy a nekonečné vyplakávanie hlavnej, prevažne nešťastnej hrdinky, prerástli človeku cez hlavu.

Do kníh slovenských autorov, najmä tých ženských, sa púšťam skôr sporadicky. Túto som si však vybrala zámerne. Meno autorky bolo pre mňa neznáme, na knihe namiesto známeho vydavateľstva ženských kabelkových románov bolo meno vydavateľstva, ktoré pomáha mladým nádejným a začínajúcim spisovateľom. Bez predsudkov a očakávaní som knihu začala čítať.

Ľudia sa v živote spoznávajú niekedy pri naozaj zvláštnych a kurióznych situáciách.

Michaela je mladá žena – v spokojnom vzťahu s pekným mužom, prácou, ktorá ju baví, je sebestačná, plná nápadov a chute do života. Chuť do života však nabrala trpkú príchuť po tom, čo jej anonym začne posielať fotografie, na ktorých je jej milovaný Marek, vždy s inou ženou v náručí. Miške sa zrúti pol sveta. Tá druhá polovica po tom, čo dá v práci výpoveď. A keďže život je už raz taký, pri týchto problémoch sa ozvú aj odkladané a prehliadané zdravotné problémy. Pri ceste domov jej raz na diaľnici príde nevoľno, preto odparkuje na kraji cesty a po niekoľkých sekundách pozerá na svoje nestrávené raňajky v tráve. Na počudovanie pri nej zastaví auto, z ktorého vystúpi mladý, sympatický muž. Po niekoľkých zdvorilostných otázkach a odpovediach jej neznámy mladý muž drží vlasy a dáva pozor, aby do zvratkov nespadla. Áno, to boli jej prvé minúty strávené s Dávidom. Ľudia sa v živote spoznávajú niekedy pri naozaj zvláštnych a kurióznych situáciách.

Aj keď má Miška vo vzťahu k nemu jasno, Marek, zdá sa, ešte svoj boj o ňu nevzdal...

Dávid, ako neskôr zistíme, je lekár. Gynekológ. A až ten ju presvedčí, aby navštívila gastroenterológa. Nemusíte hádať, aby ste pochopili, že toto je začiatok Miškinho nového vzťahu. Aj keď je to zo začiatku trochu také nijaké, ako to väčšinou v novom vzťahu býva. Rozkvetu nového vzťahu stojí v ceste jeden problém. Jej bývalý, Marek. Aj keď má Miška vo vzťahu k nemu jasno, Marek, zdá sa, ešte svoj boj o ňu nevzdal...

Čo mne veľmi imponovalo, boli opisy Miškinej rodiny, jej vzťahu k rodičom, ale najmä starým rodičom, ktorých veľmi ľúbila. Jej vzťah k babinke, ako ju volala, opis prírody na Liptove, zážitky, ktoré sa Miške spájali s detstvom, ktoré u svojich starkých prežila. Tu trochu podozrievam autorku, že opisovala spomienky z vlastného detstva (to je ten lepší prípad), v tom horšom to je iba detstvo, aké by chcela prežiť... Ale ja verím, že sú to jej vlastné spomienky, ktoré chcela aj takýmto spôsobom uchovať, nielen pre seba. Aj z tohto dôvodu sa mi kniha veľmi páčila. Pripomenula mi moje detstvo, ktoré som s babkou a dedkom takisto ako malá prežila na dedine a spomienky na dva mesiace prázdnin každý rok s nimi sú neopísateľné a nezabudnuteľné. Ďakujem.

Čo ja veľmi oceňujem je, že to neboli uplakané riadky nejakej ženy bez sebavedomia trúchliacej nad životom, v ktorom vlastne ešte nič poriadne nezažila a už bola nešťastná do konca života.

„Spomenie si na obľúbené heslo svojej babky. Kým žila, veľmi často mu vravievala: „Dávidko môj, zapamätaj si. Ak chceš Boha rozosmiať, povedz mu svoje plány...“ Jej slová sa opäť po niekoľkýkrát naplnili. Opäť sa baví na jeho účet. Aspoň niekto...“

Páčila sa mi aj zápletka knihy. Čo ja veľmi oceňujem je, že to neboli uplakané riadky nejakej ženy bez sebavedomia trúchliacej nad životom, v ktorom vlastne ešte nič poriadne nezažila a už bola nešťastná do konca života. Aj tu je dej vystavaný na nepodarenom vzťahu, kde jeden sklamal. Ale práve Miška bola tá, ktorá sa musela pozbierať a ísť životom ďalej. Sama...ako si spočiatku myslela. V knihe nájdete naozaj iba náznak fyzického zblíženia Mišky s Dávidom, nečakajte žiadne erotické scény, ale zase veľmi realisticky opísané začiatky nádherného vzťahu medzi mužom a ženou.

Knihu si ešte raz možno o pol roka pribalím do batožiny, keď budem cestovať niekam ďaleko. Odporúčam prečítať a porovnať s inými slovenskými autormi a vybrať si tých, ktorí naozaj stoja za to, aby ste ich knihy čítali.

Čítané 1721 krát