utorok, 15 júl 2014 22:25

Maj ma rád

(5 hlasov)

Občas sa stretnú dvaja a niečo sa stane. Nikto nevie čo, ale to NIEČO im zmení navždy životy. Im a aj všetkým naokolo. Zo začiatku skúšajú bojovať, no neskôr pochopia, že je to zbytočné. „Príbeh o vášni, ktorá mení zablúdené duše na úplne stratené.“

City totiž pravidlám nepodliehajú.“

O tom, že láska je krásna vec, je zbytočné sa baviť. Všetci to vieme, všetci to poznáme, každý si to odžil, prežil, odžije, či prežíva. Koniec-koncov, v každej Evitinej knihe je láska zastúpená. V tejto je to však iný druh lásky. Je to niečo viac ako súlad duší medzi dvomi a zdieľanie spoločných záujmov. Je to chémia, puto, vášeň a neuveriteľná, nepochopiteľná a nezničiteľná sila, ktorá ťahala Tomáša a Soňu k sebe.

Už však nemala silu bojovať s vnútorným pocitom, že je to márne, že to bolí viac, ako teší a že je čas ísť ďalej. Bez neho.

„To bol magnet, ktorý nás k sebe pritiahol aj potom, čo sme v bezmocnosti na seba kričali, už dosť, už je to neúnosné, už sa na krčahu, s ktorým sa chodí po vodu, trhá ucho a musíme prestať. Sila, ktorá nás znovu k sebe pritiahla, bola silnejšia ako riziko, ako nebezpečenstvo, ako výčitky svedomia, s ktorými sme zaspávali, s ktorými sme sa budili, s ktorými sme robili všetko. To len aby bolo jasné. Ak by chcel niekto súdiť. Hovoriť, že vášeň sa dá ovládať. Tak to by Anna Karenina neskočila pod vlak. Kto niečo podobné zažil, vie, že prestať sa nedá. Nedá.“

Tomáša a Soňu. On bol manžel Janky a túžili po dieťati. Soňa bola Jankina dula – žena, ktorá vstúpi tehotnej žene do života na začiatku tehotenstva a odchádza, keď je dieťa na svete a matka vie, ako sa oň starať. Je to priateľka, poradkyňa, opora. Soňa milovala deti, milovala Janku a posledné, čo chcela, bolo zničiť jej manželstvo. Ale takéto veci sa neplánujú. Tie sa prosto stanú.

„Premietam si chvíle strávené s ním po celý čas, čo nie som s ním.“

Maj ma rád je špecifická tým, že sa v nej veľa porovnáva tradičná medicína s alternatívnou. Veľa sa diskutuje o pôrodoch, o nastrihnutí vagíny, o epidurálke – rýchlokurz medicíny. Pasáže s dialógmi medzi Tomášom a Soňou mi utkveli v pamäti a stískala som pästičky, aby im to vyšlo. Fandila som tejto veľkej láske, lebo ľudia podľa mňa nemajú ignorovať znamenia osudu. Preto ma nesmierne mrzelo, keď to Soňa vzdala. Ani jej gigantická láska k mužovi, ktorý sa jej dostal pod kožu viac ako hocikto na svete, a ktorého milovala tak ako nikoho predtým, už však nemala silu bojovať s vnútorným pocitom, že je to márne, že to bolí viac, ako teší, a že je čas ísť ďalej. Bez neho.

Aké okolnosti prinútili Soňu takto zmýšľať? Uvidíte...

„Stisla som mu dlaň, zmizla som v tme a celú cestu do môjho prenajatého bytu som preplakala, srdcervúco, oslobodzujúco, zničene, ale nie zúfalo, lebo tento večer, túto situáciu som si predplácala – celý ten čas, čo som v orgazmických kŕčoch na plné hrdlo kričala jeho meno, čo som sa smiala na jeho vtipoch, varila som mu, ležala s ním vo vani, čítala mu indické príslovia. Celý čas, čo som ho milovala.“

Ale takéto veci sa neplánujú. Tie sa prosto stanú.

Naozaj neznášam „kvalitu“ všetkých kníh z vydavateľstva Evitapress. Kabelkový formát mi vyhovuje, ale mäkký paperback je totálne nemožný nápad. Dvakrát prenesiete knihu v kabelke a je zničená, zošúchaná, akoby ste ju čítali každý deň v priebehu piatich rokov. Možno by nebolo od veci zainvestovať do kvalitnej väzby. Takisto sa mi nepáčil Evitin štýl písania. Mnohé súvetia by sa lepšie čítali, keby boli rozdelené na samostatné vety. A odrádzali ma aj prízemné vetné konštrukcie typu: „Chcela som ísť do Indie. Lenže nešla som. Do Indie som nešla.“ Pri čítaní tejto knihy si teda slovnú zásobu nerozšírite, ani sa nepotešíte tým, ako sa vie narábať so slovom. Natrafíte však na silný príbeh, ktorý mnou otriasol a pamätám si ho aj bez akýchkoľvek poznámok, ktoré by som si zapisovala počas čítania. Príbeh prebil štýl písania, a preto neoznačím túto knihu za brak. To si nezaslúži.

Čítané 1769 krát
Viac z tejto kategórie: « Melónová aféra Len kým si tu »