pondelok, 23 jún 2014 14:44

Hľadám Rómea

Ako vnímate sviatok sv. Valentína? Považujete ho za gýčovitý americký výmysel alebo máte tento deň v kalendári už vopred ozdobený množstvom srdiečok? Nech už je váš postoj k tomuto dátumu akýkoľvek, musíte sa zmieriť s tým, že v poradí štvrtej knihe od Alexandry Potterovej vyvolá poriadny rozruch.

Všetko sa totiž začne práve na Valentína. Juliet sedí v reštaurácii a očakáva svojho priateľa Willa. Ten však nechodí a nechodí, až sa Juliet namrzená a ohrdnutá zodvihne zo stoličky a odkráča domov. Séria menších životných tragédií však pokračuje. Na ceste k jej bytu ju ošpliecha luxusné auto, v ktorom sedí namyslený a neohľaduplný fešák. Juliet tak prichádza domov zmoknutá, špinavá a nahnevaná na celý svet. Ako to však už v romantických knihách býva, nič nie je také zamotané, aby sa to nemohlo domotať ešte viac. Juliet fešáka sediaceho v aute o pár dní stretáva naživo. Volá sa Sykes, pochádza z Talianska a je prudko príťažlivý. Nájde Juliet konečne svojho Rómea? Bude ním Will alebo Sykes? A nevyvinie sa z toho tragédia podobná tej Shakespearovej?

Alexandru Potterovú vám, myslím, veľmi predstavovať nemusím. Ak obľubujete chic literatúru, je tu veľká pravdepodobnosť, že ste sa s niektorou jej knihou už stretli. Daj si pozor na želania, Kto je to dievča? či Dokonalé rande... Po predošlých príbehoch som si myslela, že kúpou Hľadám Rómea si zároveň domov odnášam i istotu. Čakala som humor, šialenú ženskú postavičku, trochu fantastiky a dej, pri ktorom by som si síce nešklbala vlasy od napätia, no tiež by som nevedela odhadnúť koniec. Dokonca som sa dočítala, že tento román bol kritikou i čitateľmi vychválený do nebies. Tak som si vzala knižku a tešila sa na príbeh. Lepší ako tie predošlé, pretože mi to internetové referencie sľubovali. No dám vám malú radu. Neverte sľubom. Už nikdy.

Neviem, prečo práve táto kniha zožala najväčšie ovácie. Ide tu len o klasický ľúbostný trojuholník – Juliet, Will a Sykes, nekonečné analýzy, premýšľania a úvahy nad tým, ktorý je ten pravý, zbytočne pretiahnuté pasáže o tom, čo kto jedol a ako sa obliekol, postava, ktorej IQ bolo na úrovni trojročného dieťaťa. Žiadne osvieženie, mizerne málo humoru, prvoplánovosť, všednosť. Jednoducho príbeh, akých je na svete mnoho.

„Ležiac vedľa mužského tela, aké naposledy videla v Sunday Mail, v reklame na posilňovač brucha, Juliet vedela, že by sa mala cítiť zúfalo neistá. Bola zvyknutá na Willa, na jeho chlpatý chrbát, tenké nožičky a tukovú pneumatiku okolo pása, popri ktorých jej celulitída na stehnách pôsobila naozaj zanedbateľne. Ale Sykesov sexepíl bol nákazlivý.“

Asi som sa predošlými knihami od tejto autorky nechala príliš rozmaznávať. Zvykla som si na nadprirodzený prvok šikovne vsunutý do komediálneho a romantického príbehu. No tu, žiaľ, takýto prvok nebol. Žiadny vres, ktorý by plnil želania, žiadne druhé, o niekoľko rokov mladšie ja, ani nijaký iný element, ktorý by knižku trošku odlíšil od niekoľkých ton jej papierových konkurentov, ktorí si v kníhkupectvách hrdo vylihujú na poličkách. Čakala ma tu iba „čistá“ romantika, porovnávanie Willa so Sykesom, vnútorné výčitky hlavnej hrdinky, životné peripetie Julietinej kamarátky Trudy. Nijaké ozvláštnenie, nič, čo by mi túto knižku o pár mesiacov pripomenulo. S tým, čo mi ponúkla, veľmi rýchlo zmizne v dave.

Napriek môjmu sklamaniu sa však pokúsim byť objektívna. Hľadám Rómea je stále tou prijateľnejšou a schopnejšou romantikou. Autorka si u mňa aspoň nepokazila reputáciu neestetickými opismi, radšej svoju pozornosť zamerala na myšlienky hlavných postáv ako na deskripciu sexuálnych radovánok. I keď bolo niekedy tých myšlienkových pochodov príliš a často sa tie isté idey opakovali...

„Kedysi, veľmi dávno, by Juliet veľmi jasnou terminológiou Willovi povedala, aby to okamžite upratal, ale už rezignovala. Všetko pozbierala a hodila do preplneného koša na špinavú bielizeň. Kedysi, veľmi dávno, sa k nej Will správal ako k sexuálnej bohyni. Vypla horúcu vodu a začala podupkávať pod studenou sprchou.“

Či Juliet nájde svojho Rómea, o tom sa musíte presvedčiť, milé dámy, už samy. Ak máte pár kníh z tejto kategórie už prečítaných, koniec tohto príbehu vytušíte omnoho skôr, než sa dostanete k poslednej kapitole. Malá dráma na záver vás však trochu preberie a na chvíľu vo vás vzplanú pochybnosti. Julietin príbeh je aj napriek vyššie spomenutým negatívam stále peknou oddychovkou. Nenáročnou, jednoduchou, možno trochu prvoplánovou, no pri romantike sa to dá prepáčiť. Ja však viem, že konkrétne po tejto knihe už nikdy viac nesiahnem. Možno si raz opäť prečítam predchádzajúce príbehy z pera tejto autorky, no Hľadám Rómea je pre mňa asi príliš banálny, priamočiary a ničím neokorenený...

Čítané 1888 krát
Viac z tejto kategórie: « Láska, kde si Neskrotená »